شش هواپیما به ناوگان هما اضافه می شود

شش هواپیما به ناوگان هما اضافه می شود

به گزارش پلات، مدیرعامل شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران اظهار داشت: پیش بینی می نماییم تا انتهای سال شش فروند هواپیما از هواپیماهای زمین گیر و با توان متخصصان داخلی وارد چرخه شود.


به گزارش پلات به نقل از ایسنا، شمس الدین فرزادی پور در نشست خبری اظهار داشت: شاید جابه جایی ۷۷ هزار نفر به زعم خیلی ها که درگیر موضوعات مستقیم صنعت نباشد، مانند کارهای معمول دیگر و پروازهای عادی است اما برای من که در صنعت هستم، از عجیب ترین عملیات ها بود. ما با بضاعتی که داشتیم، می توانستیم حداکثر ۶۰ درصد این عدد را جابه جا نماییم، اما توانستیم از پس این عملیات برآییم و از هر نظر موفق عمل نماییم.
وی ادامه داد: انتقال ۸۷ هزار زائر بصورت رفت و برگشت، کاری پیچیده و خیلی مشکل است، در شرایطی که بالاترین درجه حرارت را هنگام پرواز داشتیم و عمر ناوگان هما هم قدیمی ترین در طول عمر ایران ایر بوده و ایستگاه هایمان را هم افزایش دادیم، با این وجود، پروازها با کمترین مشکل و چالش و بالاترین سطح ایمنی انجام شد و امروز ساعت ۷: ۳۵ آخرین پرواز حج ۱۴۰۲ به زمین نشست.
مدیرعامل شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران با اعلان اینکه عملیات رفت حجاج از ۳۱ اردیبهشت شروع شد و یک تیرماه به انتها رسید، افزود: ۳۷۸ هزار پرواز رفت و برگشت در عملیات رفت انجام شد، عملیات برگشت نیز از ۱۳تیرماه شروع شد و امروز سوم مردادماه در فرودگاه امام خمینی به انتها رسید، تعداد پروازهای برگشت، ۳۸۲ هزار رفت و برگشت بود. درمجموع هم ۱۵۱۸ پرواز (تیک آف و لندینگ) انجام شد و ۸۷ هزار و ۶۱۹ نفر جابه جا شدند.
تاخیر پروازهای رفت از ایران، ۳۵ دقیقه بود
فرزادی پور با اشاره به تاخیر پروازهای حج بیان کرد: میزان تاخیرات از ایران ۳۵ دقیقه و با احتساب تاخیرات انعکاسی، ۵۸ دقیقه برای هر پرواز بود. کل تاخیرها از عربستان میانگین ۶۸ دقیقه بود که در فرودگاه مدینه کمتر و در فرودگاه جده بیشتر بود.
وی افزود: در مجموع بین شش تا هفت پرواز با تاخیر طولانی مدت داشتیم که نتوانستیم به نحو مطلوب این تاخیرها را مدیریت نماییم. برای مثال مسافران سوار هواپیما شدند و به سبب نقص فنی پیاده شدند، اما بقیه تاخیرها مدیریت شده بود، اگر زودتر اطلاع پیدا می کردیم که پرواز تاخیر دارد، به مسافر اطلاع رسانی می شد و حاجی زمان مناسب به فرودگاه می آمد و زمان تاخیر را در هتل بود و گرفتار اذیت نمی شد.
دلایل تاخیر، از نقص فنی تا تراکم پروازها
مدیر عامل هما درباره ی دلیلهای تاخیر پروازها توضیح داد: قسمتی از تاخیرها به دلیلهای فنی بود. با وجود این که لاستیک همه هواپیماها را پیش از عملیات نو کرده بودیم، اما به سبب فشردگی کار، در زمان عملیات نزدیک به ۱۰۰ تعویض لاستیک داشتیم. زمان تعویض لاستیک هم حدود ۴۵ دقیقه است و با امکانات موجود در فرودگاه ها، کار دشواری بود. یا سیستم های ترمز با درجه حرارتی که درگیر بودیم، موجب تاخیر می شد و این هم اجتناب ناپذیر است. برای مثال در زاهدان یکی از هواپیماهای ما به تعویض چهار لاستیک نیاز داشت که به فرودگاه امام آمد و چهار لاستیک آنرا عوض کردند و به سمت عربستان حرکت کرد.
فرزادی پور اشاره کرد: هر لاستیک یک عمر دارد که برمبنای تعداد لندینگ، وضعیت باند و عوامل دیگر مستهلک می شود و این طبیعت کار است. وقتی پروازها برمبنای برنامه عادی باشد، زمان برای آن تعیین می شود که تعویض لاستیک یا افزایش روغن و موارد فنی صورت گیرد، اما در برنامه ریزی حج باتوجه به تعداد هواپیما و محدودیت هایی که داریم، فاصله بین پروازها فشرده است و باید دقیق عمل نماییم که زمان را از دست ندهیم.
