آرزوی استخدام دولتی به بهانه تحصیلات عالیه!

آرزوی استخدام دولتی به بهانه تحصیلات عالیه!

به گزارش پلات به اذعان کارشناسان یکی از ایرادات سیستم آموزشی کشور، مدرک گرایی و مدرک محوری است در حالیکه نباید تمام ارزشها و توانمندی های افراد در مدرک خلاصه شود. امروزه بخش اعظمی از فارغ التحصیلان به علت داشتن تحصیلات عالیه آینده شغلی خویش را استخدام در دستگاههای دولتی می بینند.



به گزارش پلات به نقل از ایسنا، برابر آمارها فارغ التحصیلان دانشگاهی با ۴۵ درصد بالاترین نرخ بیکاری در کشور را دارند و این مسئله بازبینی در سیستم آموزش رسمی و غیررسمی را می طلبد تا فصل جدیدی برای تربیت نیروهای انسانی بر مدار دانش و مهارت گشوده شود.

کارشناسان ضمن اشاره به مغفول ماندن مبحث مهارت آموزی در جامعه، شکل گیری گفتمان مهارت و ترویج فرهنگ مهارت آموزی در کشور را امری ضروری می دانند.

غلامحسین حسینی نیا ـ معاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی، اعتقاد دارد به علت نگاه مدرک گرایی در جامعه و تعدد دانشگاهها، افزایش فارغ التحصیلان بدون مهارت در کشور را شاهد می باشیم.

او می گوید: بعضی از فارغ التحصیلان با مدارج بالا، برای کسب مهارت به مراکز فنی و حرفه ای رجوع می کنند در حالیکه سرفصل های این مهارتها برای افراد با تحصیلات پایین تر طراحی شده است.

حسینی نیا با اشاره به اینکه آموزش های مهارتی باید در چارچوب یک اکوسیستم دیده شود، از الگوی دوگانه آلمان بعنوان یکی از الگوهای موفق بومی سازی در کشور نام می برد که بر مشارکت حداکثری صنایع و صنوف در آموزش مهارتها و ضمانت اشتغال افراد مهارت دیده استوار است.

به گفته رئیس سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور با افزایش اجرای چنین الگوها و تغییر دیدگاه مدرک گرایی به مهارت آموزی، میتوان معضل اشتغال در کشور را تا حد زیادی برطرف کرد.

نظام آموزشی دوگانه یا دوآل در واقع بردو پایه بنیان شده است؛ آموزش عملی حرفه در محیط واقعی کار شامل کارگاه، کارخانه، آزمایشگاه و شرکت و آموزش نظریه حرفه در مدارس فنی و حرفه ای.

بر اساس این نظام آموزشی، جوانان بعد از اتمام مدرسه به صورت موازی آموزش می بینند و این فرصت استثنایی را دارند که ۳ الی ۴ روز در هفته در محیط واقعی کار آموزش ببینند و در کنار آن، ۱ الی ۲ روز در هفته در مدارس آموزش نظریه مربوطه را فراگیرند. محتوای دروس فنی و تئـوری کاملا بر هم منطبق هستند و در چهارچوب سیاستهای آموزش فنی و حرفه ای تنظیم می شوند و در نهایت بعد از برگزاری امتحانات نهایی، مدرک اعطا شده به کارآموزان مورد تایید دولت، اقتصاد و جامعه قرار می گیرد.

عبداله مختاری کارشناس ـ حوزه کار در گفتگو با ایسنا، مدرک گرایی را همچون علل عدم جذب فارغ التحصیلان به بازار کار عنوان کرده و می گوید: متاسفانه بخش اعظمی از فارغ التحصیلان با داشتن مدرک لیسانس یا بالاتر حاضر به انجام هر کاری نیستند و تصور می کنند به علت تحصیلات عالیه باید در دستگاههای دولتی استخدام شوند.

وی می گوید: تا وقتی که به کار بها ندهیم و کار را را محترم نشماریم و به رشته های مورد نیاز بازار کار توجه نشان ندهیم، فارغ التحصیلان در راهیابی به بازار کار ناکام بوده و با فقر مهارتی در جامعه روبرو خواهیم بود.

به گفته مختاری نظام آموزش کشور در کنار اهمیت دادن به مشاغل باید نیاز بازار را هم شناسایی و بر مبنای آن آموزشهای مورد نیاز در بعضی رشته ها را تعریف کند.

امروزه بیشتر جوانانی که دارای مدارک دانشگاهی هستند، مهارت لازم برای انجام کار در جهت رشته تحصیلی خویش را ندارند چون که در دانشگاه تنها علم نظریه کار را آموخته اند و مدل اقتصادی آن کار به آنها آموزش داده نشده است.

به گزارش پلات به نقل از ایسنا، در جهان امروز با توسعه فناوری ها و تغییرات گسترده ناشی از آن خیلی از کشورها از رویکرد اقتصاد مبتنی بر منابع به سمت اقتصاد مبتنی بر دانش و مهارت حرکت کرده اند و همین مسئله سبب شده تا سه محور نوآوری، فناوری و شایستگی در روند توسعه و پیشرفت کشورها از اهمیت قابل توجهی برخوردار شود. کشورها از عنصر نیروی انسانی ماهر بعنوان یکی از شاخصه های توسعه یافتگی نام برده و با حرکت به سمت مهارت آموزی و تربیت نیروی کار ماهر، از نقش راهبردی آموزشهای مهارتی در برنامه ریزی ها و سیاست گذاری های کلان خود بهره برده اند.




1400/08/25
10:27:22
5.0 / 5
546
تگهای خبر: آموزش , جامعه , جت , خانه
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۱ بعلاوه ۳
پلات