تبعات برهم زدن یک توافق

تبعات برهم زدن یک توافق

به گزارش پلات، گمرک ایران با بیان این که با لغو توافق بین گمرک و سازمان راهداری در مورد عرضه گواهی اسقاط پس از ترخیص و پیش از شماره گذاری، هیچ یک از کامیون هایی که قبلا ترخیص شده بود به گمرک بازگردانده نشده است، متروکه شدن این کامیون های در جریان تعیین تکلیف را از عواقب این اقدام دانست.



علی وکیلی -مدیرکل دفتر واردات گمرک ایران- در گفتگو با ایسنا، در رابطه با مکاتبه اخیر ستاد مدیریت حمل و نقل و سوخت با گمرک و درخواست عرضه گواهی اسقاط پیش از ترخیص کشنده های وارداتی توضیح داد.

موافقت پس گرفته شد

وی ضمن اشاره به جریان مکاتبه ای پارسال اظهار داشت: در این مکاتبه، گمرک ایران به منظور تسریع در ترخیص کامیون های وارداتی به وزارت راه و شهرسازی چند پیشنهاد عرضه و اعلام نمود: با عنایت به این که فرآیند صدور گواهی اسقاط بسیار طولانی است و در مواردی، تشریفات گمرکی این کامیون ها تمام شده، ولی معطل گواهی اسقاط مانده اند، عرضه این گواهی به پس از ترخیص و پیش از شماره گذاری موکول گردد. این درخواست مورد موافقت وزارت راه و شهرسازی قرار گرفت و به گمرکات اجرایی ابلاغ کردیم. اما اخیرا، وزارت راه طی نامه ای به دفتر واردات گمرک درخواست کرده، گواهی اسقاط پیش از ترخیص کامیون ها از گمرک دریافت شود.

امکان ویرایش سفارش کامیون ها

مدیرکل دفتر واردات گمرک ایران ضمن اشاره به جزئیات مکاتبه ستاد حمل و نقل و سوخت توضیح داد: یک مورد به ویرایش ثبت سفارش بر می گردد که به گمرک اعلام شده است برخی ثبت سفارش ها احتیاج به ویرایش دارد و اگر اقدام نشود، برخی شرکتهای حمل و نقل نمی توانند کامیون ها را ترخیص کنند و امکان دارد متروکه شوند، از این جهت خواسته شده که امکان ویرایش وجود داشته باشد. گمرک هم مخالفتی با ویرایش ثبت سفارش ندارد، چون تاکید داریم اگر احتیاج به ویرایش دارد باید انجام تا امکان اظهار و ترخیص آن میسر شود و بلاتکلیف باقی نمانند.

دریافت اسقاط پیش از ترخیص ابلاغ شد

وی افزود: اما در بخش دیگر نامه، پیشنهاد شده که گواهی اسقاط پیش از ترخیص کامیون دریافت شود و به عبارتی روال قبلی که از سال قبل بین گمرک و وزارت راه توافق شده بود، تغییر کند. بر این اساس با عنایت به این که گمرک دستگاه مجری است، نامه را به صورت سیستمی به گمرکاتی که کامیون، ترخیص می کنند ارجاع دادیم و در حال اجرا می باشد و ابلاغ به صورت کتبی هم در دست اقدام است.

نگفتیم کامیونی به گمرک برگردد

وکیلی در رابطه به این که گفته شده در چند روز اخیر برخی از کشنده های ترخیص شده به علت عدم عرضه گواهی اسقاط به گمرک برگشت داده شده است، اظهار داشت: این گونه نیست؛ گمرک ایران به هیچ یک از گمرکات اعلام نکرده کامیون هایی که پیش از ابلاغیه، ترخیص شده و گواهی اسقاط آن باید در مرحله شماره گذاری عرضه شود، برگردد. اصلا نیازی به این کار نیست و هر کامیونی که پیش از این با شرایط قبلی ترخیص شده است، به همان روال خواهد بود. اما از تاریخ ابلاغ نامه به بعد، هر کامیونی که مقرر است از گمرک ترخیص شود احتیاج به عرضه گواهی اسقاط در مرحله ترخیص دارد.

اگر مرجع تحویل گیرنده گزارش متروکه دهد، باید اقدام گردد ولی مبحث به صورت خاص بررسی خواهد شد

این مقام مسئول در گمرک ایران در پاسخ به این که با عنایت به عدم تعیین تکلیف اسقاط و موانع پیش روی آن، آیا اجبار عرضه آن پیش از ترخیص باعث طولانی شدن زمان ماندن این کشنده ها و متروکه شدن آنها نمی شود؟ بیان نمود: به هر صورت این از عواقب این اقدام است و اگر مرجع تحویل گیرنده به گمرک اعلام متروکه کند ما هم باید بر مبنای قانون اقدام و کامیون ها را برای تعیین تکلیف در اختیار سازمان اموال تملیکی قرار دهیم، ولی فعلاً این که گمرک چه تصمیمی در این رابطه خواهد گرفت باید به صورت خاص بررسی شود.

پیشنهاد پرداخت نقدی فعلاً درحال بررسی است

وکیلی همینطور در مورد آخرین وضعیت پیشنهاد پرداخت نقدی به جای عرضه گواهی اسقاط اعلام نمود که این پیشنهاد فعلاً درحال بررسی در کمیسیون های دولت می باشد.

به گزارش پلات به نقل از ایسنا، واردات کامیون های وارداتی به مصوبه نوسازی ناوگان حمل و نقل عمومی بر مبنای ماده ۳۰ قانون احکام دائمی برنامه های توسعه برمی گردد و بر همین مبنا در دو سال گذشته، شرایط واردات این کامیون ها از جانب وزارت راه و شهرسازی به گمرک اعلام گردید و پس از آن سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای و وزارت صمت طی ابلاغیه هایی شرایط واردات همچون ردیف تعرفه کامیون های وارداتی، نحوه واردات، کامیون های اسقاطی، مجوزهای قانونی و مقرراتی و همینطور تائید منشأ این کامیون ها را مشخص و ابلاغ کردند، ولی واردات این کامیون ها با موانعی مواجه و در گمرک دپو باقی ماند تا این که در شهریور سال گذشته طی بازدید معاونان دادستان تهران از گمرک، دستورالعمل تعیین تکلیف و ترخیص آنها صادر شد، با این حال در عمل با موانعی همچون هزینه چند میلیاردی اسقاط روبرو شده است.

طبق اعلام اخیر معاون امور گمرکی گمرک ایران، از حدود ۱۱ هزار دستگاه کامیون، نزدیک به ۵۰۰۰ دستگاه در گمرک باقی مانده است که در کنار بخشی از کامیون های ترخیص شده، با مشکل اسقاط مواجه بوده و امکان شماره گذاری ندارند. عسگری گفته بود آنچه به دولت پیشنهاد و قرار بر تسهیل شرایط برای تعیین تکلیف این کامیون ها است، پرداخت مبلغ نقدی حدود ۷۵۰ میلیون تومانی به جای عرضه گواهی اسقاط است.

با این حال هنوز این پیشنهاد مصوب و ابلاغ نشده و ظاهرا مقرر است در شورای هماهنگی اقتصادی سران قوا مطرح و نهایی شود، ولی این که به چه نحوی اجرا و کدام کشنده ها را شامل خواهد شد، مشخص نمی باشد.





منبع:

1401/05/21
14:57:52
5.0 / 5
249
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۴ بعلاوه ۵
پلات