در مورد هواپیمای اوكراینی زود قضاوت نكنیم

در مورد هواپیمای اوكراینی زود قضاوت نكنیم

پلات: یكی از شاهدان عینی سانحه اخیر سقوط هواپیمای اوكراینی در تهران، در یادداشتی با برشمردن عواملی كه فرضیه مورد حمله قرار گرفتن این هواپیما را رد می كند، بر تامل بیشتر تا مشخص شدن نتایج كارشناسی و بررسی جعبه سیاه هواپیما تاكید نمود.


به گزارش پلات به نقل از ایسنا، در نوشتار محمدرضا بختیاری، فارغ التحصیل رشته مهندسی ساخت و تولید و كارشناس ارشد علوم ارتباطات اجتماعی و شاهد عینی سقوط هواپیمای اوكراینی در تهران آمده است:
از فرض و انگاره غلط نمی توان نتیجه درست دریافت كرد. بعد از وقوع حادثه دلخراش سقوط یك فروند هواپیمای بویینگ ۷۳۷ متعلق به كشور اوكراین گمانه زنی ها پیرامون این سانحه هوایی بالا گرفت. حالا هم رسانه های غربی همچون سی بی اس و نیویورك تایمز و بطور ویژه رسانه های فارسی زبان خارج از كشور با بمباران خبری مخاطبان خود با استناد به یك منبع اطلاعاتی مجهول در كشور آمریكا و نمایش فیلمی از شیئی با دنباله آتشین در آسمان شهریار به دنبال القای این انگاره در بین افكار عمومی جهان هستند كه ثابت كنند شیئ آتشین یاد شده یك فروند موشك بوده است كه از طرف پدافند جمهوری اسلامی ایران یه سوی هواپیما شلیك شده است.
در این راستا نكاتی وجود دارد كه جای تأمل و بحث علمی دارد.
متاسفانه در فضای عمومی و رسانه ها جهان انگاره های غیر رسمی و غیر علمی قبل از تحلیل، بررسی و ارزیابی جعبه های سیاه هواپیما جایگزین واقعیت های موجود شده اند؛ چونكه قبل از اینكه متخصصان صنعت هوایی در داخل و كارشناسان خارجی درباره این مساله اظهار نظر رسمی كنند با اتكا به سخنان فردی مجهول كه منبع صحت پیام رسانه های بیگانه است به قطعیت عنوان می كنند كه این هواپیما به سبب به هدف خوردن موشك منهدم شده است.
این در حالی است كه مقامات اوكراینی در ساعت های اولیه در اطلاعیه ای نقص فنی را دلیل سقوط بویینگ ۷۳۷ كرده اند اما بعد از گذشت دو روز از این سانحه دلخراش با تغییر سخنان خود دلایلی همچون به هدف خوردن موشك روسی و سپس پدافند ایران را همچون عوامل سقوط هواپیما اعلام می دانند.
با مشاهده دقیق و علمی فیلمی كه اغلب رسانه ها با استناد به آن با قاطعیت اعلام می كنند كه جسم آتشین كه در آسمان در حركت است موشك بوده چند نكته علمی و شناختی مطرح می شود.
همه افرادی كه در دوره دبیرستان یا دانشگاه مقداری فیزیك با دینامیك خوانده اند به این حقیقت و نظریه علمی آشنایی دارند كه سرعت نور بیشتر از سرعت صوت است. اختلاف در دیدن و شنیدن صدای انفجار یكی از دلیلهای اصلی گمراهی ببینندگان فیلم مذكور است.
یكی از نكات سوال برگیز این فیلم آن است كه در ساعت حدودا ۶: ۱۵ فیلمبردار چرا باید از آسمان تاریك بطور اتفاقی فیلم بگیرد؛ بطوریكه صحنه انفجار دقیق در مركز تصویر قرار داشته باشد؟
قطعا برای انجام این كار نیاز به یك انگیزه و محرك رفتاری وجود داشته است كه در لحظات قبل از آغاز فیلم برداری قرار دارد و ما از آن بی خبریم.
نور و صوت دو مؤلفه اصلی فیلم برای قضاوت ها اطلاعاتی، نظامی و رسانه ای را ایجاد كرده است.
به گواه شاهدان در هنگام سقوط هواپیما سه انفجار به گوش رسیده است كه هر سه آنها با فاصله های زمانی معین در فیلم موجود است. اساسا فیلمبردار این صحنه پُر ابهام باید به دنبال واكنش به محركی نورانی(مانند منبع انفجار اولیه در آسمان) گزینه ضبط فیلم را فعال كرده باشد.
بر اساس تكیه بر نظریه های فیزیكی و قانون های علمی جسمی آتشین كه در هوا طی مسیر خطی دارد همان هواپیما بوده است كه به سبب نیروی پیشران موتور هواپیما و در حالی بخش های از بدنه آن منفجر و شعله ور شده است ادامه مسیر در آسمان دارد. به سبب اختلاف سرعت نور و صوت صدای انفجار اولیه كه در قبل از آغاز فیلم برداری ضبط نشده بطور اتفاقی یا به سبب تقطیع فیلم با لحظه انفجار همخوانی تصویری پیدا كرده است و صدای انفجار دوم در اصل ممكنست به انفجار مخزن سوخت ارتباط داشته باشد كه این لحظه با آتشی با بسامد نور بالا دیده می شود و انفجار سوم هم ناشی از برخورد لاشه هواپیما بر زمین كشاورزی منطقه محمود آباد در شاهد شهر شهریار است.
نكته دیگر این است كه برمبنای قوانین هوانوردی تمامی هواپیماها از دو چراغ آبی و قرمز در انتهای هر دو بال هواپیما و یك چراق سفید در زیر دماغه برخور دار هستند كه بطور دائم یا چشمك زن نور بسیار قوی را بازتاب می دهند. اما همانطور كه در فیلم مشاهده می نماییم، در كانون تصویربرداری یعنی چند ثانیه قبل از لحظه انفجار در آسمان هیچ یك از این چراغ ها در صورتیكه هنوز جسمی یا موشكی به هواپیما به هدف خوردن نكرده است دیده نمی گردد.
مساله دیگر این است كه بلافاصله بعد از وقوع این سانحه خبرنگاران، عكاسان و تصویر برداران در صحنه انفجار بدون ممانعت سفت و سخت نیروهای اطلاعاتی و امنیتی حاضر در محل سانحه از تمام جزئیات فیلم و عكس تهیه كرده اند؛ بطوریكه حتی آنها عكاس ایسنا را برای گرفتن عكس هوایی سوار بر بالگرد كردند. اساسا در صورتیكه به هر علت اتفاقی دراین زمینه بطور سهوا رخ داده باشد به هیچ وجه اجازه ورود تیم های خبری صادر نمی شد.
در اختتام قبل از هرگونه نشر و بازنشر خبر پیرامون سانحه سقوط هواپیما سفارش می شود نگاهی منطقی و صبورانه به آن داشت و تا اختتام داده كاوی جعبه سیاه متخصصان صنعت هوایی از اظهار نظرهای نادرست و تایید نشده پرهیز كرد.




منبع:

1398/10/20
16:20:38
5.0 / 5
4236
تگهای خبر: تخصص , تولید , جت , شهر
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۳ بعلاوه ۳
پلات