وزیر راه و شهرسازی:

جامعه در حال زوال اجتماعی است

جامعه در حال زوال اجتماعی است

پلات: وزیر راه و شهرسازی با اشاره به اینكه جامعه ما در حال زوال اجتماعی است، اظهار داشت: هر حادثه ای رخ می دهد، به جای اصلاح فرآیندها سریعا دنبال یك نفر می رویم كه با او درگیر شویم.



به گزارش پلات به نقل از ایسنا، عباس آخوندی در نخستین جشنواره نشان تعالی HSE كه به مناسبت روز مهندس برگزار شد، اظهار نمود: مهم ترین بحث مهندسی، اخلاق و امید اجتماعی است. حدودا تمام مطلبی كه مهندس رجبی (رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان) به آن اشاره كردند، بحث سرمایه اجتماعی و اعتماد اجتماعی است.

وی اضافه كرد: امید و سرمایه اجتماعی بدون عدل قابل تحقق نیست. مهندسی مبتنی بر عدالت است چون عدالت، ثبات و پایداری با استفاده از قرار گرفتن اشیا در جای خودش است. گمگشته ایران هم همین عدالت است.

وزیر راه و شهرسازی با تفكیك دو حوزه اخلاق خصوصی و اخلاق عمومی اظهار داشت: اخلاق عمومی می تواند محور اعتماد جامعه باشد كه اعتماد عمومی را نسبت به این قشر بالا ببرد. این در شرایطی است كه ما معمولا در ایران هر دو حوزه را با هم جمع می نماییم و آن را تحت عنوان اخلاق می شناسیم.

آخوندی با اشاره به روز مهندس اظهار داشت: خواجه نصیر در عین حال كه یك مهندس و منجم سرشناس بود، یك سیاستمدار بود كه كتاب ماندگار وی در حوزه سیاست با عنوان اخلاق ناصری عرضه شد. یعنی اصلی ترین بحث او فضیلت و عدالت است و بدون عدالت، اخلاق مفهومی نخواهد داشت.

وی اظهار نمود: واقعیت این است كه جامعه ما در حال زوال اجتماعی است. یعنی امكان اینكه مشكلات بنیادی خویش را رفع كند، ارزش افزوده تولید كند و امید را تزریق كند، ندارد. این یك واقعیت است كه اگر آن را در لفافه بیان نماییم، راهی برای درمان آن پیدا نخواهیم كرد.

وزیر راه و شهرسازی تصریح كرد: ما در كشور كمتر مشكلی را می توانیم به صورت اجتماعی حل كنیم؛ چه گرد و غبار باشد، HSE باشد چه حوادث باشد یا مسائل اقتصادی. مدتی است كه نمی توانیم مسائل اجتماعی را حل نماییم. در هر مسئله تاب آوری بسیار در آستانه پایینی قرار دارد.

آخوندی ادامه داد: وقتی مسائل را نگاه می نماییم می بینیم كه به سرعت یك تجمع به یك آشوب تبدیل می شود، یك برف بلافاصله تمام جامعه را به هم می ریزد. این نشان داده است كه تاب آوری اجتماعی به مفهوم استوار و پایدار آن دچار مشكل است.

وی با اشاره به بودجه های كشور اظهار داشت: زمانی می گفتند اگر ۳۰ درصد بودجه حال توزیعی و ۷۰ درصد حالت عمرانی داشته باشد، خوب است. الان بودجه ما صددرصد توزیعی است. یعنی قدرت ارزش افزوده به سمت صفر گرایش پیدا كرده است.

وزیر راه و شهرسازی خاطرنشان كرد: مشكلی كه ما در ایران داریم كه منشا یك سوء تفاهم ملی است به این برمی گردد كه همه چیز را به حوزه اخلاق خصوصی همچون متواضع، فداكار مهربان، مودب بودن و... محدود می نماییم. البته اینها صفات خوبی است و اما همه آن در حوزه اخلاق خصوصی است. در حالیكه معیار اخلاق عمومی فقط و فقط عدالت است. این خلط مبحث عمومی است كه ما با آن مواجه هستیم.

آخوندی ادامه داد: اصلی ترین ماموریت اخلاق، مهار قدرت است. ولی در حوزه عمومی، مهار قدرت فقط با استفاده از اجرای عدالت صورت می گیرد و با سفارش های فردی امكان پذیر نیست.

وی با اشاره به اینكه فعالیت مهندسان در تمام زمینه ها به عدالت و ارزش عمومی مربوط می شود، اظهار داشت: مهندس كارش با حوزه عمومی است بنابراین باید متخلق به اخلاق عمومی باشد. بنابراین است كه من در ماه های گذشته مكررا به عدم تعارض منافع تاكید كرده ام.

وزیر راه و شهرسازی بزرگترین ظلم در جامعه را بحث تعارض منافع دانست و اظهار داشت: تعارض منافع در واقع ریشه تمام مفاسد است. من نمی توانم دو طرف میز بنشینم. اگر به هر نحوی این را توجیه كنم، همان جا لغزش اخلاق اتفاق افتاده است. می گویند فلانی خیلی آدم خوبی است. اگر دو طرف میز بنشیند، خودش رعایت می كند. چنین چیزی اصلا نداریم.

آخوندی جامعه مهندسی را به دوری از تعارض منافع دعوت كرد و اظهار داشت: مهندسان باید تعارض منافع را از خودشان شروع كنند. متاسفانه به علت غفلت نظری داریم می گوییم اشكالی ندارد كه مهندس، پزشك، صنعتگر دو طرف میز بنشیند.

وی تصریح كرد: در روز مهندس باید به اخلاق ناصری برگردیم. متاسفانه هم اكنون به این صورت است كه همه چیز را شخصی كرده ایم بنابراین هر حادثه ای رخ می دهد به جای نگاه به فرآیندها سریعا می رویم دنبال اینكه یك نفر را پیدا نماییم كه با او درگیر شویم. در حالیكه HSE یك فرآیند است كه افراد مختلفی در آن درگیر هستند و باید هر كس به سهم خودش در حوادث پاسخگو باشد.

وزیر راه و شهرسازی اظهار نمود: در قانون مدنی چیزی داریم بعنوان عدالت عرفی. ممكن است تقوا در یك نفر بسیار زیاد باشد ولی به محض اینكه دو طرف میز نشست، از عدالت عرفی ساقط می گردد. زیرا جامعه نگاه می كند به اینكه این فرد در موضوعی كه اظهارنظر می كند، نفع دارد یا ندارد.

آخوندی با اشاره به تفكیك سازمان هواپیمایی كشوری و شركت فرودگاه ها كه در دهه ۷۰ به دستور ایكائو صورت گرفت، اظهار داشت: سوال این است كه چرا ایكائو این دستور را صادر كرد. چون سازمان هواپیمایی كشور خودش در حوادث منافع نداشته باشد. ازاین رو بحث تفكیك باید به اجزای خود تبدیل شد تا اجزا بتوانند حل مسئله كنند. این انتظاری است كه از جامعه مهندسی وجود دارد.




1396/12/05
19:34:09
5.0 / 5
89
تگهای خبر: جت , شهر , شهرسازی
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۳ بعلاوه ۱
پلات