گزارش،

آموزش فنی، حرفه ای برای لرستان ندارد

آموزش فنی، حرفه ای برای لرستان ندارد

به گزارش پلات لرستان جداول آماری مرکز آمار ایران نشان از این دارد که لرستان همچنان بیشترین نرخ بیکاری را در میان استانهای کشور به نام خود ثبت کرده است.


به گزارش پلات به نقل از ایسنا، نبود زیرساخت ها، عدم رونق در کسب و کار، تعطیلی صنایع و واحدهای اقتصادی و برخی عوامل مختلف سبب شده تا لرستان علیرغم داشتن ظرفیت های بسیار زیاد، همواره صدرنشین رتبه بیکاری در کشور باشد.
در کنار این عوامل موضوعی که بارها و بارها طی این سال ها توسط مسئولین دانشگاهی و اجرایی لرستان مطرح شده و می شود نداشتن مهارت های لازم متقاضیان بازار کار است.

۶۰ درصد متقاضیان بازار کار فاقد هرگونه مهارتی هستند
علی آشتاب مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی لرستان در اینباره اظهار داشت: حدود ۶۰ درصد متقاضیان ثبت نام شده در مراکز کاریابی استان به رغم داشتن مدرک دانشگاهی، اما فاقد هرگونه مهارتی هستند.
وی افزود: ضعف مهارتی کارجویان یکی از اشکالات اصلی اشتغال در لرستان بوده که یکی از علل این امر، نبود ارتباط منطقی و هدفمند میان رشته های تحصیلی دانشگاه های استان با ظرفیت های موجود است.
آشتاب افزود: وقتی یک جوان با مدرک غیرمرتبط نسبت به ظرفیت های توسعه استان وارد بازار کار می شود؛ نمی تواند تحصیلات خویش را با حرفه و کار عملی موجود منطبق نماید.
وی اضافه کرد: بسیاری جوانان همچون دانش آموختگان دانشگاهی اعتقاد دارند به علت داشتن تحصیلات باید در ادارات و پشت میز نشین باشند و فعالیت در مشاغل آزاد و خدمات را شغل نمی دانند که همین مساله مانع انگیزه آنان برای کسب مهارت می شود.
ضعف مهارت متقاضیان بازار کار لرستان و اعلام و اطلاع رسانی عددهایی همچون ۷۰ و ۶۰ درصد فاقد مهارت بودن این متقاضیان برای رسانه های استان مبحث تازه ای نیست و ظاهراً قرار نیست این اعداد کم و کمتر شود.
این ضعف مهارت و نگذراندن دوره های آموزشی بنا به قول مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی لرستان در بحث آمار بیکاری استان هم تأثیرگذار بوده است.
ولی نکته قابل تأمل در آمار متقاضیان فاقد مهارت لرستان که ذهن را هم کمی مشغول خود می کند این است که اداره کل فنی وحرفه ای استان طبق عملکرد عرضه شده که در رسانه ها هم انتشار یافته و می شود سالانه افراد زیادی را آموزش داده و بعضاً تعداد نسبت به سال قبل از رشد قابل توجهی برخوردار می باشد و از آن دفاع می کنند ولی سؤال اینجاست چرا این آموزش ها در کاهش آمار افراد فاقد مهارت یا بی تاثیر بوده و یا نقش محسوسی ندارند؟

