در گفت وگو با ایسنا مطرح شد

تعیین میسرهای ویژه در مواقع اضطرار تهران، معطل هماهنگی دستگاه ها

تعیین میسرهای ویژه در مواقع اضطرار تهران، معطل هماهنگی دستگاه ها

پلات: بعد از وقوع زمین لرزه در ملارد كه لرزشش به تهران رسید و شهروندان تهرانی را ترساند، شاهد هجوم گسترده مردم به پمپ های بنزین و خیابان ها بودیم؛ به گونه ای كه در ساعت اولیه بعد از وقوع زمین لرزه خیلی از معابر شهر تهران حتی معابر بزرگراهی و چند لاینه قفل شد!



بعد از آن بود كه مسئولان شهر به فكر آن افتادند كه اگر زمین لرزه ای در تهران رخ دهد كه باعث بروز سوانح و حوادثی همچون ریزش ساختمان، مصدومیت افراد و... شود، با عنایت به تجربه قفل شدن خیابان ها در زلزله ملارد كه تنها لرزشش در تهران احساس شد، چه اتفاقی می افتد؟ آیا می توان به مصدومان احتمالی كمك كرد؟ آیا امكان تردد خودروهای امدادی وجود دارد یا اینكه خودروهای امدادی هم در ترافیك خودروهای مردم وحشت زده گرفتار می شوند؟
به گزارش پلات به نقل از ایسنا، بعد از تجربه تلخ تهران در شب ۲۹ آذر، مسئولان طرح ها و ایده های مختلفی برای نحوه كمك رسانی عرضه كرده اند كه پیشنهادات متعددی همچون تولید سایت اورژانس هوایی تا تعیین مسیرهای اضطرار در خیابان های تهران عنوان شد، اما پس از گذشت حدود پنج ماه از آن شب، هنوز هم پیشنهادات بر روی كاغذ و در حد حرف باقی مانده است؛ هر چند كه مسئولان مدیریت بحران شهر تهران تصمیم گرفتند یكی از كم هزینه ترین راه ها كه همان تعیین مسیرهای اضطرار در خیابان های تهران برای كاهش سرفاصله رسیدن نیروهای امدادی به محل های احتمالی حادثه را در دستور كار قرار دهند. معاون حمل و نقل و ترافیك شهرداری تهران می گوید كه اجرای این طرح نیازمند همكاری و همراهی همه سازمان ها در تهران است و تنها با پای كار آمدن شهرداری، این پروژه یعنی تعیین مسیرهای اضطرار، راه به جایی نمی برد.
محسن پورسیدآقایی در گفت وگو با ایسنا، ضمن بیان اینكه جهت بررسی ابعاد مختلف تعیین مسیرهای تردد شهر تهران در مواقع اضطرار، با دانشكده عمران دانشگاه علم و صنعت مذاكرات اولیه صورت گرفته است، اظهار داشت: واقعیت این است كه در ابتدا باید از شدت زلزله های محتمل تهران و صدمه های ناشی از بروز آنها بر شبكه معابر، ساختمان ها، بیمارستانها و مراكز مهم امدادی شهر شناخت كاملی داشته باشیم.
وی با اشاره به اینكه شناخت مذكور این امكان را به ما می دهد كه ببینیم نسبت به باز بودن چه مسیرهایی در زمان اضطرار اقدام نماییم، اظهار داشت: تصور كنید كه همه اقدامات مهم همچون صدمه پذیری ساختمان ها و پل ها انجام و مسیرهای اضطرار هم مشخص شده باشد، اما نكته مهم این است كه بعد از وقوع شرایط مذكور كه با ترس خیلی از مردم هم روبرو شده است، با بهره گیری از چه راهكارهایی می توان به باز نگاه داشتن این مسیرها مبادرت كرد.
پورسید آقایی اضافه كرد: در زمان زلزله ملارد كه هیچ خسارتی در تهران نداشت و تنها لرزشش سبب ترس مردم شده بود، دیدیم كه چه ترافیكی بوجود آمد و حتی خطوط ویژه هم به علت ورود خودروها قفل شد. حال تصور كنید یك مسیری در شرایط اضطرار باز است و جای سوال است كه با چه روشی می توان مانع از ورود خودروهای شهروندان به این مسیر شد؟ آیا گذاشتن تنها یك نیروی پلیس راهور یا انتظامی پاسخ می دهد؟ سوال بزرگ تر اینجاست كه در مواقع وقوع حوادث چه كسی مسئولیت تامین امنیت و نظم تهران را بر عهده دارد كه مدیریت این مسیرها را هم داشته باشد؟ آیا می توان جلوی مردم را گرفت یا باید طراحی ویژه ای داشت كه مانع از ورود خودروهای شخصی شویم؟
پورسیدآقایی با اشاره به اینكه این اتفاق نیازمند پشت سر گذاشتن چند مرحله مهم است، اضافه كرد: مرحله اول جمع آوری اطلاعات از همه دستگاه ها و ساختمان ها و تاسیسات شهری است و آن اطلاعات بطور قطع باید جامع باشد. در مرحله دوم نسبت به مدل سازی و پس از آن نسبت به اتخاذ راهكارهای عملیاتی اقدام نماییم.
ایشان در ادامه تصریح كرد: هر چند در گذشته در زمینه طراحی شبكه اضطراری شهر تهران مطالعه دیگری هم انجام شده است اما نكتهای كه این مطالعه را نیازمند بازنگری و تكمیل می كند، توجه بیشتر به واقعیت ها، توان نیروهای امدادی و انتظامی و بهرهگیری از راهكارهای عملیاتی مناسبتر برای در اختیارگیری و باز كردن این معابر است.
وی با تاكید بر تاثیر قابل توجه حضور همه سازمان های مسئول بر افزایش آمادگی شهر تهران در هنگام وقوع زلزله، اظهار داشت: برای عملیاتی كردن این نوع مطالعات، اكیدا نیازمند همراهی و همكاری عملیاتی تمامی دستگاه ها بوده و امیدواریم بتوانیم در شهر تهران به این سطح از همكاری برسیم.




1397/02/28
12:47:36
5.0 / 5
4818
تگهای خبر: شهر , شهرداری
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۲ بعلاوه ۲
پلات