رئیس اتاق مشترك ایران و ارمنستان خبر داد؛

بهره برداری از جاده تاتو بعنوان مسیر جایگزین آذربایجان

بهره برداری از جاده تاتو بعنوان مسیر جایگزین آذربایجان

رئیس اتاق مشترک ایران و ارمنستان می گوید با سرمایه گذاری یک میلیارد دلاری ارمنستان در راه کاجاران، مسیر ورود کالاهای ایرانی به منطقه اوراسیا هموار می شود.



به گزارش پلات به نقل از اتاق بازرگانی، صنایع و معادن تهران، رئیس اتاق مشترک ایران و ارمنستان با اشاره به اینکه «اقدام دولت آذربایجان در تعیین عوارض برای کامیون های ایرانی باعث افزایش ۳۰۰ دلاری هزینه های صادراتی شده بود» اظهار داشت که طبق وعده دولت ها، جاده تاتو بعنوان مسیر جایگزین تا آخر آبان ماه قابل بهره برداری خواهد بود.
هرویک یاریجانیان با بیان این خبر توضیح داد: دولت آذربایجان، ۱۳۰ دلار در راه رفت و ۱۳۰ دلار در راه بازگشت از جاده ای که ایران را به ارمنستان متصل می کرد، عوارض تعیین کرد و در بعضی مواقع، کامیون های ایرانی را هم جریمه می کرد. در واقع با این اقدام دولت باکو، ۳۰۰ دلار به هزینه های صادراتی ما اضافه گردید. این جاده در کل حدود ۲۱ کیلومتر است و ۶ کیلومتر از آن، وارد خاک آذربایجان می شود.
او افزود: با پدید آمدن این مسائل، دولت ایران و دولت ارمنستان توافق کردند که جاده تاتِو را بعنوان مسیر جایگزین تعیین کرده و نسبت به آماده سازی آن اقدام نمایند. البته جاده تاتِو پیش از این هم مورد استفاده قرار می گرفت و اتوبوس ها و کامیون ها برای عزیمت به ارمنستان از این مسیر استفاده می کردند. اما این جاده، دارای شیب و گردنه های تندی است که تریلی ها قادر به عبور از آن نیستند و همینطور در مواقع بارندگی، عبور از این جاده دشوار می شود. ازاین رو، دو دولت وعده داده اند که این جاده تا آخر آبان ماه بعنوان مسیر جایگزین برای همه خودرو ها قابل بهره برداری باشد. در این صورت، کامیون های ما بدون دردسر به ارمنستان و اوراسیا راه پیدا می کنند.
یاریجانیان با اشاره به اینکه دولت ارمنستان قصد دارد، به میزان یک میلیارد دلار برای حفر تونل هایی در راه کاجاران سرمایه گذاری کند توضیح داد: با حفر این تونل ها، زمان پیمودن مسیر ایران تا ایروان از حدود ۷ تا ۸ ساعت به حدود ۴ ساعت کاسته می شود. سرمایه گذاری روی این جاده مستقیم، خیلی از مشکلات ما در زمینه حمل کالاهای فاسدشدنی نظیر لبنیات و میوه و تره بار را حل می کند. بدین ترتیب علاوه بر سرعت، شاهد حفظ امنیت و افزایش حجم کالاهای صادراتی به این منطقه خواهیم بود. جالب این که برخی از شرکتهای ایرانی هم نسبت به سرمایه گذاری در این راه، اعلام آمادگی کرده اند. همینطور برای حفر این تونل ها، یک مناقصه بین المللی هم درحال برگزاری است که برخی از شرکتهای معتبر ایرانی هم در این مناقصه، مشارکت جدی خواهند داشت. او اظهار داشت که احتمالاً استفاده از این مسیر، حدود دو سال دیگر ممکن باشد.
عضو هیئت نمایندگان اتاق تهران با اشاره به اینکه ایجاد این مسیرهای جایگزین، راه های دسترسی به بازارهای اوراسیا و اروپا را زیاد می کند، افزود: ایران جزو معدود کشورهایی است که ۱۵ کشور را در همسایگی دارد و چندان در صرافت افزایش کریدورهای جایگزین و مسیرهای دسترسی خود نبوده است. ایران هم اکنون در صدد آن است که با وارد کردن کشتی رو-رو و افزودن به کانتینرهای یخچال دار و نوسازی ناوگان حمل، مسیر دریای خزر به روسیه را احیا کند. مسئله این است که ترافیک های عجیب و غریبی برای رسیدن به روسیه وجود داشت و این ترافیک در سال گذشته، اعتراض رانندگان کامیون را به دنبال داشت. به صورت کلی، احیای این مسیرها نویدبخش تسهیل ورود به کشورهای حوزه اوراسیا و حتی اروپاست.
یاریجانیان ضمن اشاره به این که حجم تجارت ایران و ارمنستان در چهار ماه نخست سالجاری حدود ۲۰۰ میلیون دلار ارزیابی شده است، افزود: اگر مسیرهای جایگزین به سرعت ایجاد شود و امنیت ازدست رفته ارمنستان به واسطه جنگ بازگردد و همینطور با وجود الحاق ایران به کشورهای عضو اتحادیه اوراسیا و سازمان همکاریهای شانگهای، میتوان انتظار داشت که حجم مراودات ایران و ارمنستان بعنوان کشوری از اوراسیا که دارای مرز خاکی با ایران است، بزودی به یک میلیارد و دویست هزار دلار بدون احتساب تبادل انرژی برسد. باید به این نکته توجه داشت که ممنوعیت واردات کالاهای ترکیه ای به ارمنستان هم برای ایران یک فرصت است و فعالان اقتصادی هم می توانند از این فرصت بهره برداری کنند.


منبع:

1400/07/23
10:25:14
5.0 / 5
519
تگهای خبر: بازرگانی , سرمایه گذاری
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۵ بعلاوه ۲
پلات