در گفت وگو با كارشناسان بررسی شد

راه پر پیچ و خم صدور پروانه ساختمانی

راه پر پیچ و خم صدور پروانه ساختمانی

پلات: از زمان تشكیل دفاتر خدمات الكترونیك، روند صدور پروانه ساختمانی نه تنها كاهش نیافته بلكه طولانی تر شده است. فعالان این حوزه، علت اصلی را عدم واگذاری كامل امور به دفاتر كه به مراجعات غیرضروری به شهرداری منجر می گردد ابراز می كنند.


به گزارش پلات به نقل از ایسنا، در شرایطی كه ساخت و ساز شهر تهران تحت تاثیر كاهش توان طرف تقاضا، نوسانات نرخ ارز و افزایش قیمت مسكن در ركود به سر می برد و به نقل از فعالان ساختمانی، تمایل مالكان املاك كلنگی و سازندگان برای ورود به طرح های مشاركتی به صورت محسوسی كاهش یافته، پیچیدگی های روند صدور پروانه ساختمانی هم بعنوان یك معضل قدیمی، كماكان خودنمایی می كند. كارشناسان بیان می كنند زمان صدور پروانه ساختمانی از ۱۶۰ روز به ۱۷۰ روز افزایش یافته است. بنا به نقل از محمد سالاری، رئیس كمیسیون شهرسازی شورای شهر تهران، استعلام طولانی مدت از كمیسیون ماده ۷، مبحث ارجاع ناظر، بررسی كمیسیون معماری در مناطق و تداخل آن با فعالیت دفاتر خدمات شهر و همینطور بررسی نمای ساختمان از مشكلاتی است كه به طولانی شدن فرآیند صدور پروانه های ساختمانی منجر گردیده است.
از جانب دیگر، دفاتر خدمات الكترونیك كه با هدف برون سپاری فعالیت ها و كاهش بروكراسی اداری از سال ۱۳۸۸ تشكیل شده اند. یكی از خدمات ارائه شده از جانب این دفاتر مربوط به انجام كارهای صدور پروانه ساختمانی است. با این وجود، فعالان این دفاتر از نداشتن اختیارات كافی و موازی كاری های غیرضرور با سایر ارگان ها كه در روند كار آنها اختلال بوجود می آورد گلایه مند هستند. طی گفت وگو با مسئولان دفاتر خدمات الكترونیك شهر تهران، مشكلات این دفاتر و چالش های صدور پروانه ساختمانی را بررسی كردیم.

عده ای اجازه واگذاری امور به بخش خصوص را نمی دهند
كرمی، رییس انجمن صنفی دفاتر خدمات الكترونیك شهر تهران اظهار داشت: من ۳۰ سال در شهرداری كار كردم و زمانی كه مبادرت به راه اندازی دفتر كردم با مشكلات آشنا بودم. تولید دفاتر خدمات الكترونیك در تهران بسیار كار خوبی بوده اما حالا كه در راه قرار گرفته ایم عده ای از درون شهرداری به دلایل مختلف اجازه واگذاری امور به بخش خصوصی را نمی دهند. باید این افراد شناسایی شوند تا شفاف سازی صورت گیرد.
وی افزود: اهداف و راهبردهای هر فعالیتی پس از یك دوره ۵ یا ۱۰ ساله باید مورد بازبینی قرار گیرد. به اعتقاد من باید واگذاری به دفاتر خدمات الكترونیك سپرده گردد، به آنها مسوولیت بدهیم و از آنها مسوولیت بخواهیم.
رییس انجمن صنفی دفاتر خدمات الكترونیك شهر تهران درمورد طولانی فرآیند صدور پروانه ساختمان با وجود دفاتر خدمات الكترونیك اظهار داشت: طولانی شدن روند صدور پروانه به علت همان یكی دو لینكی است كه مردم مجبورند به شهرداری رجوع كنند. مردم مجبور هستند برای این كه فیش عوارض یا بروكف و طرح تفصیلی بگیرند به شهرداری بروند. این كار ضرورتی ندارد اما مردم تصور می كنند چون كارشان دیر انجام می گردد باید به آن جا رجوع كنند. اگر فرآیند واگذاری كامل شود خیلی از این مشكلات حل خواهد شد و رانت و فساد كاسته می شود.