وی افزود: موضوع دیگری که موجب تاخیر شد، تراکم بیش از اندازه پروازها بود، از روز پنجم به بعد ورود عربستان و چند روز ابتدای خروج از عربستان، به سبب ازدحام با تاخیر مواجه بودیم. موضوع بعدی قطع خدمات اینترنتی در فرودگاه های مقصد در عربستان بود که مجبور شدیم مسافران را بصورت دستی چک نماییم. یکی دیگر از مشکلات، ضعف خدمات سرویس دهی عربستان بود که به سبب حجم زیاد پروازها، تاخیر را به ما تحمیل کرد.
مدیرعامل شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران همین طور اشاره کرد: در ضمن این پروازها، بر طبق آخرین آمار ۴۷ نفر فوتی در عربستان داشتیم که جنازه ۲۲ نفر به ایران منتقل شدند و بقیه هم طبق پروتکل ها صورت خواهد گرفت و تعدادی هم با رضایت خانواده در عربستان دفن می شوند. ۱۷ بیمار هم بدحال بودند که آنها را به داخل کشور برگرداندیم.
عملیات برگشت حج، ۲۱ روز طول کشید
فرزادی پور با اعلان اینکه عملیات رفت، ۳۰ روز و عملیات برگشت، ۲۱ روز طول کشید، اظهار داشت: ۳۰ درصد فشردگی ما در عملیات برگشت افزوده شد. همین طور امسال با وجود همه محدودیت هایی که داشتیم، دو ایستگاه پروازی قشم و چابهار افزوده شد که زوار اهل تسنن آنجا بودند و برای ما انگیزه شد که در سال آینده هم با تمام زحمتی که برای مجموعه دارد، ایستگاه های جدیدی اضافه نماییم. این اقدام موجب آرامش حجاجی شد که از این ایستگاه ها عازم شدند.
وی با اشاره به ناوگان هوایی هما بیان کرد: نسبت به سالهای قبل، عمر ناوگان ما بیشتر شده و هواپیماها قدیمی تر شدند و هرچه هواپیما قدیمی تر شود، نیاز به مراقبت بیشتری دارند. با این وجود، این میزان پرواز با بالاترین ایمنی انجام شد و انجام ۱۶۰۰ پرواز در طول این مدت نشان از سطح تخصصی فنی نیروهای ایران ایر دارد.
مدیرعامل شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران با اعلان اینکه در روزهای حج از یک فروند هواپیمای ایرلاین معراج استفاده کردیم، اظهار داشت: در روزهای حج از شش فروند روزانه تا ۲۲ پرواز در روز داشتیم و حدود ۱۱ فروند هواپیما درگیر بودند. با توجه به این حجم پرواز، ما کمترین کنسلی پروازهای خارجی را داشتیم و تعدادی از پروازهای خارجی را هم به قشم ایر دادیم. شبکه پروازهای داخلی هم نه فقط کاهش نداشت، بلکه ۲۵ پرواز فوق العاده به مقصد مشهد، شیراز، و زاهدان داشتیم.
فرزادی پور در پاسخ به این که باتوجه به کمبود ناوگان موجود، چرا اقدامی برای اجاره هواپیما صورت نگرفت، بیان کرد: با هشت منبع خارجی که احتمال می دادیم به ما هواپیما دهند مذاکره کردیم، اما به سبب تحریم ها هیچ کدام موفق نشدند که مجوز بگیرند و با ما وارد معامله شوند.
وی درباره ی پروازهای ایران به عربستان به جز ایام سفرهای حج، بیان کرد: هما تنها شرکتی است که عربستان موافقت کرده به این کشور پرواز انجام دهد، برای پروازهای عمره هم هماهنگی ها درحال انجام است؛ البته این هماهنگی ها به سازمان حج و زیارت هم بستگی دارد و در آن صورت یکی از مسیرهای جدی ما برای پرواز، عمره به عربستان خواهد بود.
نرخ بلیت اربعین تا یک هفته آتی مشخص می شود
مدیرعامل شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران درباره ی پروازهای اربعین و نرخ بلیت های این ایام توضیح داد: علاقمندی همه ایرلاین هاست که پروازها به گونه ای صورت گیرد که هم جلب رضایت مسافران را داشته باشد. احتمال می دهیم که قیمت در روزهای اربعین بصورت مصوب بوده و با دامنه باز نباشد؛ البته هنوز چیزی معین نیست و هرچه که سازمان اعلام نماید، ایران ایر هم تمکین می کنند.
فرزادی پور با اعلان اینکه احتمالاً قیمت در هفته آتی قیمت مشخص شده و بصورت رسمی اعلام می شود، اضافه کرد: هما به سبب رسالتی که دارد، دراین زمینه بصورت فعال عمل می کند و هفته گذشته ششمین جلسه هماهنگی پروازهای اربعین را انجام دادیم و پیش بینی می نماییم بصورت فعال تر از سال قبل حضور پیدا نماییم.
