ساخت موتورهای الكتریكی برای حركت های خطی صنایع ساختمان سازی و حمل و نقل

ساخت موتورهای الكتریكی برای حركت های خطی صنایع ساختمان سازی و حمل و نقل

به گزارش پلات محققان دانشگاه صنعتی امیرکبیر موفق به طراحی، شبیه سازی و ساخت نوعی موتور الکتریکی بعنوان سیستم محرکه با طول زیاد برای حرکت های خطی مورد نیاز در صنعت، حمل و نقل و ساختمان سازی شدند.


به گزارش پلات به نقل از ایسنا، به نقل از روابط عمومی دانشگاه صنعتی امیرکبیر، متین وطنی محقق دانشگاه صنعتی امیرکبیر و مجری طرح با اشاره به اینکه این پروژه با عنوان "طراحی، شبیه سازی و ساخت موتور سوئیچ رلوکتانس خطی بهبود یافته" اجرایی شده است، اظهار داشت: در حوزه های مختلف صنایع از قبیل حمل و نقل ریلی و ساختمان سازی خیلی از جابه جایی ها با حرکت خطی انجام می شود که به صورت معمول حرکت خطی توسط یک تسمه که به وسیله یک قرقره به موتور الکتریکی دوار کوپل شده است، ایجاد می شود اما استفاده از یک موتور الکتریکی دوار و تجهیزات مکانیکی از قبیل تسمه و قرقره برای تولید حرکت خطی کمبودهایی دارد.
وی دقیق نبودن موقعیت جسم جابه جا شونده، دارای لرزش بودن، بازده پایین، عدم امنیت قطعی در مواقع بحرانی، گران بودن برای سیستم های با طول زیاد را ازجمله این مشکلات نام برد و افزود: ازاین رو پیدا و عرضه کردن راهکاری برای کمبودهای اشاره شده مورد توجه قرار گرفت و با اجرای این طرج مبادرت به معرفی یک سیستم محرکه با طول زیاد برای حرکت های خطی مورد نیاز در صنعت، حمل و نقل و ساختمان سازی کردیم.
وطنی استفاده سیستم های محرکه خطی به جای سیستم های مرسوم دوار را همچون راهکارهای غلبه بر این مشکل دانست و اظهار نمود: اما سیستم های محرکه خطی در طول زیاد قیمت ساخت بالا و چگالی نیروی پایین دارند ازاین رو هدف قطعی ما در این پروژه عرضه راهکاری برای کاهش هزینه ساخت و افزایش چگالی نیرو در سیستم های محرکه خطی برای کاربردهای با طول زیاد متمرکز شد.
وی ادامه داد: در این مورد با کاهش چشم گیر مواد مصرفی در ساخت یعنی آهن و مس، هزینه ساخت را به صورت قابل ملاحظه ای کاهش دادیم و علاوه بر آن، نوآوری های عرضه شده بهبودی قابل ملاحظه ای در چگالی نیرو حاصل کرد. همچنین، با توجه اینکه راهکارهای پیشنهادی برای نخستین بار معرفی شده اند، این پروژه در زمینه گسترش علم هم موفق عمل کرده است.
مجری طرح با اشاره به اینکه اجرای این طرح در ۵ مرحله "مطالعه و پژوهش"، "ارائه راه حل"، "طراحی"، "شبیه سازی" و "ساخت". بوده است، خاطرنشان کرد: مرحله اول با مطالعه سیستم های محرکه پیشنهاد شده برای کاربرد مشابه با کاربرد مد نظر پروژه ما و بررسی معایب و مزایای هرکدام آغاز شد. این مرحله پایه و اساس قدم های بعدی در انجام پروژه بود.
وی پیشنهاد یک موتور الکتریکی خطی با ساختار جدید که علاوه بر پوشاندن معایب سیستم های مرسوم، مزایایی نسبت به سیستم های مشابه جدید خود داشته باشد را از دیگر مراحل اجرای این طرح عنوان نمود و اظهار داشت: در روش رایج طراحی موتورهای الکتریکی، این روش را با مدل بسیار دقیق اجزای محدود ترکیب و موتور الکتریکی با ساختار پیشنهادی خویش را طراحی کردیم.
وطنی با اشاره به اینکه نتایج این طرح در صنایع چاپ، حمل و نقل و ساختمان سازی کاربرد دارد، خاطرنشان کرد: موتور الکتریکی پیشنهادی ما ساختار جدید دارد که تا پیش از این در هیچ مرجعی معرفی نشده است. نوآوری های مهم ساختار پیشنهادی ما عبارتند از استفاده از ساختار مادولار و ایجاد انحراف زاویه در دندانه های بخش متحرک. این نوآوری های مزایای الکترومغناطیسی قابل توجهی مثل تقویت چگالی شار مغناطیسی در فاصله هوایی، کاهش تعداد دور مورد نیاز سیم پیچ، افزایش چشم گیر چگالی نیرو تولیدی، کاهش نوسانات نیرو و افزایش بازده بوجود آورده است.
وی قیمت پایین تر در مقایسه با طرح های معرفی شده تاکنون، بازده بالاتر در مقایسه با دیگر موتورهای سوئیچ رلوکتانس خطی، چگالی نیرو بیشتر در مقایسه با دیگر موتورهای سوئیچ رلوکتانس خطی، وزن کمتر بخش متحرک در مقایسه با دیگر موتورهای سوئیچ رلوکتانس خطی را از خصوصیت های این طرح ذکر کرد.




منبع:

1399/11/26
15:48:11
0.0 / 5
964
تگهای خبر: پروژه , تولید , حمل و نقل , سیستم
این مطلب را می پسندید؟
(0)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۳ بعلاوه ۱
پلات