معاون راه آهن خبر داد؛

ایران۳۲كیلومتر ریل شلمچه-بصره را می سازد، ساخت پل ساحلی رشت-آستارا

ایران۳۲كیلومتر ریل شلمچه-بصره را می سازد، ساخت پل ساحلی رشت-آستارا

پلات: معاون فنی و زیربنایی راه آهن اظهار داشت: رئیس جمهور اخیراً دستور داد كل مسیر ۳۲ كیلومتری خط آهن شلمچه به بصره با هزینه ایران ساخته شود.



به گزارش پلات به نقل از مهر، مازیار یزدانی در نشست خبری تشریح پروژه های فنی و زیربنایی شركت راه آهن با تاكید بر اینكه اولویت شركت راه آهن توسعه خطوط حومه ای است، اظهار داشت: روزانه تعداد زیادی خودرو از اطراف تهران وارد تهران شده و غروب از آن خارج می شوند. بنابراین چند سال است كه شركت راه آهن دو خطه یا سه خطه كردن قطار حومه ای تهران به گرمسار، تهران به قزوین و تهران به پرند را شروع كرده و اخیراً دو خطه كردن خط آهن تهران به پاكدشت هم به آن اضافه شده است.
به گفته یزدانی: قطار حومه ای تهران-گرمسار و تهران-كرج با پیشرفت ۸۰ درصدی روبرو است و تا آخر امسال این دو خط به بهره برداری خواهد رسید.
معاون فنی و زیربنایی شركت راه آهن افزود: برنامه ریزی كرده ایم تا با افتتاح این دو خط، قطار حومه ای مستقیم بین پیشوای ورامین تا گرمسار تردد داشته باشد.
وی تصریح كرد: مسیر تهران-گرمسار ۱۱۴ كیلومتر بوده و با عنایت به اینكه كل خطوط حومه ای شهرهای اطراف تهران ۶۰۰ كیلومتر است، با افتتاح مسیرهای گرمسار و هشتگرد، امسال ۳۰۰ كیلومتر ریل قطار حومه ای به بهره برداری می رسد كه برای تكمیل این زیربناهای ریلی ۹۰۰ میلیارد تومان اعتبار نیاز داریم.
معاون فنی و زیربنایی راه آهن با اشاره به افتتاح خط آهن ارومیه-مراغه در هفته جاری با حضور رئیس جمهور افزود: این مسیر به طول ۱۵۳ كیلومتر از كیفیت بالایی برخوردار بوده و برای قطار با سرعت ۱۶۰ كیلومتر راه اندازی شده است.
یزدانی درباره خطوط آنتنی و فرعی راه آهن اظهار داشت: برای اتصال شبكه ریلی به مراكز بار ۵۰۰ كیلومتر خطوط فرعی نیاز داریم كه نیمی از این مسیر به صورت قطعات كمتر از ۱۰ كیلومتری است. با این وجود تا آخر امسال ۱۰۸ كیلومتر از این قطعات راه اندازی خواهد شد. متصل شدن كل مراكز بار به شبكه ریلی امكان حمل ۴۰ میلیون تن بار برای ریل آهن را فراهم می آورد كه معادل كل باری است كه هم اكنون در شبكه ریلی حمل می گردد.
وی اظهار داشت: هزینه مورد نیاز برای اجرای این طرح ها به جز هزینه تملك اراضی، برای هر كیلومتر ۱۰ میلیارد تومان برآورد شده است.
یزدانی درباره پروژه راه آهن قزوین-رشت اضافه كرد: این پروژه یك پروژه خاص است كه تابحال پروژه ای مشابه با این معماری در راه آهن نداشته ایم. ما نگاه باری-مسافری به این مسیر داشته و از نظر باری به خصوص برای حمل بار كشورهای غرب دریای خزر و جمهوری آذربایجان از اهمیت بالایی برخوردار می باشد.
وی درباره ساخت راه آهن شلمچه به بصره اظهار داشت: ۳۲ كیلومتر از مسیر اتصال راه آهن ایران به عراق باقی مانده است كه با ساخت پل ریلی بازشو به طول ۸۰۰ متر و ۳۱ كیلومتر باقی به صورت كفی در خاك عراق این اتصال برقرار خواهد شد.
وی اظهار داشت: هزینه اتصال پل ریلی بر روی اروند ۲۲۰ میلیارد تومان برآورد شده و با دستور رئیس جمهور قرار شد این پل را بسازیم و به كشور عراق هبه نماییم. همینطور با عنایت به اینكه عراقی ها اعلام نموده اند هزینه ساخت خط ریلی تا بصره را ندارند مقرر شد این مسیر را هم ایران ساخته و هزینه آن به صورت بازپرداخت از جانب طرف عراقی محاسبه شود.
به گفته یزدانی: با افتتاح این مسیر حجم مناسبی از بار از سوریه به ایران خواهد آمد.
وی درباره دوخطه شدن راه آهن بافق-مشهد اظهار داشت: این مسیر به طول ۵۰۰ تا ۶۰۰ كیلومتر دوخطه خواهد شد كه با عنایت به ترانزیتی بودن مسیر، راه اندازی خط دوم آن از اهمیت بالایی برخوردار می باشد. به دنبال جذب سرمایه گذار داخلی از فعالان منطقه سنگان و یا خارجی از روسیه هستیم.
وی اظهار داشت: هزینه اجرای خط دوم بافق-مشهد ۵ هزار میلیارد تومان است و اگر روسیه بخواهد آنرا برقی كند ۲ میلیارد یورو برآورد شده است.
معاون فنی و زیربنایی شركت راه آهن به برنامه این شركت برای ساخت خط آهن رشت-آستارا اشاره و خاطرنشان كرد: با عنایت به اهمیت این خط برای جمهوری آذربایجان، مقرر است این كشور در هزینه ساخت آن مشاركت داشته و همینطور با عنایت به اینكه بخش عمده ای از مسیر از جنگل و مزارع كشاورزی عبور می كند، برای نخستین بار در كشور كل مسیر را به صورت پل و از مسیر خط ساحلی راه اندازی خواهیم كرد.

1397/08/20
14:41:38
5.0 / 5
258
تگهای خبر: پروژه , راه آهن , شهر , قطار
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۱ بعلاوه ۵
پلات