دریافت کارت مهارت بدون آموزش در فنی و حرفه ای لرستان!
محمدحسن شفیع پور رئیس انجمن صنفی کارگران ساختمانی لرستان در گفتگو با ایسنا ضمن اشاره به اینکه ما از فنی وحرفه ای گله مند هستیم، اظهار نمود: اصلاً آموزش ندارند و تنها پولی دریافت کرده و کارتی صادر می کنند.
وی اظهار داشت: سازمان آموزش فنی و حرفه ای همانطور که از نامش مشخص است باید آموزش بدهد ولی آموزشی ندارند، هرکس می تواند در آزمون شرکت کرده و کارت مهارت را دریافت کند ما دکتر داریم که کارت مهارت بنایی دریافت کرده و با ضوابطی که دارند بیمه می شوند اما کارگران ما بیمه نمی شوند.
رئیس انجمن صنفی کارگران ساختمانی لرستان ضمن اشاره به اینکه افراد هیچ گونه آموزشی نمی بینند و مدرک و کارت مهارت دریافت می کنند، خاطرنشان کرد: ما در بخش آموزش با افرادی که سازمان فنی و حرفه ای برای آنها کارت مهارت صادر کرده به مشکل برخورده ایم.
وی ضمن اشاره به اینکه آموزش های فنی و حرفه ای ما طی سالهای گذشته منجر به اشتغال و ایجاد شغل نشده و کاربردی نبودند، بیان نمود: ما در سازمان مدیریت و برنامه ریزی چندین جلسه با مسؤلان فنی و حرفه ای استان داشتیم و قرار شد دوره های آموزشی برای کارگران ساختمانی بگذارند، دوره درجه سه، درجه دو و درجه یک ساعت آموزش باید داشته باشند، ولی هیچ گونه آموزشی ندیدیم ولی کارت مهارت دارند.
شفیع پور اضافه کرد: الآن افرادی هستند که کارت مهارت می گیرند و ما مجبوریم کار او را انجام دهیم چون با داشتن کارت برای او حق بوجود آمده است، در صورتیکه امکان دارد آن شخص هیچ گونه مهارتی نداشته باشد.
در این که داشتن کارت مهارت برای برخی مشاغل امری ضروری بوده شکی نیست ولی اگر به صرف پرداخت پول و نگذراندن دوره برای افراد کارتی صادر شود تا از مزایای بیمه بهره مند شوند اجحاف در حق دیگر افراد متقاضی است.

آموزش های سازمان فنی و حرفه ای کاربردی نیست
مهرداد ویس کرمی نماینده مردم خرم آباد و چگنی در مجلس شورای اسلامی هم در گفتگو با ایسنا ضمن اشاره به وضعیت بیکاری استان اظهار نمود: چند مقوله داریم، یکی بحث فرهنگ کار است که در استان ما بسیار ضعیف است، یعنی کار را فقط کار اداری و برخی از شغل های خاص تعریف کردیم، در صورتیکه کار و روزی حلال و وسیع تعریف گسترده ای دارد و شغل های مختلفی می توانند درآمدزا بوده و سبب اشتغال چندین نفر شوند.
وی افزود: این که فرض کنید از بلوط چقدر استفاده کردیم، نگاه پژوهشی به آن داشته باشیم ببینیم چقدر می توانیم از آن درآمد کسب نماییم، یا از محیط های گردشگری چه استفاده ای می توانیم داشته باشیم.
ویس کرمی اضافه کرد: فرهنگ کار ما یکی کار دم دست درِ خانه است که تا حد امکان خیلی هم زحمت نکشیم و یکی هم کار اداری است که این خصوصیت بیشتر خواستار دارد.
