حداكثر سرعت پراید كاهش یابد، انتقاد از كم كاری بیمه ها

حداكثر سرعت پراید كاهش یابد، انتقاد از كم كاری بیمه ها

پلات: رئیس جمعیت طرفداران ایمنی راه ها با اشاره به اینكه علت مخالفت با كاهش حداكثر سرعت خودروها، واكنش منفی رانندگان حمل و نقل عمومی به این مورد بود، خواهان كاهش این شاخص برای پراید شد.



به گزارش پلات به نقل از مهر، محمد بخارایی در نشست خبری به مناسبت روز ایمنی حمل و نقل جاده ای با تقدیر از حجت آزادبخت سرباز وظیفه ای كه در ۱۳ فروردین جان ۵ مسافر نوروزی محور كامیاران-سنندج را نجات داد، اظهار داشت: در سال ۹۶ متاسفانه ۱۶ هزار نفر به خیل كشته های سوانح رانندگی و ۳۰۰ هزار نفر به جمع مجروحان و معلولان سوانح جاده ای اضافه شدند. ضمن اینكه در نوروز ۹۷ باوجود آنچه نیروهای راهنمایی و رانندگی وسازمان راهداری در آماده باش كامل بودند مانند نوروز سال های قبل با پدیده شوم كشته ها و مجروحان سوانح رانندگی و جاده ای رو به رو بودیم ولی بیشتر از این دیگر توان كنترل راه ها را نداریم.
وی با اشاره به اینكه ایمنی راه ها نیازمند عزم ملی است اضافه كرد: وجود این تعداد كشته باید به یك دغدغه ملی تبدیل گردد گرچه توانسته ایم از ۲۷ هزار كشته در سال ۸۴ به ۱۶ هزار كشته در سال ۹۶ برسیم ولی باز هم آمار موجود بسیار بالاست ولی دستگاه های اجرایی آمار را به گونه ای اعلام می كنند كه خوشبینی تولید می گردد در حالیكه این آمار كشته ها یعنی ۱۶ هزار نفر به متوفیان قبلی سوانح رانندگی اضافه شده است. ازاین رو این تعداد كشته باید سبب تولید حساسیت شود نه اینكه به یك عادت تبدیل گردد.
رئیس هیات مدیره جمعیت طرفداران ایمنی راه ها تصریح كرد: مسئولان مرتبط در بخش نگهداری راه ها و ایمنی حمل و نقل به جهت اینكه فشار از آنها كم شود می گویند به هسته سخت كاهش كشته های سوانح رانندگی رسیده ایم در حالیكه دنیا به سمت سفر بدون كشته حركت كرده است. من قبول ندارم كه به هسته سخت كاهش سوانح رانندگی رسیده ایم و باید برای كمتر شدن میزان كشته ها و معلولان سوانح بیشتر از این ها اقدامات صورت گیرد.
وی یكی دیگر از مهمترین عوامل افزایش كشته ها و مصدومان سوانح رانندگی را تخلفات موتورسواران دانست و اظهار داشت: ۳۸۰۰ كشته معادل در سال معادل ۲۳ درصد متوفیان سوانح رانندگی را راكبان موتورسیكلت تشكیل می دهند همینطور سالانه ۱۰۰ هزار موتورسوار به خاطر سوانح رانندگی مصدوم می شوند. از جانب دیگر ۲۵ درصد كشته های سوانح عابران هستند ازاین رو هم اكنون زودبازده ترین و كم هزینه ترین كار برای كاهش كشته و مصدومان سوانح رانندگی و جاده ای آموزش و فرهنگ سازی رانندگان و عابران است. دستگاه های فرهنگی و تبلیغاتی هم كمتر به این مورد پرداخته اند.
بخارایی ادامه داد: یكی از دغدغه های محافل حمل و نقلی این است كه با نامگذاری امسال بعنوان سال پشتیبانی از كالای ایرانی ساخت خودروی ایمن به حاشیه برود و ساخت خودروهای غیرایمن افزایش یابد. در حالیكه سفارش به مصرف كالای ایرانی باید با نگاه به ارتقای كیفیت آن باشد و از ساخت خودروی غیرایمن جلوگیری نماییم.
وی اضافه كرد: نباید كیسه هوا و ترمز ضدقفل را جزو آپشن های خودرو بدانیم بلكه باید به ملزومات تولید خودرو برای خودروسازان تبدیل گردد. همینطور اجازه تردد خودروهای غیرایمن حداقل در شبكه برون شهری سلب شود.
رئیس هیات مدیره جمعیت طرفداران ایمنی راه ها تصریح كرد: بیش از ۵۰ درصد كشته های سوانح رانندگی در حال انتقال بیمار و یا داخل بیمارستان رخ می دهدبنابراین باید امكانات و فرهنگ رسیدگی به مصدومان سوانح افزایش یابد.
وی بخشودگی جرایم رانندگی را اقدامی به نفع متخلفان دانست و اظهار داشت: بخشش جرایم اجازه وقوع تخلفات بعدی را به رانندگان می دهد.
این فعال پویش های مردمی كاهش سوانح رانندگی به برگزاری جشنواره تقدیر از رانندگان بدون تخلف اشاره و خاطرنشان كرد: هم اكنون ۵۰ درصد حمل و نقل در كشور را رانندگان حرفه ای بر عهده دارند كه شامل كسانی است كه سالانه بیش از ۲۰ میلیون ساعت رانندگی می كنند در صورتی كه این رانندگان در ۵ سال متوالی تخلف نداشته باشند در این جشنواره از آنها تقدیر می گردد.
وی در پاسخ به پرسشی در مورد علت عدم موافقت با كاهش حداكثر سرعت در آزادراه ها، بزرگراه ها و جاده های اصلی اظهار داشت: سال قبل سازمان راهداری به همراه پلیس راهنمایی و رانندگی درخواست كاهش سرعت را به شورای عالی ترابری عرضه داده بود این اقدامی است كه در كشورهای توسعه یافته هم انجام شده است به صورت مثال در اسپانیا حداكثر سرعت مجاز در آزادراه های برون شهری ۱۰۰ و در درون شهری ۶۰ كیلومتر بر ساعت است، این شاخص در مناطق پرتراكم شهری به ۲۰ كیلومتر بر ساعت می رسد. ولی ناوگان حمل و نقل عمومی ما به این درخواست عكس العمل نشان داد و فكر می كرد با اجرای این طرح مسافران به بهانه دیر رسیدن كمتر از ناوگان حمل و نقل عمومی استفاده می نمایند.
وی خواهان كاهش حداكثر سرعت پراید بعنوان خودرویی كه در هر سانحه كشته و مجروح دارد شد.
به گفته بخارایی در نوروز امسال ۳۸ درصد تلفات رانندگی ناشی از خستگی راننده بوده است.
وی با انتقاد از تشویق به ایجاد تعطیلات و سفر مردم اظهار داشت: هم اكنون ۲۵ تا ۳۰ درصد از میانگین جهانی در جاده ها كشته می دهیم.
بخارایی در انتها از كم كاری بیمه ها در فرهنگسازی كاهش تلفات جاده ای به بهانه ضرردهی شركت های بیمه ای از محل بیمه شخص ثالث انتقاد نمود.

1397/02/05
19:31:50
5.0 / 5
56
تگهای خبر: حمل و نقل , راهداری , شهر
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۱ بعلاوه ۳
پلات