یك مقام مسئول اعلام كرد:

تعرفه های ناوبری هنوز به صورت یارانه ای از ایرلاین ها دریافت می گردد

تعرفه های ناوبری هنوز به صورت یارانه ای از ایرلاین ها دریافت می گردد

پلات: مدیرعامل شركت فرودگاه هاگفت: تعرفه های ناوبری هوایی علی رغم آزادسازی وافزایش قیمت بلیت ها، هنوز به صورت یارانه ای ودولتی ازایرلاین ها اخذمی شودكه سبب شده فرودگاه ها نتوانندروی پای خودبایستند.



به گزارش پلات به نقل از مهر، رحمت الله مه آبادی در نشست خبری تشریح فعالیت های شركت فرودگاه ها و ناوبری هوایی ایران امسال تصریح كرد: در سال ۹۶، ۶۱ میلیون و ۵۶۲ هزار و ۲۴۶ نفر مسافر در فرودگاه های كشور اعزام و پذیرش شده اند كه ۹۲ درصد این افراد معادل ۵۶ میلیون و ۸۰۲ هزار و ۲۰۵ پذیرش و اعزام مسافر در فرودگاه های تحت مالكیت شركت فرودگاه ها و ناوبری هوایی ایران انجام شده است كه نسبت به سال پیش از آن، در بخش مسافری ۷ درصد، در بخش تعداد نشست و برخاست هواپیماها ۸ درصد و در میزان بار حمل شده ۹ درصد افزایش داشته است.
وی ادامه داد: در سال قبل اولویت این شركت را بر اتمام پروژه های عمرانی فرودگاهی قرار دادیم، به همین منظور تا آخر سال جاری همه پروژه هایی كه در سال های گذشته نیمه كاره رها شده بودند، به آخر خواهد رسید ضمن اینكه رقم ریالی این پروژه ها تا آخر امسال به ۴۵۰ میلیارد تومان می رسد بعنوان نمونه طی دو سال ۹۵ و ۹۶، بیش از ۱۰ پروژه با رقمی معادل ۷۰ میلیارد تومان برای توسعه فرودگاه گرگان هزینه شد.
مدیرعامل شركت فرودگاه ها و ناوبری هوایی با اشاره به اینكه امسال قانون كاداستر در این شركت بعد از یك سال و نیم اجرا به آخر خواهد رسید، اظهار داشت: تمامی املاك این شركت با اجرای این قانون، دارای محدوده مشخص و اسناد فرودگاه ها هم با هدف مبارزه با زمین خواری و اتلاف منابع و تولید فسادهای اداری، تهیه و صادر خواهد شد.
وی با اشاره به اینكه امسال در نظر داریم سطح مدیریت فرودگاه ها را به تراز جهانی برسانیم، به اجرای طرح ASQ AIRPORT SERVIC QUALITY در دو فرودگاه مهرآباد و مشهد اشاره و خاطرنشان كرد: توانستیم با اجرای طرح، میزان رضایتمندی مسافران را به سطح بین المللی نزدیك كرده و از ۵ نمره ۴.۶ آن را دریافت نماییم كه این پیشرفت به تائید اتحادیه فرودگاه های دنیا رسیده است؛ تا آخر این فصل هم ۲۰ قرارداد مشاوره با شركت های داخلی در حوزه توسعه مدیریت به امضا خواهیم رساند.
مه آبادی با اشاره به اینكه در سال ۹۶ میزان پروازهای مسافری بین المللی ۱۰ درصد رشد داشته است، خاطرنشان كرد: هیچ فرودگاه غیراقتصادی نداریم چون هر فرودگاهی تعطیل شود، نخستین صدمه آن به اقتصاد آن شهر وارد خواهد شد كه مهمترین صدمه ها شامل بخش بهداشت و درمان و عدم سفر پزشكان، بخش آموزش كه شامل خودداری اساتید دانشگاه ها از سفر به این دانشگاه ها و در مرحله سوم، عدم تمایل ورود سرمایه گذاران و كارآفرینان خواهد بود، اما اگر منظور فرودگاه های تجاری است، هم اكنون هیچ فرودگاه كشور به جز فرودگاه امام خمینی (ره) تجاری نبوده و نمی توانند فرودگاه ها هزینه های خویش را تأمین كنند؛ حتی فرودگاه مهرآباد با روزی داشتن ۴۵۰ پرواز هم به علت آنكه تعرفه های ما واقعی نیست، نمی تواند هزینه های خویش را تأمین كند.
به گفته مدیرعامل شركت فرودگاه ها و ناوبری هوایی، تعرفه های ناوبری هوایی علی رغم آزادسای قیمت ها و افزایش قیمت بلیت ها، هنوز به صورت یارانه ای و دولتی از ایرلاین ها دریافت می گردد كه سبب شده فرودگاه های ما نتوانند روی پای خود بایستند.
وی درباره تعدد فرودگاه های كوچك خاطرنشان كرد: بیش از ۳۰۰ زیرساخت هوانوردی یا استریپ داریم كه فرودگاه نیستند، بلكه در گذشته و حتی بیش از انقلاب زیرساخت های آسفالته یا خاكی برای امدادرسانی به حوادث غیرمرتقبه، سمپاشی و پست احداث شده است، ولی برخی فكر می كنند اینها فرودگاه هستند و باید از آن استفاده فرودگاهی شود؛ بنابراین طرحی تهیه كردیم و این زیرساخت ها را با نام فرودگاه های نسل سوم تدوین كرده و طرح را به شورای عالی هواپیمایی تقدیم كرده ایم تا بررسی شود.
