ماجرای صندلیهای فشرده و پاسخ ایران ایر

ماجرای صندلیهای فشرده و پاسخ ایران ایر

به گزارش پلات داستان از آنجا آغاز شد كه چند روز پیش صندلی های تنگ و فشرده، صدای زیاد موتور هواپیما و خرابی برخی صندلی ها صدای مسافران پرواز تهران-مشهد هواپیمایی ایران ایر را درآورد و نهایتا یكی از آنها در چارچوب نامه ای سرگشاده خطاب به مدیرعامل ایران ایر، ماجرا را تشریح كرد.


بعد از پیگیری ایسنا، ایران ایر از توضیح در اینباره استقبال كرد و تیمی از مدیران بخش كابین خویش را مامور كرد تا ماجرای چینش صندلی ها در كابین هواپیما و برخی اعتراضات دیگر را برای مخاطبان ایسنا توضیح دهند.
چیدن صندلی هواپیما سلیقه ای نیست
علیرضا تقی پور، مدیركل مهندسی هواپیما شركت هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران در اینباره اظهار داشت: تعیین میزان فاصله صندلی های یك هواپیما بستگی به پارامترهای مختلفی دارد و اندازه آن بر مبنای استانداردهای بین المللی تعریف شده است. اینطور نیست هر ایرلاینی هر طور كه دلش خواست صندلی های هواپیمای خویش را بچیند.
وی اضافه كرد: یكی از پارامترهایی كه یك شركت هواپیمایی بر مبنای آن صندلی های پرواز خویش را می چیند، درآمدزایی است؛ اما اگر به حقوق و رفاه مسافر توجه نكند، بطور حتم مشتری خویش را از دست خواهد داد.
این مدیر شركت هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران افزود: البته سازمان ها و دستگاه های نظارتی هم كاملاً بر این مسائل اشراف دارند. بعنوان مثال اگر ما فاصله صندلی ها را به درستی و بر مبنای استانداردها تنظیم نكنیم، به محض اینكه هواپیما در یك فرودگاه بین المللی خارجی یا در یك فرودگاه اروپایی بنشیند، بازرسان سازمان های نظارتی هواپیما را بازدید می كنند و اگر چنین مسائلی در هواپیما رعایت نشده باشد، امتیاز منفی می گیریم. در مرحله بعد اگر چنین خطاهایی تكرار شود، ورود هواپیما به آن فرودگاه را ممنوع می كنند.
تقی پور اظهار داشت: شاید بتوان در یك هواپیما كه تعداد صندلی هایش به حداكثر تعداد مورد نظر در استانداردهای تعریف شده نرسیده، تعداد صندلیها را اضافه كرد اما بیشتر از یكی دو ردیف امكان پذیر نیست.
برای اضافه كردن ردیف های صندلی، محدودیت های بسیاری وجود دارد
در همین رابطه احسانه محمدپور، رئیس ارشد مهندسی كابین هواپیمای شركت هواپیمایی ایران ایر هم به ایسنا اظهار داشت: فاصله ۲۸ تا ۳۲ اینچ صندلی های یك هواپیما فاصله مورد تایید و طبق استانداردهای بین المللی بوده كه معادل ۷۱.۱۲ تا ۸۱.۲۸ سانتیمتر است و نمی توان فاصله بین صندلیها را كمتر كرد. البته ما اقلام داخل كابین هواپیما مانند صندلی را كاملاً بومی سازی كرده ایم؛ به این مفهوم كه بر مبنای فرهنگ و میانگین قد و اندام مسافران، فاصله بین صندلیها را تنظیم می نماییم.
وی اضافه كرد: در بین دیگر شركت های هواپیمایی و بر مبنای استانداردهای تعریف شده، شركت هواپیمایی ایران ایر از نظر فاصله صندلیها از یكدیگر در وضعیت خوبی قرار دارد و به صورت متوسط فاصله بین صندلیها در این شركت هواپیمایی بین ۳۱ تا ۳۲ اینچ است.