نماینده مردم خرم آباد و چگنی در مجلس شورای اسلامی ضمن اشاره به اینکه یکی بحث مهارت هایی است که در لرستان کم است، اظهار داشت: کسی که می خواهد اشتغال زایی کرده و کاری کند درآمدی داشته باشد باید هنری عملی بداند، اما چون اغلب فارغ التحصیلان دانشگاه هایمان بیشتر مواقع براثر علاقه وارد رشته ها نمی شوند و براثر جو کنکور و امتیازی در یک رشته مشغول می شوند، نه علاقه دارند در آن رشته خیلی تلاش کنند و نه پس از آن، چون متناسب با استعدادشان نیست، نیروی کارآمدی نمی شوتد.
وی ضمن اشاره به اینکه گرایش جامعه ما به سمت رشته هایی که در آن مهارت وجود داشته باشد نیست، یا شغل های خانگی و شغل هایی که در محیط های محدود میتوان انجام داد، بیان نمود: ما همیشه فکر می نماییم یک زمین وسیع باید باشد که کارخانه ای راه اندازی نماییم که برخی از افراد در قبل آن سر کار روند.
ویس کرمی افزود: طبق الگوی بعضی از کشورها این گونه نیست، بعنوان مثال در بعضی از کشورها قطعات را در خانه تولید می کنند، هم فرد از امکانات خانه استفاده می نماید و امکانات جدید نمی خواهد، هم کارفرما نیروی کار ارزانقیمت دارد و هم جِنس ارزان تر به دست مردم می رسد.
نماینده مردم خرم آباد و چگنی در مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: از آن چیزی که در استان داریم باید ضعف مدیریت استان را هم اضافه کرد، ضعف مدیریت در بحث مدیران و پیگیری های غیر مؤثر یا عدم پیگیری های ما نمایندگان که باید پیگیر مسائل کلان باشیم و اولویت بندی نماییم.
وی ضمن اشاره به اینکه بحث بیکاری بحثی پیچیده و چند فاکتوری است، خاطرنشان کرد: این نیست که یک علت داشته باشد تا آنرا معرفی نماییم اما به نظر من بیشترین آن در ارتباط با فرهنگ کار نکردن است.
ویس کرمی در مورد این که برخی فنی وحرفه ای و آموزش های عرضه شده توسط این سازمان را در بیکاری لرستان دخیل می دانند، اظهار داشت: سازمان فنی و حرفه ای سالانه آموزش هایی را می دهد که کاربردی نیست، اگر هر سال یک کلیشه برای رشته ها تعریف و آنرا در کل کشور تدریس نماییم معلوم است که نتیجه نمی دهد، اول باید ببینیم هر منطقه ای چه زمینه ها و استعدادهایی دارد و در آن قسمت ها مهارت هایی که برای اشتغال و تولید کاربرد دارد، تقویت نماییم.
وی تاکید کرد: ادعای سازمان فنی و حرفه ای این است که این کار را انجام می دهند، اما به نظر می رسد در عمل اتفاق نمی افتد؛ هرجایی را این سازمان بر مبنای وضعیت برتر قطب بندی کردند اما هنوز به وضعیت مطلوب نرسیدیم.
ویس کرمی تاکید کرد: به نظر من سازمان فنی و حرفه ای هنوز در بحث کمک به بهبود اشتغال موفق نیست گرچه تلاش هایی کردند اما حتما به یک بازبینی بر مبنای نیازها و مزیت های برتر هر منطقه نیاز است.
با توجه به وضعیت لرستان و صدرنشینی در بحث بیکاری طی سالیان متوالی، عرضه آموزش های غیرکاربردی بر مبنای نیاز استان آن هم توسط متولی آموزش جای سوال دارد.

