یك كارشناس صنعت هوایی در گفت وگو با ایسنا:

هر هواپیما برایمان ۲ برابر آب می خورد

هر هواپیما برایمان ۲ برابر آب می خورد

پلات: یك كارشناس صنعت هوایی معتقد می باشد استفاده نكردن صنعت هوایی ایران از ظرفیت های به وجود آمده بعد از اجرای برجام سبب شده امروز گزینه های پیش روی ایران دشوار و بسیار گران باشد.



علیرضا بحیرایی در گفت وگو با ایسنا خاطرنشان كرد: در دوران بعد از اجرایی شدن برجام در كنار قراردادهایی كه برای خرید هواپیماهای نوساز بسته شد شركت های ما این امكان را داشتند كه دیگر گزینه های خود در این عرصه را هم پیگیری كنند. یكی از اصلی ترین این گزینه ها خرید هواپیماهای دست دوم با سن پایین بود.

وی ادامه داد: وقتی تمام محدودیت ها ضد اقتصاد ایران كنار رفته بود، ما می توانستیم با هزینه ای اندك تعداد زیادی هواپیما با عمر پایین به كشور بیاوریم و سن ناوگان خویش را كاهش دهیم اما عملا هیچ یك از این اقدامات صورت نگرفت تا شرایط بار دیگر برای ما به دشواری سابق شود.

این كارشناس صنعت هوایی با اشاره به اینكه اوج گیری تحریم ها ضد ایران می تواند خیلی از گزینه های پیش روی شركت های هواپیمایی را مسدود كند، توضیح داد: امروز نه تنها قراردادهای قبلی ما اجرایی نمی شوند كه حتی دیگر شرایط خرید مستقیم هواپیماهای دست دوم را هم نداریم. این در شرایطی است كه میانگین سنی ناوگان ما به ۲۰ سال رسیده و ادامه دادن برنامه های كلان كشور با این ناوگان امكان پذیر نخواهد بود.

به گفته بحیرایی همان گونه كه در سال های پیش از برجام این تجربه برای شركت های ایرانی شكل گرفته بود، امروز هم خرید هر یك از هواپیماهای دست دوم نیاز به چند مرحله پنهان كاری دارد كه هر یك از آن ها هزینه ای قابل توجه برای شركت های ایرانی به بار خواهد آورد.

وی با اشاره به رصد دقیق شرایط صنعت هوایی ایران از جانب دولت آمریكا خاطرنشان كرد: اگر كه در این فرآیند هم خرید هواپیمای ما لو رود یا اجازه رسیدن به كشورش را نمی دهند یا باید جریمه هایی سنگین برای آن بپردازیم تا جایی كه شاید یك هواپیما تا دو برابر قیمت برای شركت های ایرانی تمام شود.

این كارشناس دغدغه تامین قطعات و لوازم مورد نیاز هواپیماها را هم یكی دیگر از مشكلات پیش روی شركت های ایرانی دانست و اظهار داشت: ما در فرصت برجام نتوانستیم كه قطعات مورد نیاز خویش را هم به شكل كامل تامین نماییم از این رو حتی اگر یك هواپیمای جدید هم با عبور از تمام مشقات وارد ناوگان كشور شود، باید هواپیمایی دیگر را كه زمین گیر است جدا جدا كرده و قطعات آن را برای هواپیماهای دیگر خود كنار بگذاریم.

به گفته وی آمریكا تهدیدهایی را هم در ارتباط با تحریم فرودگاه های خارجی كه به شركت های ایرانی سرویس می دهند، مطرح كرده كه در صورت اجرایی شدن كار را پیچیده می كند زیرا هیچ یك از این فرودگاه ها ریسك آن را نمی پذیرند كه برای چند پرواز معدود ایرانی، رابطه خود با آمریكا و پروازهای گسترده این كشور را لغو كنند.

بحیرایی كمك دولت و دستگاه دیپلماسی را اصلی ترین یاور شركت های ایرانی در شرایط فعلی دانست و اضافه كرد: اگر دولت نتواند چاره ای برای عبور از این شرایط پیدا كند، كار شركت های ایرانی سخت می گردد. هرچند ما توانستیم در سال های پیش از برجام در مقابل فشارها مقاومت نماییم اما امروز مشخص نمی باشد كه آیا امكان این مقاومت وجود دارد یا باید تغییراتی در ساختار صنعت هوایی ایران به وجود آید.

به گزارش پلات به نقل از ایسنا، سه شركت هواپیماساز ایرباس، بوئینگ و ATR در طول روزهای گذشته اعلام نمودند كه با بازگشت تحریم های آمریكا فروش هواپیماهای خود به ا یران را متوقف می كنند.

ایران در ماه های گذشته خرید ۲۶۰ فروند هواپیما را نهایی كرده بود كه تنها ۱۱ فروند آن به ایران تحویل شده است.

مقامات ایرانی اعلام نمودند كه تمام گزینه های پیش روی خود برای تامین ناوگان و كاهش میانگین سنی هواپیماهای فعال در كشور را در دستور كار قرار می دهند. آمریكا اعلام نموده كه هر هواپیمایی كه حداقل ۱۰ درصد از قطعات آن از جانب شركت های آمریكایی تولید شده، باید برای فروش مجوز خزانه داری این كشور را دریافت كند و همین مساله سبب شده حدودا خیلی از گزینه های خرید هواپیماهای نو از دستور كار شركت های ایرانی خارج شود.




1397/04/10
14:11:24
5.0 / 5
72
تگهای خبر: رجا , فرودگاه , فروش , هواپیما
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۸ بعلاوه ۳
پلات