محمدپور افزود: البته نوع صندلیهایی كه در كابین هواپیما نصب می شود هم تعیین كننده است؛ چونكه بعنوان مثال امكان دارد یك سازنده صندلی بگوید كه بابت صندلیهایی كه به ما تحویل می دهد باید اندازه گیری مشخصی را در نظر بگیریم و اگر این كار را نكنیم، تست دینامیك و استاتیك را تایید نمی كند كه چنین مسائلی می تواند محدودیت هایی برای ما به وجود آورد.
رئیس ارشد مهندسی كابین هواپیمای شركت هواپیمایی ایران ایر اظهار نمود: یكی دیگر از محدودیت هایی كه در چیدمان صندلیها و فاصله آنها از یكدیگر اثرگذار است، سازه هواپیماست؛ چون كه بعنوان مثال امكان دارد سازه هواپیما و كابین در یك قسمت صاف و مستطیلی باشد و بتوانیم صندلیها را به یك فاصله از یكدیگر به صورت همسان بچینیم، اما در جایی دیگر امكان دارد سازه جمع شود و مجبور باشیم نه تنها فاصله صندلیها را از یكدیگر كمتر نماییم، بلكه اندازه صندلیها هم تغییر كند؛ ازاین رو نمی توان حتی یك صندلی را در یك نقطه از هواپیما با صندلی دیگری كه اندازه اش متفاوت می باشد، جابه جا كرد یا نمی توان از هواپیمای دیگری یك صندلی روی یك هواپیمای دیگر نصب كرد.
وی اظهار داشت: البته اگر صندلی یا فاصله آن با صندلی جلویی برای یك مسافر مناسب نبود، می تواند جای خویش را با مسافر دیگری عوض كند و این مساله كاملاً فرهنگی است. البته باید اظهار داشت كه برای اضافه كردن ردیف های صندلی، محدودیت های بسیاری وجود دارد؛ همچون اینكه باید علایم و امكانات بالای یك صندلی همچون تهویه هوا و دیگر تجهیزات با صندلی های دیگر یكسان باشد.
محمدپور با این وجود تصریح كرد: با این وجود اگر یك شركت هواپیمایی به شرط رعایت استانداردهای ایمنی و سازه، فاصله صندلیهای خویش را در حداقل ممكن یعنی ۲۸ اینچ تنظیم كند، نمی توان به آن خرده گرفت.
رئیس ارشد مهندسی كابین هواپیمای شركت هواپیمایی ایران ایر در پاسخ به سوالی در خصوص اینكه آیا امكان افزایش صندلی و ردیف هواپیما تا سقف مجاز وجود دارد؟ تصریح كرد: بطور قطع این امكان تا جایی كه استانداردها اجازه دهد وجود دارد اما وقتی یك ایرلاین، هواپیمایی خریداری و وارد می كند، امكان دارد با ۱۸۰ صندلی، ۱۶۸ صندلی، ۱۵۰ صندلی یا به صورت كامل بیزینس كلاس با ۳۲ صندلی بتواند پرواز كند ولی با این وجود ما در ایران ایر غالبا تعداد صندلیها را كاهش داده ایم.
فاصله استاندارد بین صندلیها بین ۲۸ تا ۳۲ اینچ است
مهدی بختیاری، مهندس هواپیما (كارشناس كابین) شركت هواپیمایی هما هم درباره فاصله صندلیها و چگونگی اندازه گیری آن اینگونه به ایسنا توضیح داد كه بر مبنای تعاریف موجود در صنعت هوانوردی، به فاصله دو نقطه مشابه صندلی در كابین هواپیما پیچ گفته می شود كه بر مبنای استانداردهای بین المللی باید این فاصله بین ۲۸ تا ۳۲ اینچ تنظیم شود.
برای دیدن فیلم این گزارش اینجا را ببینید.












1398/09/28
15:05:05
5.0 / 5
4573
تگهای خبر: استاندارد , سازه , فرودگاه , هواپیما
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۳ بعلاوه ۱
پلات