مدارک فنی و حرفه ای در بحث اشتغال کاربردی نیستند
در این رابطه اسماعیل امیدوار رئیس هیئت مدیره کانون هماهنگی شوراهای اسلامی کار لرستان در گفتگو با ایسنا اظهار داشت: هم اکنون مراکز فنی و حرفه ای ما هم مانند دانشگاه هایمان مدرک گرا هستند.
وی ضمن اشاره به اینکه ما در بخش کارگری و مهارت آنان شاید در حد صفر هستیم، اظهار داشت: فنی و حرفه ای در ابتدای کار رویکردشان مهارت آموزی بود، اما هم اکنون آنها هم مانند دانشگاه هایمان مدرک گرا هستند.
امیدوار با بیان اینکه مدارک فنی و حرفه ای در بحث اشتغال کاربردی نیستند، اضافه کرد: قبلا فنی و حرفه ای به جهت اینکه فردی گواهی مهارت بگیرد خیلی سخت گیرانه عمل می کرد اما الآن این گونه نیست.
وی خاطرنشان کرد: فنی و حرفه ای هر سال این آموزش ها را عرضه کرده ولی هیچ تأثیری در بحث کاهش معضل بیکاری استان ندارد.
اینکه مدارک فنی و حرفه ای در بحث اشتغال کاربردی نیستند جای سوال دارد و چرا در این سال ها با عنایت به عرضه آموزش های مختلف، متقاضیان جذب بازار کار نشدند هم سوال دیگری است که همچنان بی پاسخ مانده است.