مه آبادی درباره آسیبی كه به صنعت فرودگاهی و ناوبری هوایی ایران در صورت خروج رئیس جمهور آمریكا از برجام وارد خواهد شد، تصریح كرد: من مطمئنم در هیچ یك از حوزه های در رابطه با صنعت هوانوردی، مشكلی كه بتواند چالش تولید كند، نخواهیم داشت، اما در حوزه نظارت راداری ممكن است در مورد ارتقای كیفیت رادارها كمی با مشكل مواجه شویم.
وی درباره منابع خرید تجهیزات راهداری و ناوبری با اشاره به اینكه این تجهیزات از منابع داخلی شركت فرودگاه ها تهیه شده، اظهار داشت: قراردادهایی كه برای تهیه این تجهیزات به امضا رساندیم، دومنظوره بود كه شامل فاینانس و منابع داخلی شد ولی با عنایت به اینكه نتوانستیم فاینانس را عملیاتی نماییم، هزار میلیارد تومان برای خرید تجهیزات از محل منابع داخلی فرودگاه ها طی دو سال اخیر هزینه كرده ایم.
مدیرعامل شركت فرودگاه ها و ناوبری هوایی درباره افزایش راه های هوایی كشور اضافه كرد: تا پیش از سه سال قبل به صورت راه های دوطرفه و با جداسازی عمودی به صورت عبور هواپیماها از بالا به پایین انجام می شد و ما هیچ مسیر موازی و تردد دو هواپیما از كنار یكدیگر نداشتیم، اما الان همه راه های هوایی ما موازی بوده و بیش از ۳۰ هزار كیلومتر راه هوایی جدید بوجود آورده ایم.
مه آبادی درباره پروازهای عبوری هم اظهار داشت: در دوره مشكلات قطر با برخی كشورهای عربی حاشیه خلیج فارس، ركورد ۱۴۳۱ پرواز عبوری از آسمان ایران را هم به ثبت رساندیم ولی به صورت كلی سطح همكاری دستگاه های ذیربط برای مدیریت پروازهای عبوری، ضعیف بود و فرصت ها را در این دوره زمانی از دست دادیم؛ كشورهای رقیب هم وارد این مورد شدند و برخی از طریق های عبوری به خاك عراق منتقل شد كه یك شركت انگلیسی، آمریكایی شبكه راه های هوایی عراق را كنترل كرده و بخش زیادی از درآمدهای پروازهای عبوری را این شركت به سود خود جذب كرده است، اما به صورت كل شركت فرودگاه ها در این زمینه خیلی خوب عمل كرد و ما ظرف ۱۰ ساعت از آغاز بحران قطر با برخی كشورهای عربی، توانستیم تمام پروازهای قطری را به آسمان ایران منتقل نماییم.
وی درباره نوسازی رادارها خاطرنشان كرد: هزینه نوسازی رادارها ۲۵۰ میلیون دلار بود كه با عنایت به اینكه این منابع در كشور وجود داشت، به گزینه اورهال و بروزرسانی كردن راهدارهای موجود با كمك مهندسان جوان خودمان روی آوردیم كه با این كار تا دو دهه نیاز راداری ما برطرف می گردد.
مدیرعامل شركت فرودگاه ها و ناوبری هوایی درباره انتقال فرودگاه مهرآباد اظهار داشت: این فرودگاه هیچگاه تعطیل نخواهد شد ولی به یك فرودگاه گران تبدیل می گردد. همینطور در نظر داریم پروازهای بین المللی را در آینده به مهرآباد بازگردانیم و با افتتاح ترمینال «سلام» فرودگاه امام خمینی (ره) هم بخشی از سفرهای داخلی به این فرودگاه منتقل شود. استان تهران ۱۲ فرودگاه نظامی و غیرنظامی دارد و احتمالاً منظور وزیر راه و شهرسازی از فعال كردن سایر فرودگاه های استان تهران و البرز، استفاده مسافری از فرودگاه پیام بوده است.
مه آبادی در پاسخ به سؤال خبرنگار مهر درباره انتقال فعالیت عمرانی و ساخت و ساز از شركت فرودگاه ها به شركت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل كشور اضافه كرد: شركت ساخت، پست سازمانی این فعالیت را دارد ولی دانش ساخت فرودگاه ها به این شركت منتقل نشده است. از جانب دیگر، شركت های فرودگاه ها، شركتی بهره بردار است؛ نه سازنده و ما علی رغم میل باطنی خود، فعالیت های عمرانی فرودگاهی را مدیریت می نماییم و به همین منظور مجبوریم هزینه های ساخت وساز را از محل هزینه های بهره برداری كسر نماییم، نه هزینه های ایمنی كه سبب شده مشكلاتی برای فعالیت جاری فرودگاه ها و تأمین منابع برای این امور تولید شود.
وی درباره تبدیل شدن فرودگاه مهرآباد به شركت فرودگاهی اظهار داشت: در چند سال قبل پیشنهاد تأسیس شركت فرودگاه امام خمینی (ره) را به مجلس دادیم كه با جدا شدن این فرودگاه از شركت فرودگاه ها، ۳۵۰ میلیارد تومان از مجموع درآمد ۱۳۰۰ میلیارد تومانی شركت فرودگاه ها كسر شد؛ البته برای شركتی شدن سایر فرودگاه ها هم نیاز به قانون خاص داریم.

1397/02/19
13:09:08
5.0 / 5
4432
تگهای خبر: پروژه , تولید , شهر , فرودگاه
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۹ بعلاوه ۳
پلات