وی درباره ی نحوه فروش بلیت ها نیز توضیح داد: از آنجا که تجربه حضوری فروش سال قبل به خوبی انجام نشد، امسال با بهره بردن از امکانات سایت ایران ایر می خواهیم فروش ها را بصورت اینترنتی به فروش برسانیم و ۷۰ درصد فروش بصورت انفرادی فروش می رود و باقی برای هیات ها خواهد بود.
روزانه چهار پرواز فوق العاده به مشهد در ایام تاسوعا و عاشورا
مدیرعامل شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران درباره ی بحث ایام تاسوعا و عاشورا، برنامه داریم از فردا روزی چهار پرواز فوق العاده به مشهد و شاید شیراز داشته باشیم که برای برخورداری از ظرفیت بالای تعدا مسافر، از هواپیمای ایرباس ۳۱۰ و ۳۸۰ برای انجام پروازهای مشهد استفاده نمائیم که مردم از حداکثر ظرفیت بهره ببرند.
فرزادی پور اشاره کرد: مسافر برای ما عزیز است و برمبنای نیاز اجتماعی به سفر، ظرفیتهای پرواز را پیش بینی می کنیم؛ البته درباب پروازهای زیارتی برای ما به سبب علاقه ای که به آن داریم، اهمیت بیشتری برایمان دارد.
وی با اشاره به ضرورت توسعه ناوگان ایران ایر، در پاسخ به این که هما چه سهمی از ورود ۵۰ هواپیما به ایران دارد، اظهار داشت: در حوزه واردات سیاست ما هرچه بیشتر بهتر است. توسعه ناوگان هوایی، باید نقشه راه هر شرکت باشد و ایران ایر هم مستثنی نیست و امیدواریم به زودی شاهد تغییر ناوگان ایران ایر باشیم. توسعه هم بوسیله سرخط کردن هواپیماهای زمین گیر به انجام می رسد که اهمیت زیادی دارد و موضوع بعدی خرید است که بصورت جدی در دستور کار قرار دارد.
هما هم از هواپیمای ایرانی در صورت تایید استانداردها، استفاده خواهد کرد
مدیرعامل شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران با اعلان اینکه اگر تکیه بر توان داخلی نباشد، امروز ۸۰ درصد از هواپیماهای ما زمین گیر است، اضافه کرد: ما بر دانش داخلی برای تعمیر و تولید برخی قطعات تکیه داریم. هواپیما ۱۰۰۰ قطعه دارد، ما برای استفاه از قطعاتی که در داخل تولید می شود ممنوعیت قانونی داریم که بخواهیم سراغ قطعه خارجی برویم، اگر قطعه ای استانداردهای لازم را پاس کرده باشد، هم به سبب ارزان تر بودن و به سبب این که باید به صنعت داخل کمک نماییم، از ظرفیتهای داخلی استفاده می نماییم.
فرزادی پور در پاسخ به این که آیا هما از هواپیماهای تولید داخلی برای ناوگان خود استفاده می نماید، اظهار داشت: هواپیما نمره اش یا ۱۰۰ است یا صفر؛ یعنی از نظر فنی یا قابلیت پرواز دارد یا ندارد و هواپیمای سیمرغ هم از این قاعده مستثنی نیست. هر محصولی که تولید شود باید تمام فرآیندهای تضمین کیفیت را پاس کند و آنگاه وارد چرخه عملیات شود؛ در آن صورت ما هیچ محدودیتی جهت استفاده از این محصولات نخواهیم داشت.
وی در پاسخ به سوال ایسنا در خصوص این که ایران ایر هم اکنون چه تعداد هواپیمای سرخط دارد، اظهار داشت: اگر هوایپمایی در طول ماه یک پرواز انجام دهد، فعال است؛ با این تعریف ما در ایران ایر حدود ۱۴ تا ۱۵ فروند هواپیمای سرخط داریم.
مدیرعامل شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران همین طور در پاسخ به این که برنامه ریزی برای واردات هواپیما در این شرکت تا انتهای سال به چه صورت است، توضیح داد: پیش بینی می نماییم تا شش فروند هواپیما از هواپیماهای زمین گیر و با توان متخصصان داخلی وارد چرخه شود و اگر ما واردات قطعاتمان بموقع و در زمان مناسب صورت گیرد، این اتفاق خواهد افتاد.
فرزادی پور درباره ی هواپیماهای ATR زمینگیر نیز توضیح داد: در برنامه داریم که حدود پنج فروند این هواپیماها را امسال سر خط بیاوریم و وارد چرخه عملیات نماییم. این اقدام هم با توجه دانش فنی متخصصان داخلی به انجام می رسد.




منبع:

1402/05/04
07:43:04
5.0 / 5
292
تگهای خبر: استاندارد , اینترنت , تخصص , تولید
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۳ بعلاوه ۲
پلات