مقام مسئول در سازمان بنادر اعلام كرد؛

آماده سازی شناور های مسافری برای نوروز 1401

آماده سازی شناور های مسافری برای نوروز 1401

به گزارش پلات سرپرست معاونت دریایی سازمان بنادر و دریانوردی از پرداخت دیه متوفیان سانحه نفتکش سانچی خبرداد و اظهار داشت: از الان درحال آماده سازی شناورهای مسافری برای نوروز ۱۴۰۱ هستیم.



حسین عباس نژاد در گفتگو با خبرنگار مهر درباره سوانح دریایی اظهار نمود: عوامل مختلفی در سوانح نقش دارد که شامل عوامل محیطی مانند شرایط آب و هوایی، سطح آب، عامل های در رابطه با سازه شناور، عوامل انسانی و نحوه عملیات و کار عملیاتی که مقرر است صورت گیرد، می شود.
وی اضافه کرد: ۸۰ درصد سوانح دریایی به عامل انسانی برمی گردد؛ این مورد صرفا در ارتباط با ایران نیست و در تمام دنیا هم این نسبت وجود دارد. ضمن این که خود فاکتور عامل انسانی هم می تواند ابعاد گسترده ای را شامل شود که به خستگی از انواع مختلف آن شامل روحی، جسمی و هر عامل دیگری که بر مبنای گاید لاین آیمو (سازمان جهانی دریانوردی) در مورد آیتم fatigue به مفهوم خستگی آمده، برمی گردد. همینطور فاکتور نقش نیروی انسانی در سوانح دریایی می تواند به مبحث نبود آموزش برای پرسنل دریایی چه دریانوردان و کادر روی شناورها و چه پرسنل مستقر در بندر و پشتیبانی تردد شناورها برگردد.
سرپرست معاونت امور دریایی سازمان بنادر و دریانوردی افزود: سازمان های بین المللی دریایی در دنیا آیین نامه های مختلفی را تدوین کرده و مرتباً آنرا اصلاح می کنند تا سهم نیروی انسانی در سوانح دریایی کاهش یابد؛ همینطور به سمت هوشمندسازی در حرکت است تا نقش نیروی انسانی کاسته شده و از سامانه های فناور برای هدایت کشتی ها بهره مند شوند و شناورها خودران شوند.
سوانح دریایی در ایران به علت کوچک بودن شناورها، بیشتر از نُرم جهانی است
وی درباره سوانح دریایی در کشور ما تصریح کرد: در کشور ما شناورهای کوچک تری تردد دارند که ریسک خطر را بالا می برد؛ همینطور برای شناورهای چوبی، شرایط متفاوت تری حاکم است؛ ما با شناورهایی مواجهیم که اساساً سازه آن چوب است و باآنکه از نظر آب بندی و همینطور سخت گیری نسبت به استانداردهای آتشسوزی، در بالاترین سطح هستیم، اما به هر حال اگر شرایط آتشسوزی رخ دهد، دیگر از کنترل خارج می شود.
عباس نژاد درباره افزایش سوانح دریایی خصوصاً آتشسوزی شناورها در دوره انتشار کرونا اظهار داشت: به علت شیوع ویروس کرونا، شناورها در بنادر بیشتر تجمع می کردند که با اتش گرفتن یک شناور چوبی، با سرعت زیادی این آتش یه سایر شناورها هم سرایت می کرد.
دستگاه های آب پاش در بنادر برای اطفای حریق شناورهای چوبی نصب کرده ایم
وی خاطرنشان کرد: تجهیزاتی اخیراً در بنادر برای آب پاشی به شناورهای آتش گرفته خریداری نموده ایم که سبب شده از حجم های گسترده آتشسوزی که قبلاً رخ می داد کم شود و نیروی انسانی کمتر صدمه ببیند.
بیشتر سوانحی که برای شناورهای ایرانی رخ می دهد، در راه برگشت به بنادر کشورمان است
