شكرچی زاده:

خیلی از ساختمان ها و اتوبوس ها در برابر آتش مقاوم نیست

خیلی از ساختمان ها و اتوبوس ها در برابر آتش مقاوم نیست

پلات: رئیس مركز تحقیقات راه، مسكن و شهرسازی از گسترش همكاری های بخش آتش مركز تحقیقات راه مسكن و شهرسازی با مركز تحقیقات آتش فرانسه و همكاران آن ها در تركیه اطلاع داد.



به گزارش پلات به نقل از صداوسیما، محمد شكرچی زاده در سمینار ایمنی اتوبوس ها در برابر آتش كه در مركز تحقیقات راه، مسكن و شهرسازی برگزار گردید با اشاره به اینكه بزودی امكانات و تجهیزات ­در مقیاس بزرگ­ با استفاده از این همكاری ها دریافت خواهد شد تصریح كرد: برگزاری این سمینار آگاه خوبی برای پرداختن جدی به ایمنی سامانه های حمل و نقلی در برابر آتش است.
وی اضافه كرد: مركز تحقیقات راه، مسكن و شهرسازی به صورت رسمی در سال ۱۳۵۳ توسط دكتر پاكدامن تاسیس شد كه ابتدا به مسائل مربوط به حوزه ساختمان می پرداخت اما بعد از ادغام وزارتخانه های راه و ترابری و مسكن و شهرسازی كه باعث پیوستن پژوهشكده حمل ونقل به این مركز شد در مجموع به حوزه های ساختمان، ابنیه فنی، معماری، شهرسازی و حمل ونقل پرداخته می گردد.
رئیس مركز تحقیقات راه، مسكن و شهرسازی با اشاره به وظایف این مركز اظهار داشت: ­ وظیفه ­این مركز انجام تحقیقات كاربردی و عملیاتی برای پاسخگویی به وزارتخانه، آموزش برای ترویج و نشر آثار تحقیقاتی، تدوین مقررات در حوزه های مسكن و شهرسازی و راه و ترابری، صدور گواهینامه ها در حوزه مسكن و ساختمان و حمل و نقل همچون آسفالت، رویه راه و نیوجرسی است.
شكرچی زاده با اشاره به وجود مهم ترین آزمایشگاه آتش كشور در مركز تحقیقات راه، مسكن و شهرسازی اضافه كرد: به باعث داشتن آزمایشگاهی با توان بررسی اقلام مختلف جا دارد از دكتر بختیاری قدردانی شود.
وی ادامه داد: ویرایش مبحث سوم مقررات ملی ساختمان كه تدوین آن توسط همكاران مركز و نیروهای مجرب و متخصص انجام شد یك مبحث با رویكرد عمل گرایانه تر و موثر برای افزایش ایمنی ساختمان در برابر آتش است.
این مقام مسئول با اشاره به اینكه پلاسكو نشان داد كه آتش می تواند باعث تخریب و فروپاشی ساختمان شود اظهار داشت: خیلی از ساختمان ها در برابر آتش تاب آوری ندارند كه توجه به این مسئله به صورت جدی در دستور كار مركز تحقیقات راه، مسكن و شهرسازی قرار دارد. همینطور در بحث آیین نامه های در دست تدوین هم عایق های ضد حریق می توانند توانمندی را بالا برند.
رئیس مركز تحقیقات راه، مسكن و شهرسازی از گسترش همكاری های مركز آتش مركز تحقیقات راه مسكن و شهرسازی با مركز تحقیقات آتش فرانسه و همكاران آن ها در تركیه اطلاع داد و اضافه كرد: بزودی امكانات و تجهیزات در مقیاس بزرگ با استفاده از این همكاری ها دریافت خواهد شد.
شكرچی زاده اظهار داشت: همكاری بین بخش های مختلف معاونت مسكن و ساختمان وزارت راه و شهرسازی، شهرداری، آتش نشانی و سازمان استاندارد به پیشبرد اهداف كمك می نماید.
وی اظهار داشت: سال ۹۵ سمیناری مربوط به مهندسی آتش در ساختمان و حمل ونقل برگزار گردید كه در آن زمان وزیر راه و شهرسازی تاكید داشت ظرفیت موجود در حوزه مهندسی آتش علاوه بر حوزه ساختمان به حوزه حمل ونقل هم تسری یابد.
رئیس مركز تحقیقات راه، مسكن و شهرسازی اضافه كرد: وظیفه حاكمیت ما افزایش توان مهندسی آتش در بخش های حمل ونقل جاده ای، ریلی و دریایی با استفاده از تهیه آیین نامه ها و صدور قوانین است كه امیدواریم با همكاری معاونت حمل و نقل در این راستا به موفقیت های خوبی دست یابیم.
شكرچی زاده با عنایت به روند كاهشی سهم حمل ونقل جاده ای از كل حمل ونقل عمومی كشور اظهار داشت: حمل و نقل عمومی جاده ای افزایش قابل توجهی ندارد و از دید توسعه پایدار قابل دفاع نیست. حوادث رانندگی و جاده ای در روزهای نوروز سال جاری حاكی از افزایش نه چندان زیاد آن است كه البته تلفات در ناوگان عمومی اتوبوس نزدیك به صفر بود.
رئیس مركز تحقیقات راه، مسكن و شهرسازی خاطرنشان كرد: با عنایت به وضعیت اقتصادی كشور توان و تمكن قشر متوسط جامعه برای دستیابی به خودروهای استاندارد كم شده است و آن ها به سختی می توانند خودروهای مطمئن را جهت استفاده خود فراهم نمایند.
وی با اشاره به اینكه آتش سوزی ها در اتوبوس ها یكی از نقاط ضعف به حساب می آید اظهار داشت: با افزایش ایمنی خودرو در برابر آتش اعتماد عمومی افزایش می یابد، بنابراین باید افكار و اطمینان عمومی جهت استفاده از ناوگان عمومی اتوبوس را بالا برد.
شكرچی زاده با اشاره به نقاط ضعف موجود تصریح كرد: آنطور كه باید ایمنی حمل و نقل جاده ای فراهم نشده است و همانطور كه شاهد بودیم تلفات جاده ای در نوروز امسال ۱۷ درصد افزایش داشت كه بخش عمده آن مربوط به وسیله نقلیه شخصی می گردد بنابراین هر اقدامی مانند اكشن پلن كه باعث افزایش ایمنی در حمل و نقل جاده ای شود مورد حمایت قرار خواهد گرفت.
این مقام مسئول متوسط حریق در خودرو حدفاصل سال های ۸۴ تا ۹۳ را ۱۵۰۰ دستگاه اعلام نمود و اظهار داشت: تأثیر روانی آتش در اتوبوس باعث كاهش استفاده از این وسیله حمل و نقل عمومی می گردد كه باید مورد توجه قرار گیرد و مركز تحقیقات راه، مسكن و شهرسازی هم نسبت به آن وظیفه دارد كه باید دانش فنی خویش را در این زمینه افزایش دهد.
وی در انتها با اشاره به برگزاری این سمینار با همكاری بخش خصوصی و استفاده از تجربه یك مؤسسه تحقیقاتی از كشور سوئد اضافه كرد: همكاران ما می توانند با شركت در این سمینار خویش را نسبت به دانش روز ایمنی اتوبوس ها در برابر آتش به روز كنند و ارتقا ایمنی در برابر آتش همت همه دستگاه های مربوطه در زمینه ناوگان را می طلبد.

1397/04/07
13:25:08
5.0 / 5
23
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۲ بعلاوه ۱
پلات