بی تأثیر بودن آموزش های فنی وحرفه ای در بهبود وضعیت اشتغال لرستان
سید حمیدرضا کاظمی نماینده مردم پل دختر در مجلس شورای اسلامی در گفتگو با ایسنا هم بر بی تأثیر بودن آموزش های فنی وحرفه ای در بهبود وضعیت اشتغال لرستان صحه می گذارد و می گوید: دانشگاه های استان و مراکز فنی و حرفه ای و آموزشی ما نتوانسته اند بین کار و تحصیل ارتباط ایجاد کنند.
وی بیان نمود: یک سری آموزش هایی می دهیم که کاربرد نداشته و بعداً به آنها توجه نمی گردد.
کاظمی افزود: مراکز فنی وحرفه ای صرفا به بحث آموزشی می پردازند درصورتی که به مبحث اشتغال توجهی نمی گردد، باید مجموعه آموزشی را به سمتی سوق دهیم که بتوان اشتغال را تقویت و کمک نماید.
نماینده مردم پل دختر در مجلس شورای اسلامی ضمن اشاره به اینکه در لرستان زمینه اشتغال وجود ندارد، تاکید کرد: باید فاصله لرستان و استانهای برخوردار یا درحال توسعه را کم نماییم و زمینه تولید و اشتغال در حوزه، صنعت، کشاورزی و خدمات سرمایه گذاری ایجاد شود.

درزمینهٔ خروجی آموزش های مهارتی هنوز به ایده آل های مدنظر نرسیده ایم
ایجاد ارتباط بین کار و تحصیل توسط دانشگاه ها و مراکز فنی و حرفه ای و آموزشی در این سال ها مورد تاکید بوده ولی درمورد این که چرا این مهم انجام نشده است خسرو عزیزی، رئیس دانشگاه لرستان به ایسنا می گوید: در دولت تدبیر و امید در هر دو دوره، سیاست های ابلاغی مقام معظم رهبری، شورای انقلاب فرهنگی و وزارت علوم در ارتباط با افزایش توان اشتغال پذیری و مهارت افزایی دانشجو وجود داشت که در این راستا دانشگاه ها گام های زیادی برداشتند.
وی ضمن اشاره به اینکه می پذیریم که هنوز به ایده آل نرسیدیم، اظهار داشت: وقتی مرکز نوآوری در دانشگاه ها ایجاد می شود، یعنی دانشجو با راهنمایی استاد خود در این مرکز ایده یا دانسته های خویش را به فناوری تبدیل کند که بعدها به کمک استاد مربوطه می تواند تجاری سازی شده و به یک شرکت دانش بنیان تبدیل گردد که حداقل فایده این کار این است که دانشجو در آن مرکز مهارت لازم را کسب می کند.
عزیزی افزود: بخش دیگر تاکید بسیار جدی بر بخش دانشگاه ها برای افزایش دانسته های هیئت علمی از چالش ها و مسائل و مشکلات جامعه است، در این راستا قانونی به نام هر هیئت علمی که جدیداً جذب دانشگاه می شود ملزم است به گذراندن فرصت مطالعاتی شش ماهه تمام وقت یا یک ساله نیمه وقت، برمبنای نوع رشته در تخصص خود یا بخش خصوصی، در این دوره از نزدیک با بسیاری از مشکلات که در بخش اجرا وجود دارد دست وپنجه نرم می کند که در بسیاری از کتب این مشکلات نوشته نشده است.
رئیس دانشگاه لرستان ضمن اشاره به اینکه تاکید ما بر اجرای صحیح دروس عملی باکیفیت است، اظهار داشت: در این راستا آزمایشگاه ها باید تجهیز شود، هم اکنون آزمایشگاه شماره یک و دو دانشگاه لرستان در شاخص ها رتبه سوم کشور را دارد و در بعضی جاها هم رتبه ۲۶ ام را دارد.
رئیس دانشگاه لرستان با بیان اینکه ارتباط تنگاتنگ و قوی که باید بین جامعه و ادارات کل بخصوص صنعت به معنای عام، کشاورزی و دانشجویان باشد، در استان نداریم، خاطرنشان کرد: صنعت و بخش خصوصی ما خیلی قوی نیست، ما کارخانه ای مانند فولاد خوزستان یا ذوب آهن اصفهان نداریم که سبب شده خلاء و گسستی بین دانشگاه ها و جامعه به معنای عام به وجود بیاید.
وی ضمن اشاره به اینکه از نظر اعتمادسازی باید متقابلاً عمل نماییم، خاطرنشان کرد: یعنی من مدیرعامل یک شرکت بخش خصوصی یا مدیرکل یک اداره دولتی باید به این اعتمادسازی و باور برسم که دانشگاه لرستان این پتانسیل علمی را دارد که مشکلات پیش روی مراحل کنند، دانشگاه هم باید حرفی برای گفتن داشته باشد.
عزیزی تاکید کرد: در این حوزه هنوز به ایده آل ها نرسیدیم اما در سطح کشور، وزارت علوم و دانشگاه لرستان گام هایی برداشته شده است.
رئیس دانشگاه لرستان با بیان این سؤال که چرا خروجی آموزش های مهارت افزایی منجر به اشتغال نمی شود؟ اضافه کرد: این امر دو طرفه است، اولاً سرفصل دروس را اساتید برجسته در شورایعالی برنامه ریزی تدوین می کنند، یکی از چالش ها این است که کمبود بودجه و تجهیزات آزمایشگاهی امکان دارد سبب شود این اتفاق نیفتد.
وی ضمن اشاره به اینکه در بخش اجرا نباید به دوره های کارآموزی اکتفا نماییم، اظهار داشت: بخشی از طرح مهارت افزایی این بود که در روزهای تابستان دانشجویان دوره های عملی بگذرانند که ما کارخانه آنچنانی نداریم، بعنوان مثال در کشت و صنعت اساتیدی داریم که فارغ التحصیل دانشگاه های برتر کشور و جهان هستند، تفاهمنامه ای اجرا شود که دانشجو هم در تابستان همراه با استاد بیاید که هم چیزی یاد بگیرد و هم از نظر مالی کمکی برای آن مرکز باشد، اما متأسفانه این اجازه داده نمی گردد، این در شرایطی است که اگر در عمل دانشجویان ما این یافته های علمی را کاربردی داشته باشند، برای صنعت و آینده شغلی شان مفید می باشد.
عزیزی با بیان اینکه ریشه این امر به مدرسه هم بازمی گردد، اظهار داشت: باید دانش را به دانش آموز بیاموزیم، اما دانشجو باید دانش را بجوید، باید آموزش های مهارتی از سطح آموزش وپرورش شروع شود، در اروپا می بینیم در بعضی از صنعت ها با دیپلم آموزش فنی را دریافت کرده و وارد بازار کار می شوند.
رئیس دانشگاه لرستان اضافه کرد: اگر دانشجوی رشته علوم تربیتی ما توانست مشکل کودکان را حل کند، دانشگاه ما کاربردی بوده است، ما درزمینهٔ کشاورزی باید الگوی کشت جایگزین نماییم که درآمد آن از برنج بیشتر باشد را معرفی نماییم، کشاورز خودبه خود به سمت کِشت آن محصول می رود.

