چند درخواست از وزیر آموزش وپرورش برای ارتقاء جایگاه پژوهش

چند درخواست از وزیر آموزش وپرورش برای ارتقاء جایگاه پژوهش

به گزارش پلات، رییس پژوهشگاه مطالعات آموزش وپرورش با اشاره به وضعیت نامناسب اختصاص بودجه و اعتبارات پژوهشی در کشور اظهار داشت: البته از حیث دستاوردهای پژوهشی جایگاه خوبی داریم و موجب نشده در حوزه پیشرفت علمی، از کشورهای دیگر عقب بمانیم.


به گزارش پلات به نقل از ایسنا، علی محبی در آیین تجلیل از برگزیدگان پژوهش در وزارت آموزش وپرورش که در اردوگاه دانش آموزی باهنر انجام شد با اعلان اینکه امروز، با اهمیت ترین رویداد عرصه تحقیق و پژوهش در آموزش وپرورش است اظهار داشت: در هفته پژوهش بصورت نمادین از دستاوردهای پژوهشی تجلیل و فرصتی به ما داده می شود که بگوییم در سال قبل چه کرده ایم و برنامه های آتی ما چیست.
وی ادامه داد: تکریم عالم، تکریم علم است و تکریم علم سبب ترویج و رونق انتشار آن می شود.
رییس پژوهشگاه مطالعات آموزش وپرورش با اشاره به جایگاه پژوهش در کشور و نظام تعلیم و تربیت اظهار داشت: پژوهش در مبانی دینی، سیره معصومین و بزرگان دین، بالاترین جایگاه را دارد و چیزی با اهمیت تر از علم و تحقیق نمی یابیم.
محبی افزود: اگر نظام پژوهش را فرایندی بدانیم که یک ورودی و خروجی دارد، در بخش ورودی که سهم بودجه و اعتبارات پژوهشی از GDP است، پایین ترین جایگاه را در کشورهای منطقه داریم و سهم پژوهش از این اعتبارات یک درصد و کمتر از آن و یک پنجم بودجه کشورهای دیگر برای این امر است حال آنکه متاسفانه نسبت به سالهای قبل سیر نزولی هم داشته ایم البته از حیث دستاوردهای پژوهشی جایگاه خوبی داریم و موجب نشده در حوزه پیشرفت علمی، از کشورهای دیگر عقب بمانیم.
وی افزود: یک سند استراتژیک دقیقی را ابتدای سال جاری تدوین کردیم. این سند برمبنای آنچه که سندتحول بنیادین، زیرنظام پژوهش و ارزشیابی، بیانیه گام دوم و سایر اسناد از ما خواسته اند و همین طور مطالعات تطبیقی و لطمه شناسی که انجام دادیم، نگاشته شده است.
رییس پژوهشگاه مطالعات آموزش وپرورش با اعلان اینکه چشم انداز پژوهشگاه مطالعات در آخر برنامه هفتم توسعه این است که مرجعیت تمام ارکان آموزش وپرورش را کسب نماییم. در عین حال باید در میان پژوهشگاه های علوم انسانی به رتبه اول تا سوم برسیم که حالا بالاتر از ۲۵ است. باید کاری نماییم در بحران ها و اتفاقات مهم، کارشناسان خودشان را مشتاق بدانند که به پژوهشگاه بیایند و درباره ی آن موضوعات بحث و اظهارنظر کارشناسی داشته باشند.
محبی اضافه کرد: نقشه جامع و کامل راهبردی را آماده کرده ایم و در این سند شش هدف کلان، ۱۸ هدف راهبردی و ۸۷ اقدام اساسی را شاهدیم. ارتقای راندمان، پاسخگویی به نیازهای حال و آینده آموزش وپرورش و ارتقای سرمایه های پژوهشگاه همچون اهداف کلان ما در این سند استراتژیک هستند.
وی به مسائل اساسی آموزش وپرورش که در سندتحول بنیادین هم اشاره شده اما بیش از ۱۰ سال است که اجرای سندتحول معطل مانده است اشاره نمود و اظهار داشت: پژوهش در زمینه این مسائل در اولویت قرار گرفته است. پروژه طراحی الگوی " مدرسه در تراز سندتحول بنیادین" در همین راستا انجام شده که پایان آذرماه به سرانجام می رسد و نهایی می شود.
رییس پژوهشگاه مطالعات آموزش وپرورش آماری از برگزیدگان پژوهش ارائه و عنوان کرد: تقاضاهایی از وزارت علوم داریم. زیربنای هر توسعه ای، انسان است و اساس توسعه انسان نیز آموزش و تربیت است. شورای عطف، کمیسیون آموزش و تربیت ندارد. پیشنهاد دادیم چنین کمیسیونی در شورای عطف ایجاد و ۱۰ درصد بودجه شورای عطف نیز به این کمیسیون اختصاص پیدا کند. همین طور آمادگی ایجاد دوره دکترای سیاست گذاری تعلیم و تربیت را داریم.
وی ادامه داد: از وزیر آموزش وپرورش نیز درخواست هایی داریم که ارتقای جایگاه پژوهش در آموزش و پرورش، اجرائی کردن الزام طرح های کلان به پیوست پژوهشی از این جمله است. الزام دستگاه های دولتی به اختصاص نیم تا یک درصد از اعتبارات پژوهشی شان به امر تعلیم و تربیت نیز در زیرنظام پژوهش و ارزشیابی سندتحول آمده و اگر در احکام دائمی برنامه های توسعه وارد شود، ضمانت اجرائی پیدا می کند.
رییس پژوهشگاه مطالعات آموزش وپرورش افزود: اختصاص سرانه پژوهشی برای معلمان و دانش آموزان نیز درخواست دیگر ماست.





منبع:

1401/09/20
15:27:08
5.0 / 5
508
تگهای خبر: آموزش , پروژه , طراحی , نقشه
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۹ بعلاوه ۴
پلات