در پاسخ به مهر اعلام شد؛

پیشرفت ۳۴درصدی خط آهن چابهار-زاهدان، آستان قدس پیشنهاد كتبی بدهد

پیشرفت ۳۴درصدی خط آهن چابهار-زاهدان، آستان قدس پیشنهاد كتبی بدهد

پلات: شركت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل كشور اعلام نمود: تا كنون آستان قدس رضوی آمادگی خود برای سرمایه گذاری در ساخت خط آهن چابهار ـ سرخس را به صورت مكتوب اعلام نكرده است.



به گزارش پلات به نقل از مهر، به دنبال انتشار گزارشی با عنوان «واكنش عجیب وزارت راه به درخواست آستان قدس/ پیشنهاد تكمیل خط آهن چابهار-سرخس در حد حرف بود» در خبرگزاری مهر در تاریخ ۸ مهر ماه، شركت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل كشور توضیحی به این شرح به دفتر خبرگزاری ارسال كرد:
راه اندازی راه آهن چابهار-زاهدان با عنایت به موقعیت ژئوپلیتیك منطقه و با هدف تولید كریدور ریلی شرق كشور، اتصال بندر شهید بهشتی به شبكه ریلی، ارتباط با دریای آزاد و امكان ترانزیت بار از شرق آسیا به كشورهای CIS و اروپای شرقی با ۶۱۰ كیلومتر طول بعنوان یك ابر پروژه ریلی در دستور كار قرار گرفت.
قرارداد مطالعه و اجرای طرح چابهار-زاهدان در تاریخ ۱۹ آبان ماه ۱۳۹۲ به صورت ترك تشریفات و در قالب EPC به قرارگاه خاتم الانبیاء (ص) واگذار و عملیات اجرایی عملا از ابتدای سال ۹۳ به صورت جدی شروع شد.
هم اكنون پیشرفت فیزیكی كل طرح شامل زیرسازی، روسازی و ایستگاه ها ۳۴ درصد و پیشرفت فیزیكی زیرسازی حدود ۵۰ درصد است.
هزینه كرد راه آهن چابهار ـ زاهدان: تابحال هزار و ۱۰۰ میلیارد تومان
نكته واضح اینكه اجرای این پروژه عظیم نیازمند منابع مالی گسترده است و تابحال تنها قریب به ۱۱۰۰۰ میلیارد ریال در قالب نقدی، اسناد خزانه و اوراق مشاركت به این طرح پرداخت شده است كه خود مؤید نگاه ویژه سازمان برنامه و بودجه كشور به اهمیت طرح و تامین مالی آن از منابع داخلی است.
شركت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل كشور به جهت محدودیت منابع مالی جهت اجرای بخش شمالی كریدور (زاهدان-مشهد) به طول حدود ۹۴۰ كیلومتر، مبادرت به تقسیم بندی طرح برای اجرای آن گرفته است. بدین صورت كه بخش زاهدان-زابل-بیرجند به طول تقریبی ۶۳۰ كیلومتر با استفاده از فاینانس صورت می گیرد. در همین راستا هم تفاهم نامه ای با یك شركت چینی امضا و دریافت مجوزهای لازم و مذاكرات در دست پیگیری است. در بخش بیرجند تا محور بافق-مشهد هم كنسرسیومی از چند شركت پیمانكار داخلی تشكیل و مقرر است به میزان ۷۰ درصد از منابع ریالی صندوق توسعه ملی و مابقی توسط كنسرسیوم و دولت تامین گردد كه با عنایت به نظر مثبت صندوق توسعه ملی، امید است این امر محقق شود.
به موازات این تلاش ها و به منظور تسریع در اجرای طرح، مناقصه قطعه اول این پروژه از سمت محور بافق-مشهد تا گناباد به طول ۴۸ كیلومتر در اواخر سال ۹۶ برگزار و عملیات زیرسازی آن با پیشرفت فیزیكی ۲۰ درصد در حال انجام می باشد.
آستان قدس تاكنون درخواست مكتوب سرمایه گذاری به شركت ساخت نداده است
در خصوص پیشنهاد آستان قدس رضوی (ع) لازم به ذكر است كه هرگونه پیشنهاد سرمایه گذاری می بایست به صورت مكتوب شامل استراكچر مالی، نحوه تامین مالی و بازپرداخت آن و همینطور سود درخواستی به شركت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل كشور عرضه تا بعد از بررسی و تأیید، مراحل بعدی آن طی شود كه تا كنون چنین اتفاقی رخ نداده و پیشنهاد مشاركت آستان قدس رضوی تنها در حد اخبار منعكس شده در رسانه ها بوده است.
نكته قابل توجه اینكه شركت متبوع تمایل به مدلهای سرمایه گذاری مشاركتی نظیر BLT، BOT و فاینانس داخلی و خارجی را داشته و آماده مذاكره به صورت جدی با پیشنهاددهندگان واقعی است. در همین راستا هم ضمن استقبال از تمامی پیشنهادهای سرمایه گذاری به روش های مذكور آمادگی كامل برای بررسی پیشنهاد مدون آستان قدس رضوی را هم دارد.
تكمیل كریدور ریلی شرق كشور جزء اولویت های اجرایی دولت بوده و شخص رئیس جمهوری و مجموعه وزارت راه و شهرسازی بر اجرای آن و برجسته كردن نقش بندر استراتژیك چابهار تاكید دارند.

1397/07/25
16:42:24
5.0 / 5
4466
تگهای خبر: پروژه , تولید , حمل و نقل , راه آهن
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۹ بعلاوه ۴
پلات