سرپرست معاونت دریایی سازمان بنادر و دریانوردی اضافه کرد: برخی سوانح شناورهای دریایی به ضعف مدیریت بنادر جنوب خلیج فارس باز می گردد که در بارگیری دقت لازم انجام نشده است؛ از همین رو است که عمده شناورهایی که گرفتار سانحه می شوند، در راه برگشت برایشان این اتفاقات رخ می دهد.
هیچ شناور غیر استانداردی نداریم
عباس نژاد با تاکید بر این که اصلاً شناور غیر استاندارد نداریم اظهار داشت: استانداردهای شناورها بسته به نوع شناور متفاوت می باشد حتی آیین نامه استانداردهای فنی شناورهای مسافری که در داخل تدوین شده، از استانداردهای بین المللی هم فراتر است. برای شناورهای تفریحی، چوبی و لندینگ کرافت (خودروبر) به صورت مجزا آیین نامه های مستقل داخلی داریم اما برای شناورهای بزرگ تر و بالای ۵۰۰ تن علاوه بر مقررات داخلی، مقررات و استانداردهای بین المللی به صورت همزمان اعمال می شود.
شناورهای مسافری برای سفرهای نوروزی ۱۴۰۱ اورهال می شوند
وی تصریح کرد: شناورهای مسافری در هر بار اعزام و مسافرگیری، بازرسی می شود؛ پیش از پیک های مسافرتی هم بازرسی های خاص داریم؛ محدودیت های مسافرگیری کرونایی هم تا حدود زیادی کاسته شده است.
این مقام مسئول در صنعت حمل و نقل دریایی درباره نوسازی ناوگان دریایی افزود: اخیراً مالکان تمام شناورهای مسافری را ملزم کرده ایم که به صورت کامل اورهال شوند؛ برخی از آنها باقی مانده اند که از محل وجوه اداره شده سازمان بنادر، به آنها تسهیلات می دهیم که شناورهای خویش را نوسازی کنند. به علت انتشار کرونا و توقف تردد شناورهای مسافری و خواب آنها در بنادر، مقرر است با عنایت به افزایش سفرهای تفریحی، سازه این شناورها اوورهال شوند که هزینه بر است بنابراین به آنها وام می دهیم تا برای شب عید، پاسخگوی تقاضای مسافران و گردشگران باشند.
پرونده سانحه سانچی از نظر ما تمام شده است
وی درباره پرداخت دیه به بازماندگان سانچی اظهار داشت: پرونده کشتی سانحه دیده سانچی از نظر بین المللی و فنی، به اتمام رسیده و بسته شده است؛ این که در دادگاه چه اتفاقی افتاده، در ارتباط با شرکتهای بیمه گر است.
عباس نژاد با تاکید بر این که بیمه ها به صورت کامل پرداخت شده خاطرنشان کرد: اگر مشکلاتی باقی مانده، به ادعاهای برخی خانواده های بازماندگان این سانحه برمی گردد که در جاهای مختلف مطرح کرده اند؛ اما از نظر ما در سازمان بنادر، کار تمام شده است. گزارش فنی را هم عرضه کرده ایم همجنین از نظر ما همه سرنشینان درگذشته اند.
دیه متوفیان سانحه سانچی به وراث پرداخت شد
وی تاکید کرد: دیه بازماندگان سانچی به صورت کامل پرداخت شده است من جزو تیم بررسی سانحه بودم که درباره اتفاقات فنی بود؛ اما مسائل حقوقی آن به شرکت ملی نفتکش برمی گردد ولی می دانم آنهایی که هنوز دیه دریافت نکرده اند، یا مراحل انحصار وراثت را طی نکرده اند یا مدعی هستند که «عضو خانواده فوت شده آنها در اثر این سانحه»، هنوز زنده است.


منبع:

1400/08/28
13:58:51
5.0 / 5
469
تگهای خبر: آموزش , استاندارد , بنادر , حمل و نقل
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۳ بعلاوه ۲
پلات