شبكه كانون های تفكر ایران پیشنهاد داد؛

راهكار تامین مالی محور ریلی شلمچه-بصره توسط بخش غیردولتی ایران

راهكار تامین مالی محور ریلی شلمچه-بصره توسط بخش غیردولتی ایران

پلات: شبكه كانون های تفكر ایران با انتشار گزارشی با تاكید بر لزوم ساخت راه آهن شلمچه ـ بصره، پیشنهادی را جهت اجرای هرچه سریعتر این پروژه بیان نمود.


به گزارش پلات به نقل از مهر، شبكه كانون های تفكر ایران (ایتان) با انتشار گزارشی تحلیلی ضمن تاكید بر لزوم اتصال ریلی ایران به عراق در جهت توسعه روابط فرهنگی-اقتصادی دو كشور، به تبیین اهمیت ساخت راه آهن شلمچه ـ بصره بعنوان سریع ترین و كم هزینه ترین گزینه برای تحقق این امر پرداخت. در این گزارش با اشاره به آغاز نشدن عملیات اجرایی پروژه راه آهن شلمچه ـ بصره بدلیل محدودیت منابع مالی عراق، پیشنهاد شده است كه با دریافت تضمین تهاتر نفت عراق به سرمایه گذار بخش غیردولتی ایران، در عوض پرداخت هزینه های اجرای این پروژه توسط این سرمایه گذار، هر چه سریعتر این محور ریلی احداث شود. این گزارش تحلیلی از بخش های مقدمه، ایران و عراق دو همسایه راهبردی، زیرساخت موجود حمل و نقلی ایران و عراق، حمل ونقل ریلی بهترین زیرساخت برای اتصال به عراق، معرفی خطوط در دست ساخت، عرضه راهكار با اولویت محور شلمچه ـ بصره و نهایتاً جمع بندی تشكیل شده است. در بخش «خلاصه مدیریتی» این گزارش آمده است: «از مهم ترین راهبردهای جمهوری اسلامی ایران در روابط خارجی، توسعه ارتباطات اقتصادی با همسایگان خود است. ایران با ۷ كشور مرز مشترك زمینی دارد كه در این بین عراق با ۱۴۵۸ كیلومتر طولانی ترین مرز را به خود مختص كرده است. قرابت های فرهنگی مذهبی میان ایران و عراق، امتیاز ویژه ای بشمار می رود كه ظرفیت لازم برای پیشرفت روابط اقتصادی دو كشور را فراهم می آورد. تولید امنیت نسبی در عراق در كنار وجود اماكن زیارتی دوكشور نظیر عتبات عالیات در عراق و آستان قدس رضوی در ایران، در كنار سایر جاذبه های گردشگری سبب افزایش چشم گیر تعداد سفرها تا مرز ۹ میلیون تردد درسال بین دو كشور شده است. علاوه بر این، صادرات ۱۵ میلیون تنی كالا از ایران به عراق، مبحث حمل ونقل را به یكی از الزامات مهم توسعه روابط فرهنگی ـ اقتصادی دوكشور تبدیل نموده است. توجه به مزایای حمل ونقل ریلی، ازجمله ظرفیت بالای حمل كالا و مسافر، مصرف بهینه سوخت و ایمنی بیشتر سبب گشته است كه به منظور تولید زیرساخت ریلی برای اتصال به عراق دو پروژه ریلی در غرب و جنوب غربی كشور تعریف شود. طول یكی از این محورها بسیار كوتاه است و ساخت آن هزینه اندكی دارد. درحال حاضر، اتصال ریلی ایران به عراق از مرز شلمچه كه حدود ۴۰ درصد از ترددهای هرسال را شامل می شود، تنها معطل ۳۲ كیلومتر خط آهن تا بصره است. احداث این محور ریلی در سال های ۹۰ و ۹۳ مبحث دو تفاهم نامه میان ایران و عراق بود. طبق این تفاهم نامه ها ایران متعهد به طراحی و ساخت یك پل بر روی اروند و طرف عراقی موظف به احداث ۳۲ كیلومتر خط آهن از مرز شلمچه تا ایستگاه راه آهن بصره در خاك عراق شد. باوجود گذشت ۴ سال از امضای آخرین تفاهم نامه میان دو كشور، عملیات اجرایی این پروژه بدلیل محدودیت منابع مالی عراق هنوز آغاز نشده است. باتوجه به اعلام آمادگی طرف عراقی برای واگذاری پروژه به سرمایه گذار ایرانی پیشنهاد می گردد دستگاه دیپلماسی با ورود فعالانه به این موضوع، در جهت دریافت تضامین لازم از سوی عراقی برای سرمایه گذاری در این پروژه اقدام نماید. این تضمین می تواند تهاتر نفت عراق به سرمایه گذار بخش غیردولتی ایران، در عوض پرداخت هزینه های اجرای این پروژه باشد. بدین صورت ایران هزینه ۵۰ میلیون دلاری ساخت این محور را برعهده می گیرد و در مقابل كشور عراق متعهد می گردد در مدت دو سال بعد از بهره برداری از این محور، سالانه ۵۰۰ هزار بشكه نفت خام در اختیار سرمایه گذار ایرانی این طرح بگذارد. براین اساس علاوه بر برداشتن گامی مهم در جهت توسعه روابط پایدار اقتصادی بین دوكشور و همینطور تسهیل زیارت حرم های شریف ائمه اطهار (علیهم السلام) برای زائران، منافع اقتصادی سرمایه گذار پروژه با نرخ بازده داخلی (IRR) بالای ۲۰ درصد ارزی تامین خواهد شد». متن كامل گزارش شبكه كانون های تفكر ایران با عنوان «۳۲ كیلومتر تا اتصال ریلی به عراق؛ شلمچه-بصره، حلقه مفقوده این اتصال راهبردی» از اینجا قابل مشاهده می باشد.

1397/07/03
14:25:20
5.0 / 5
21
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۳ بعلاوه ۵
پلات