معاون راهداری سازمان حمل و نقل جاده ای:

رفع نقاط حادثه خیز جاده ها اعتبار ۳ هزار میلیارد تومانی می خواهد

رفع نقاط حادثه خیز جاده ها اعتبار ۳ هزار میلیارد تومانی می خواهد

به گزارش پلات معاون راهداری سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای از دستور وزیر راه و شهرسازی برای رفع نقاط حادثه خیز ظرف ۲ سال آینده اطلاع داد.



به گزارش پلات به نقل از مهر، رضا اکبری درباره رفع نقاط حادثه خیز جاده ها ظرف دو سال آینده اظهار داشت: لیست نقاط حادثه خیز ظرف سه سال قبل با همکاری پلیس تهیه شده بود که هزار و ۵۸۰ نقطه بود و تابحال از این لیست ۴۵۰ نقطه اصلاح شده است.
وی اضافه کرد: استان فارس بیشترین تعداد نقاط حادثه خیز را دارد اما از آنجاییکه ماهیت تصادفات متغیر است، نمی توان تناسبی بین طول راه های هر استان با تعداد نقاط حادثه خیز برقرار کرد بلکه بستگی به موقعیت توپوگرافی راه های استان ها دارد.
معاون راهداری سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای افزود: در دوره جدید با عنایت به دستورالعمل صادره از جانب وزیر راه و شهرسازی قرار شد بار دیگر نقاط حادثه خیز جدید را شناسایی نماییم که امکان دارد در لیست جدید نقاط حادثه خیز لیست قبلی تکرار و یا این که حذف شود.
اکبری خاطرنشان کرد: از آغاز فروردین سال آینده، رفع نقاط حادثه خیز لیست جدید آغاز خواهد شد و تا آخر سال جاری این لیست نهایی می شود. مبنای ما تعداد تصادفات در هر نقطه است. آمار تصادفات نهایی شده و اطلاعات آن به کمیسیون ایمنی راه ها ارسال شده است. منتظریم تا این اطلاعات به تأیید کمیسیون مذکور برسد.
وی تصریح کرد: در تصادفات جاده ای دستگاههای گوناگونی مسئولیت دارند. وزارت راه مسئول ایمنی سازی راه هاست. پلیس راه، پزشکی قانونی و سایر دستگاه ها هم سهمی از ایمنی راه ها دارند و سهم هر دستگاه در سند ایمنی راه ها، مشخص شده است.
به گفته اکبری رفع نقاط حادثه خیز جاده ها، بر عهده وزارت راه است. به دستور وزیر راه و شهرسازی برنامه ریزی کردیم تا ظرف دو سال آینده نقاط حادثه خیزی که در لیست موجود قرار دارد و نهایی شده است، به صورت کامل رفع گردد.
وی با تاکید بر این که اصلاح همه نقاط حادثه خیز در جاده ها احتیاج به بودجه بالایی دارد، اظهار داشت: تمهیداتی برای تأمین اعتبار اندیشیده ایم که ظرف دو سال این نقاط حادثه خیز را اصلاح نماییم.
معاون راهداری سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای افزود: درخواست های دیگری هم از مردم داریم که به جاده های حادثه خیز رسیدگی شود. البته اصطلاح جاده حادثه خیز چندان فنی و مهندسی نیست اما راه هایی که قبلاً روستایی بوده اند و حالا مورد استفاده قرار گرفته و به جاده اصلی تبدیل گشته اند، باید تعریض شود. برای اصلاح این جاده ها، ردیف بودجه نداریم. از نظر مردم پذیرفته نیست در جاده ای که مرتباً منجر به تصادفات فوتی می شود، ردیف اعتباری جهت بهسازی آن نباشد.
اکبری تعداد پروژه های نگهداری راه ها در بخش اصلاح نقاط حادثه خیز را سالانه ۵۰۰ تا ۶۰۰ پروژه عنوان و تاکید کرد: بخشی از این پروژه ها به رفع نقاط حادثه خیز پرتکرار در جاده ها و قسمتی دیگر به اصلاح هندسی جاده های کم عرض اختصاص می یابد. بخصوص که ناوگان سنگین وارد جاده های کم عرض شده و آنها را از جاده فرعی به اصلی تبدیل نموده است.
وی تصریح کرد: درحال برنامه ریزی برای تأمین منابع بودجه در سال آینده هستیم تا هم لیست قبلی نیمه تمام نقاط حادثه خیز کامل شود و هم نقاط حادثه خیز جدید را دو ساله اصلاح نماییم.
معاون راهداری سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای در پاسخ به این سؤال که آیا امکان پذیر است نقاط حادثه خیز ظرف دو سال رفع شود؟ اظهار داشت: ما از نظر توانایی مهندسی، محدودیتی نداریم و اگر بودجه ها تأمین شود می توانیم ظرف یک سال تمام نقاط حادثه خیز را اصلاح نماییم.
اکبری افزود: اجرای این برنامه اعتبار حدود سه هزار میلیارد تومانی نیاز دارد که هیچگاه تأمین نشده و سالانه بین ۵۰۰ تا ۶۰۰ میلیارد تومان به سازمان راهداری می دهند که با آن ۳۰۰ تا ۴۰۰ نقطه حادثه خیز را می توانیم در سال اصلاح نماییم. اگر کل بودجه را یک جا بدهند، می توانیم تمام این نقاط را برطرف نماییم.
به گفته این مقام مسئول از دولت درخواست کردیم تا اعتبارات سفرهای استانی ریاست جمهوری در بخش راه ها به اصلاح نقاط حادثه خیز متمرکز شود.

1400/09/02
16:19:21
5.0 / 5
432
تگهای خبر: پروژه , حمل و نقل , راهداری , سفر
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۲ بعلاوه ۱
پلات