واگذاری "بروكف" هنوز اجرایی نشده است
هم چنین عبداللهی نایب رییس انجمن صنفی دفاتر خدمات الكترونیك شهر تهران اظهار نمود: به دنبال اجرای اصل ۴۴ متاسفانه در فرآیندهای قانونی كه برون سپاری انجام می گردد یك متولی تحت عنوان نهاد حاكمیتی وجود دارد. امور تصدی گری هم به مجموعه ها سپرده می گردد. در این روند مشكلاتی بوجود آمده است. بدین صورت كه فعالیت های متصدی باید به صورت دائم توسط نهاد حاكمیتی تایید گردد كه فرآیند را بسیار پیچیده و طولانی كرده است. درخواست ما كه در این همایش هم دنبال می گردد این است كه فرآیند واگذاری را ساده كنند.
وی ادامه داد: در سازمان نظام مهندسی هم این مشكل وجود دارد. پروانه مهندسان توسط وزیر راه و شهرسازی امضا می شود؛ در حالیكه اگر سازمان نظام مهندسی متولی امر ساخت و ساز است باید این مسوولیت را انجام دهد تا دچار پیچیدگی های قانونی تولید نشود.
نایب رییس انجمن صنفی دفاتر خدمات الكترونیك شهر تهران با اشاره به اجرای فرآیند "بروكف" تصریح كرد: حدود یك سال و نیم پیش قالیباف شهردار وقت تهران دستور داد كه تصدی گری بروكف به دفاتر واگذار شود اما هنوز این مورد محقق نشده است؛ در حالیكه ما پیشخوان هستیم و مراجعین از ما انتظار دارند. توقع ما این است قوانینی كه ۱۰ سال پیش در این حوزه وضع شده اصلاح و واگذاری به صورت كامل به ما صورت گیرد. هم اكنون با گسترش فناوری، خیلی از امور می تواند به ماشین سپرده گردد. ولی می بینیم زمان صدور پروانه از ۱۶۰ روز به ۱۷۰ روز افزایش یافته و سازندگان با عنایت به خواب سرمایه دچار ضرر می شوند و نهایتا پول های خویش را از بخش های مولد خارج می كنند.
نصرت الله كاشانی، معاون اسبق معماری و شهرسازی شهرداری تهران و موسس دفاتر خدمات الكترونیك هم اظهار نمود: این كه عنوان می كنند دفاتر از ریل اصلی خود خارج شدند صحت ندارد بلكه شهرداری از ریل خود خارج شده است. زمانی كه بنده دفاتر را تشكیل دادم باید نیروی شهرسازی به صفر می رسید. الان در شهرسازی نه تنها نیروها به صفر نرسیده بلكه چند برابر شده است. زمانی كه اعلام كردیم صدور پروانه یك هفته ای صادر شود نقشی برای باج گیری كمیسیون ماده ۷ و آتش نشانی تعیین نكرده بودیم. چرا باید آتش نشانی خودش ضابطه بگذارد و هر هفته آن را تغییر دهد؟
وی تصریح كرد: در صدور پروانه، زمان استعلام آتش نشانی بسیار طولانی است. زمانی فقط شهرسازی مسوول صدور پروانه بود. الان دو معاونت دیگر هم در این روند خویش را دخیل دانسته اند. در فضای سبز شش ماه طول می كشد. فضای سبز باید پارك و باغ بسازد و نگهداری كند. آتش نشانی باید كارهای خویش را انجام دهد و ضوابط را شهرسازی بدهد.
كاشانی تصریح كرد: از نیروی ساده معاونت شهرسازی گرفته تا معاونت های مختلف كه بیكار می شوند با تشكیل این دفاتر كه قرار بر این بوده و آن مبحث انجام نشده است، به اعتقاد من شهرداری دیواری كوتاه تر از این افراد نمی بیند. شهرداری الان می خواهد بگوید كه دفاتر خدمات شهری سبب طولانی شدن صدور پروانه شده اند ولی به نظر من شهرداری مقصر است.



1397/06/21
13:19:41
5.0 / 5
17
تگهای خبر: تولید , خدمات , رجا , شهر
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۹ بعلاوه ۳
پلات