۳۰ متری های نقلی می آیند؟

۳۰ متری های نقلی می آیند؟

پلات: ساخت خانه های با متراژ كمتر از ۴۰ متر برای عرضه خدمات به كسانی است كه شرایط خاص دارند و اساسا این متراژ جوابگوی نیاز خانوار ۳ نفره نیست.



به گزارش پلات به نقل از ایسنا، روزنامه ایران نوشت: «پیشنهاد سازندگان مسكن شهر تهران برای عرضه مسكن های كوچك (۳۰متر) به مدیران شهری شهر تهران عرضه شده است اما عضو كمیسیون معماری و شهرسازی شورای شهر تهران تاكید دارد كه «تقلیل» محل اسكان و زندگی خانوار به هیچ وجه در دستور كار شورا و شهرداری نیست.

پیروز حناچی، شهردار تهران ساخت مسكن توسط شهرداری های كلانشهرها به منظور تأمین مسكن كم درآمدها را به دولت پیشنهاد كرد و در همین راستا آئین نامه ای در وزارت كشور با همكاری شهرداری تهران در دست تدوین است. هدف از ساخت مسكن توسط شهرداری ها ساخت مسكن های كوچك متراژ به منظور اجاره داری و تأمین نیاز دهك های هدف است. بر مبنای ضوابط طرح تفصیلی شهر تهران حداقل متراژ واحدهای های مسكونی باید ۴۰ تا ۵۰ متر باشد اما حالا خانه ‎های ۳۰ متری، پیشنهاد سازندگان مسكن شهر تهران برای عرضه به بازار با اجاره ارزان هستند؛ پیشنهادی كه در جلسه با مدیران شهری مطرح گردیده است.

تغییر ضوابط؟

متوسط كوچك ترین بعد خانوار هم اكنون ۳.۳ نفر است. حال این سؤال مطرح می شود كه خانه های ۳۰متری جوابگوی نیاز این خانوار خواهد بود؟ زهرا نژادبهرام، عضو كمیسیون شهرسازی و معماری شورای شهر تهران در گفت و گو با «ایران» می گوید، ساخت خانه های با متراژ كمتر از ۴۰ متر برای عرضه خدمات به كسانی است كه شرایط خاص دارند و اساسا این متراژ جوابگوی نیاز خانوار ۳ نفره نیست.

وی هدف از ساخت خانه های كوچك را «ایجاد تنوع ساخت» در مجموعه شهر عنوان و تاكید كرد كه بر مبنای ضوابط حد نصاب مسكن مناسب به منظور زندگی خانوار واحدی ۸۰ تا ۱۰۰ متر است اما با عنایت به شرایط اقتصادی و افزایش قیمت مسكن نمی توانیم انكار نماییم كه افراد یا خانوار زیادی هم متقاضی مسكن كم متراژ هستند.

سبك ساخت تغییر نمی كند

نژادبهرام تاكید كرد كه شورای شهر و شهرداری به دنبال تقلیل محل اسكان خانوارهای شهر تهران نیست و قصد نداریم سكونت در مسكن كوچك را رویه و سبك زندگی قرار دهیم و شهرداری به دنبال آن تغییر سبك ساخت و ساز نیست اما با عنایت به این كه احتیاج به خانه های كوچك مقیاس در شهر تهران وجود دارد، ساخت این نوع مسكن در دستور كار قرار دارد. در واقع ما در ساخت وساز به دنبال تنوع ساخت و تنوع متراژ هستیم اما به دنبال اعمال كاهش متراژ به هر قیمتی نیستیم.

مسأله پاركینگ

اما یكی از معضلات مسكن های كم متراژ بخصوص در شهر تهران تأمین پاركینگ این مسكن ها با عنایت به متراژ پایین آنهاست. بر مبنای ضوابط طرح تفصیلی هر واحد مسكونی كه ساخته شد باید پاركینگ داشته باشد. بهرام نژاد با اشاره به این مورد در پاسخ به این سوال كه واحدهای كوچك متراژ پاركینگ خواهد داشت یا خیر، اظهار داشت: هر واحدی با هر متراژی حتما باید دارای پاركینگ باشد و تأمین پاركینگ جزو مصوبات شورا و طرح تفصیلی شهر تهران است.

طرح تفصیلی در بوته نقد

پیشنهاد مطرح شده توسط سازندگان مسكن، عرضه خانه هایی با متراژ ۳۰متر است و این سازندگان گفته اند كه اگر شهرداری، حداقل متراژ ساخت وساز در طرح تفصیلی تهران را از ۵۰ به ۳۰ متر مربع كم كند، خانه هایی با قیمت پایین برای عرضه در بازار اجاره خواهند ساخت. با عنایت به این درخواست و این كه شهرداری تهران هم با ساخت واحدهای كوچك موافق است، این سؤال مطرح می شود كه آیا ضابط طرح تفصیلی شهر تهران تغییر خواهد كرد؟

عضو كمیسیون معماری و شهرسازی شورای شهر تهران در پاسخ به این سوال اظهار داشت: صدمه شناسی طرح تفصیلی شهر تهران توسط یكی از دانشگاه های تهران در حال بررسی است كه نتایج اولیه این صدمه شناسی به شورا عرضه شده است. به قول نژادبهرام احتمال تغییر ضوابط طرح تفصیلی به نتایج این صدمه شناسی و تصمیم گیری های بعدی منوط خواهد بود.

خانه ای با تمام امكانات

هرچند فعالان و تحلیل گران حوزه های مختلف اجتماعی با عنایت به بعد خانوار و فرهنگ خانواده، با كوچك شدن واحدهای مسكونی مخالف هستند اما سازندگان می گویند مسكن های ۳۰ متری به منظور زندگی ۲ نفر متراژ مناسبی است.

فرشید پورحاجت، دبیر اتحادیه انبوه سازان مسكن به «ایران» اظهار داشت: بر خلاف تصور عمومی، واحد ۳۰متری بر مبنای استانداردهای ساخت تمامی امكانات یك واحد مسكونی را خواهد داشت.

به گفته پورحاجت، تمام ضوابط و مقرراتی كه برای ساخت مسكن وجود دارد، در ساخت واحدهای كوچك هم اجرا می شود و آشپزخانه، سرویس ها، اتاق نشیمن و اتاق خواب جزو اجزای یك خانه ۳۰ متری خواهد بود.

اما پورحاجت در مورد تأمین پاركینگ این واحدها نظری مخالف با عضور كمیسیون معماری و شهرسازی شورای شهر تهران ارائه نمود. پورحاجت اظهار داشت: بر مبنای پیشنهاد سازندگان و نظر متولیان بخش مسكن پاركینگ واحدهای كوچك به صورت پاركینگ های عمومی واقع در محلات و مناطق خواهد بود.

دبیر اتحادیه انبوه سازان مسكن اظهار داشت: ساخت خانه های كوچك به منظور عرضه به بازار اجاره داری در زمان وزیر سابق راه و شهرسازی عنوان شد و توافق های اولیه ساخت این نوع واحدها به آن زمان برمی گردد.

به گفته پورحاجت اگر این واحد ها بدون پاركینگ ساخته شود هزینه صدور پروانه ساختمانی برای آن كاهش خواهد یافت. ازاین رو سازندگان مسكن از ساخت این واحدها استقبال می كنند.»




1398/06/20
12:59:38
5.0 / 5
4719
تگهای خبر: استاندارد , پاركینگ , جت , خانه
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۲ بعلاوه ۳
پلات