۱۱۰۰ یورو حداقل دستمزد کارگران در اروپا

۱۱۰۰ یورو حداقل دستمزد کارگران در اروپا

یک کارشناس حوزه کار ضمن اشاره به تصویب مبلغ حداقل دستمزد ۲۰۲۲ نیروهای کار در اروپا تصریح کرد: در تمام دنیا نیروی انسانی یک سرمایه بزرگ و با ارزش به حساب می آید و کشورها در جهت توجه به سرمایه های انسانی خود و رفاه خانواده ها افزایش حقوق را پذیرفته اند.



حمید حاج اسماعیلی ـ در گفتگو با ایسنا، به تعیین حداقل دستمزد کارگران و نیروهای کار در کشورهای اروپایی اشاره نمود و اظهار داشت: در کل اروپا رقمی که برای دستمزد ۲۰۲۲ تعیین شده ۱۱۰۰ یورو است که در تمام کشورهای اروپایی رعایت می شود. این رقم تأمین کننده معیشت یک خانوار است و افراد می توانند حتی یک خانه کوچک ساده را با این درآمد اجاره کنند که حدودا ۶۰۰ یورو می شود و مابقی را بابت سایر هزینه های خود اختصاص بدهند.

وی درباره بالا بودن رقم اجاره خانه در کشورهای اروپایی، اظهار داشت: در اروپا بیشتر خانه ها، دولتی و متعلق به شهرداری است. افراد حتی به صورت مبله و با تمام امکانات می توانند خانه را اجاره کنند بنابراین مبلغ ۶۰۰ یورو بابت اجاره چنین خانه هایی است و طبعا خانه های غیردولتی و آزاد، گران قیمت هستند.

این کارشناس حوزه کار افزود: تصویب ۱۱۰۰ یورو در ماه در حالی است که تمام کشورها از کرونا متاثر شده و کسب و کارها و نیروهای کار گرفتار صدمه شدند بنابر این معتقدم در عین این که دولت باید به وظایف حاکمیتی خود عمل کند لازم است معیشت خانوارهای کارگری و شاغلانی که با افت قدرت خرید در سال های اخیر رو به رو شده اند را مورد توجه قرار بدهیم.

حاج اسماعیلی در پاسخ به این پرسش که کارفرمایان در اروپا چگونه پرداخت ۳۰ میلیون تومان در ماه به نیروی کار را پذیرفته اند؟ اینطور پاسخ داد: همه کشورها در جهت توجه به سرمایه های انسانی خود و رفاه خانواده ها افزایش حقوق را پذیرفته و به این سمت و سو حرکت کرده اند چون نیروی انسانی یک سرمایه بزرگ و با ارزش برای کشورها به حساب می آید و بنابراین باید در سیاستهای خود به این اصل توجه داشته باشیم.

وی ضمن اشاره به رویکرد کشورها در تعیین دستمزد، تصریح کرد: بحث دستمزد که کشورها روی آن حساسیت دارند چند رویکرد را دنبال می کند؛ یکی تأمین معیشت خانواده ها است که اساس وظایف حاکمیتی کشورها است؛ دوم نیروی کار است و همه کشورها روی سرمایه انسانی خود حساب ویژه دارند چون موتور محرک توسعه کشور به حساب می آید و سوم هزینه های ناشی از کاهش دستمزد برای خانواده ها است که به لحاظ اجتماعی و فرهنگی در جامعه به وجود می آید.

این کارشناس روابط کار با اشاره به اینکه اگر افراد نتوانند نیازهای ضروری خویش را با حقوق و دستمزدی که می گیرند تأمین کنند، ناهنجاری ها و اشکالات اجتماعی گوناگونی شکل می گیرد، خاطرنشان کرد: تحمیل هزینه به کشور می تواند اساس خانواده ها را گرفتار صدمه و نیروی انسانی را مأیوس و نا امید کند و روی بهره وری مجموعه ها و بنگاهها اثر بگذارد.

به گفته حاج اسماعیلی، صیانت از نیروی کار در گفتار محقق نمی گردد و باید در عمل به معیشت و حقوق و دستمزد کارگران دقت کنیم.




1400/11/04
22:12:08
5.0 / 5
538
تگهای خبر: جامعه , جت , خانه , دستمزد
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۳ بعلاوه ۴
پلات