عضو هیئت عامل سازمان راهداری تشریح كرد

مقصر اصلی در برخورد نفتكش و اتوبوس كیست؟بعلاوهجزئیات

مقصر اصلی در برخورد نفتكش و اتوبوس كیست؟بعلاوهجزئیات

پلات: در اولین ساعات از ۲۰ تیر امسال، برخورد یك خودرو نفت كش با یك اتوبوس مسافربری در سنندج به كشته شدن تعدادی از مسافران منجر گردید و گستردگی حادثه این سوال را به وجود آورد كه چرا خودرویی با كالای خطرناك این گونه امكان برخورد با اتوبوسی پر از مسافر را دارد.


به گزارش پلات به نقل از ایسنا، در كنار سوالات به وجود آمده برای مردم، سخنگوی شركت ملی پخش فراورده های نفتی هم چند روز بعد در انتقاد از عملكرد سازمان راهداری اظهار داشت كه خودروهای حامل سوخت باید ضوابطی را رعایت نمایند و سازمان راهداری در اجرای این ضوابط اقدامات لازم را انجام نداده است، موضوعی كه عضو عیئت عامل سازمان راهداری و نماینده تام الاختیار رئیس این سازمان در امور ایمنی راه ها آن را رد می كند.
مهران قربانی در گفت وگو با ایسنا، درباره چگونگی وقوع این حادثه توضیح داد: اطلاعات عرضه شده بعد از انجام بررسی های ابتدایی از حادثه اخیر نشان داده است كه این اتفاق تلخ چهار مقصر اصلی داشته و در گزارش های ابتدایی راننده تانكر، راننده اتوبوس، شركت حمل و نقل كننده تانكر و شهرداری سنندج هر یك سهمی در به وقوع پیوستن این حادثه داشته اند.
وی درباره چرایی تقصیر راننده تانكر در این حادثه توضیح داد: از سال ۱۳۸۰ و بر مبنای مصوبه هیئت وزیران، ما در كشور آیین نامه ای به نام آیین نامه حمل و نقل جاده ای مواد خطرناك داریم كه بر مبنای آن این كالاها بسته به میزان خطرناك بودنشان به ۹ گروه اصلی تقسیم می شوند و فارغ از آن كه بار تانكر حاضر در حادثه مربوط كه كدام گروه است، یك تخلف مهم روی داده است. بر مبنای آیین نامه حاملان این بارهای خطرناك اجازه تردد در شب را ندارند، اما تانكر مذكور در هنگام شب حركت می كرده و این امر مغایر قانون است.
به قول نماینده تام الاختیار رئیس سازمان راهداری راننده تانكر با جاده محل تصادف هم آشنایی نداشته و در كنار آن بررسی ها از محل حادثه نشان داده است كه تانكر در كوشش برای توقف هم ناموفق بوده و نقص در دستگاه ترمز یكی از عوامل موثر در این اتفاق بوده است.
قربانی با بیان این كه تانكر حاضر در حادثه به دستگاه جی پی اس مجهز نبوده است، اظهار داشت: هر چند این تانكر مربوط به یك كشور خارجی است اما در ایران فعالیت می كرده و با شركت پخش فراورده های نفتی در ارتباط بوده است. این در شرایطی است كه با عنایت به مجهز نبودن خودرو به فن آوری هایی كه بتوان شرایط رفت و آمد آن را رصد كرد، عملا اقدامات مغایر قانون انجام شده و در نهایت به حادثه انجامیده است.
وی شركت حمل و نقل تانكر را یكی دیگر از مقصران این حادثه عنوان نمود و اضافه كرد: اینكه تانكر در زمان غیر مجاز حركت می كرده و دستگاه های جی پی اس و كنترل كننده نداشته در كنار راننده، به شركت حمل و نقل كننده هم باز می گردد كه در گزارش های ابتدایی این نقش بررسی شده و با رسیدن به مرحله نهایی برخوردهای لازم با آن صورت می گیرد.
نماینده تام الاختیار رئیس سازمان راهداری درباره دو مقصر دیگر این حادثه هم توضیح داد: اطلاعات ثبت شده نشان داده است كه راننده اتوبوس برای سوار كردن مسافر برای دقایقی در شانه سمت راست جاده توقف كرده كه همین مبحث سبب برخورد دو خودرو با یكدیگر شده است. این در شرایطی است كه طبق قوانین اتوبوس ها تنها مجازند كه در پایانه های رسمی نسبت به مسافرگیری اقدام نمایند. شهرداری هم در نصب علایم اخطار دهنده و هدایت كننده عملكرد قابل قبولی نداشته و سهم این نهاد هم قابل بررسی خواهد بود.
قربانی با اشاره به اینكه توقف فعالیت های شركت های حمل و نقل كننده اتوبوس و سوخت حاضر در این حادثه یكی از اصلی ترین برنامه هایی است كه در دستور كار قرار دارد، توضیح داد: سازمان راهداری كوشیده با نظارت های مداوم امكان وقوع حوادث را به حداقل برساند. ما در طول روز ۸۰ میلیون لیتر بنزین و رقمی نزدیك به همین عدد دیگر سوخت ها را در جاده های كشور جابجا می نماییم كه خوشبختانه حوادث مربوط به آنها بسیار اندك است، اما با این وجود با حوادث این چنینی باید حداكثر برخورد صورت گیرد و محرومیت یك یا دو ساله این شركت ها بخشی از این برخوردها خواهد بود.
به قول وی هم اكنون بررسی گزارش ها ادامه دارد و جلسات با حضور افراد و نهادهای حاضر در این حادثه دنبال می گردد. تلاش اصلی این خواهد بود كه با اجرایی شدن برخی قوانین بازدارنده و از جانب دیگر مشوق هایی كه شركت ها و راننده را به رعایت كامل قانون ملزم می كند، از وقوع حوادث تلخ این چنینی پیشگیری شود.



1397/04/29
23:41:36
5.0 / 5
84
تگهای خبر: حمل و نقل , راهداری , شهر
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۸ بعلاوه ۴
پلات