یك مقام مسئول در سازمان بنادر:

آیین نامه ساماندهی بنادر كوچك تدوین شد، نوسازی۴۵۰۰فروند لنج طی۵سال

آیین نامه ساماندهی بنادر كوچك تدوین شد، نوسازی۴۵۰۰فروند لنج طی۵سال

پلات: رئیس ­اداره ثبت كشتی ها و صدور گواهی نامه دریایی از تصویب طرح ساماندهی بنادر كوچك و اعمال نظارت بر واردات كالا توسط ملوانان لنج های حمل بار به كشورهای خلیج فارس خبرداد.



به گزارش پلات به نقل از مهر، ­­­ابراهیم حسن پور در گفتگو با رادیو اقتصاد با اشاره به ورود بدون ضابطه كالا به میزان دلخواه توسط ملوانان از كشورهای حاشیه خلیج فارس اظهار داشت: به علت نبود محدودیت در ورود كالا توسط ملوانان، ​ سالانه بیش از ۴ تا ۵ میلیارد قاچاق بصورت ته لنجی وارد كشور می شد كه این كالا نه تنها در گمرك اظهار نمی شد بلكه استاندارد و نظارت های بهداشتی هم بر آن صورت نمی گرفت كه البته ورود كالا به این شكل و بدون هیچ گونه نظارت منطقی نیست.
وی با اشاره به تدوین و تصویب آیین نامه نظارت بر ورود كالا و ساماندهی بنادر كوچك اظهار داشت: بر مبنای بررسی های انجام شده هر لنج سالانه به صورت متوسط ۶ بار به كشورهای حاشیه خلیج فارس تردد می كند كه ملوانان می توانستند در هر سفر ۱۰ میلیون تومان كالا وارد كشور كنند كه در اصلاحیه جدید این رقم به ۱۵ میلیون تومان رسیده است.
حسن پور، اظهار به گمرك با اعمال تخفیف های ویژه و اعمال بررسی های بهداشتی و كسب استاندارد را بخشهای مهم این آیین نامه دانست و ادامه داد: سوخت تعیین شده برای شناورهایی كه به كشورهای خلیج فارس تردد می كنند فوب خلیج فارس است كه این لنج ها از این پس تا زمانی كه در آبهای داخلی هستند می توانند از سوخت داخلی استفاده كنند كه این اتفاق بسیار خوبی است.
رئیس ­اداره ثبت كشتی ها و صدور گواهی نامه دریایی سازمان بنادر و دریانوردی، ­­ با اشاره به ضرورت تعیین تكلیف چند نكته در این آیین نامه اظهار داشت: تعیین تكلیف مسئولیت تحویل و نگهداری كالا توسط سازمان بنادر و یا سازمان مبارزه با قاچاق كالا و ارز و ساماندهی اسكله های كوچك برای شناورها و نوسازی شناورها نكات مهمی است كه باید صورت گیرد.
حسن پور با اشاره به اینكه دستور العمل اسكله ها ابلاغ گردیده است، اضافه كرد: ­از این پس باید محل تردد این شناورها فقط از مجاری قانونی و اسكله های تعیین شده از جانب سازمان بنادر كشور صورت گیرد ازاین رو مسیر تردد برخی لنج هایی كه بدون نظارت انجام می گردد مسدود خواهد شد.
وی با اشاره به اهمیت نوسازی شناورها و جایگزینی آنها با شناورهای جدید تصریح كرد: هم اكنون ۴۵۰۲ فروند لنج فعال در كشور وجود دارد كه این شناورها باید ظرف ۵ سال نوسازی شوند.
حسن پور لایحه نوسازی و جایگزینی لنج ها را آماده و فرمول خروج آنها با تعیین سهم دولت و آورده شخص برای انجام این طرح را مشخص شده اعلام نمود و اظهار داشت: منابع اجرای این طرح از محل صرفه جویی ورود كالای ملوانان تعیین شده بود كه سازمان بنادر تسهیلاتی را هم از محل وجوه اداره شده و صندوق توسعه صنایع دریایی تعیین كرده است.
وی با اشاره به اینكه این طرح به دولت ارسال و تلاش شده است كه جنبه­ عملیاتی به خود بگیرد، اضافه كرد: در صورت تصویب این طرح در سال جاری، در بخش اول ۴۰۰ فروند شناور بالای ۴۰ سال از رده خارج و شناور جایگزین ساخته خواهد شد و در فاز دوم ۸۰۰ فروند لنج ۳۰ تا ۴۰ سال از دریا خارج و با شناور جایگزین تعویض خواهد شد.
رئیس ­اداره ثبت كشتی ها و صدور گواهی نامه دریایی سازمان بنادر و دریانوردی كشور اظهار داشت: نوسازی ناوگان حمل ونقل دریایی سبب استاندارد سازی ناوگان و جلوگیری از حوادث ناشی از فرسودگی لنج ها خواهد شد؛ همینطور رونق صنایع دریایی و كشتی سازی داخلی را به همراه دارد.

1397/03/19
14:39:54
5.0 / 5
12
تگهای خبر: استاندارد , بنادر
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۲ بعلاوه ۳
پلات