آمارسازی، عامل افزایش بیکاری در لرستان
همچنین در این رابطه دکتر یحیی ابراهیمی نماینده مردم سلسله و دلفان در مجلس شورای اسلامی به ایسنا اظهار داشت: فنی و حرفه ای می گوید ما این قدر آموزش دادیم، ولی سؤال اینجاست این آموزش و مدرک سبب شده فرد متقاضی در آن کار تبحر داشته باشد؟
وی اضافه کرد: باید ببینیم تعداد افرادی که کارت مهارت از فنی و حرفه ای دریافت کرده اند چقدر درگیر کار شده اند.
ابراهیمی تاکید کرد: آمار زمانی خوب است که بگوییم سالانه این میزان آموزش واقعی داشته ایم که در اشتغال لرستان هم تأثیرگذار بوده ولی فعلا این چنین نیست.
نماینده مردم سلسله و دلفان در مجلس شورای اسلامی اظهار نمود: بر مبنای آماری که فنی و حرفه ای در ارتباط با آموزش های این سازمان عرضه می دهد آمار بیکاری لرستان باید خیلی پایین بیاید، ولی چون آمارسازی انجام می دهیم این وضعیت را داریم.

لزوم بازبینی در آموزش های حرفه ای
موضوع و دخیل بودن نقش کم رنگ آموزش های فنی وحرفه ای در بحث اشتغال و کاهش آمار بیکاری لرستان به حدی است که معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری هم در گفتگو با ایسنا خواهان ضرورت بازبینی در این آموزش ها شد.
اسد عبداللهی اظهار نمود: نباید انتظار داشته باشیم فنی و حرفه ای ایجاد شغل کند چون فلسفه اصلی فنی و حرفه ای آموزش بوده ولی باید ببینیم آیا واقعاً کیفی است یا فقط جنبه های کمی را مدنظر می گیرد، فقط جنبه های کمی را نباید مدنظر قرار داد که مثلا ۳۰۰۰ نفر را آموزش دادیم، ما باید ببینیم کیفیت آموزش این افراد چگونه بوده و پس از آموزش شغلی پیدا کرده اند یا نه؟ این خیلی مهم می باشد.
معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری لرستان با بیان اینکه ایراد اصلی کار اینجاست که آموزش هایی که می بینیم کیفی نیستند، خاطرنشان کرد: باید آموزش کیفی باشد بعنوان مثال یک نفر برای آموزش نقشه کشی رجوع می کند، اگر این فرد کاری پیدا کرد باید بدانیم که آموزش ما کیفی بوده است.
وی بیان نمود: هم اکنون امکان دارد برای بسیاری از کارها نیرو بخواهیم اما نیروی متخصص آنرا نداریم یا نیرویی داریم که چهار سال در دانشگاه تحصیل کرده اما چون کار عملی انجام نداده کارایی ندارد.
عبداللهی با بیان اینکه باید در آموزش ها بازبینی شود، تاکید کرد: خوب است که بگوییم چند نفر آموزش دادیم اما باید کیفیت را در کنار کمیت در نظر بگیریم، حتی نانوای ما هم آموزش ندیده این درحالی است که باید آموزش ببینند.

سال گذشته ۳۵۲ بنگاه اقتصادی با سازمان فنی و حرفه‎ای لرستان همکاری داشته‎اند
میترا ابراهیمی، مدیرکل آموزش فنی و حرفه‎ای لرستان هم در گفت‎وگو با ایسنا اظهار داشت: سال قبل ۳۵۲ بنگاه اقتصادی با سازمان فنی و حرفه‎ای استان همکاری داشته‎اند.
وی اظهار نمود: در جهت ایجاد اشتغال از جانب فنی و حرفه‎ای نمی‎توانیم عددی بگوییم.
ابراهیمی خاطرنشان کرد: مجموعه شغلی یک مجموعه چند بعدی است و وظیفه مهارت آموزی را داریم؛ سال جاری پایه آموزش‎های خویش را برپایه مدل مشارکت محور یعنی با اجرای کسانی‎که می‎توانند در آموزش سهم داشتن باشند قرار داده ایم و آموزش در محیط کار واقعی را داریم.
مدیرکل آموزش فنی و حرفه ‏ای لرستان تصریح کرد: مشارکت با بنگاه های اقتصادی را در دستور کار قرار داده ایم به‎طوی‏که سال قبل ۳۵۲ بنگاه اقتصادی با ما همکاری داشته و توانسته‎ایم ۱۱۹۱ نفر را در این حطیه آموزش بدهیم. آموزشی که فرد در محیط واقعی قرار گرفته و توانسته در آزمون کتبی و عملی اداره کل شرکت نماید و موفق به داشتن مهارت شده است.
به گزارش پلات به نقل از ایسنا، در این که سازمان فنی وحرفه ای در جهت عرضه آموزش های مورد نیاز لرستان طی این سال ها تلاشهای زیادی انجام داده شکی نیست ولی به قول مسؤلان و نمایندگان خروجی آنچنان مثبتی در جهت اشتغالزایی و رفع مشکل بیکاری نداشته و امیدواریم با یک بازبینی اصولی در برنامه های آموزشی انتظارات را برآورده کنند.



1400/05/24
13:35:24
5.0 / 5
829
تگهای خبر: آموزش , تخصص , تولید , ثبت نام
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۸ بعلاوه ۳
پلات