گزارش پلات به نقل از مهر؛

همراهی سازمان برنامه باآستان، خط آهن چابهار معطل نماینده وزارت راه

همراهی سازمان برنامه باآستان، خط آهن چابهار معطل نماینده وزارت راه

پلات: با عنایت به اعلام سازمان برنامه در خصوص معرفی نماینده تام الاختیار از جانب دستگاه های اجرایی برای واگذاری پروژه ها به بخش غیر دولتی، راه آهن چابهار-سرخس معطل معرفی نماینده شركت ساخت مانده است.



به گزارش پلات به نقل از مهر، راه اندازی راه آهن چابهار ـ سرخس بااینكه از اولویت های زیرساختی كشور در بخش حمل و نقل است، اما متأسفانه دولت و وزارت راه و شهرسازی اهمیت اقتصادی ـ سیاسی ـ اجتماعی این پروژه را به درستی درك نكرده و با اولویت دادن به دیگر پروژه های ریلی، از تخصیص به موقع بودجه های عمرانی به تكمیل این خط آهن ترانزیتی و پردرآمد كشور (در صورت راه اندازی آن) خودداری می كنند.
این در حالی است كه آستان قدس رضوی (ع) در امتداد اجرای وظایف خود در جهت توسعه مناطق شرقی كشور، بارها آمادگی خود برای سرمایه گذاری در این پروژه را اعلام نموده است. از آنجایی كه بودجه های عمرانی كشور محدود بوده و امكان پاسخگویی به همه پروژه ها را ندارد، می توان با واگذاری پروژه های درآمدزا به بخش های غیر دولتی همچون آستان قدس، نیاز بخش عمرانی به منابع مالی را تا حدود زیادی مرتفع كرد.
نیازمند بودجه میلیارد دلاری برای تكمیل پروژه های نیمه تمام هستیم
امیر امینی معاون برنامه ریزی و مدیریت منابع وزارت راه و شهرسازی شهریورماه امسال در مراسم معرفی مدیركل جدید اداره راه و شهرسازی استان ایلام اعلام نمود: برمبنای ارزیابی های صورت گرفته تكمیل پروژه های نیمه تمام این حوزه در سراسر كشور به بیشتر از ۲۵۰ هزار میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد كه تخصیص آن با عنایت به منابع درآمدی دولت امكان پذیر نیست. در همین راستا آخوندی وزیر مستعفی وزارت راه وشهرسازی، سال ۹۵ اعلام نموده بود تنها برای تكمیل پروژه های حمل و نقل ریلی ۲۸ میلیارد دلار نیاز است.
اولویت بندی و مشاركت بخش غیردولتی دو راهكار اصلی در تكمیل پروژه های نیمه تمام است. در پیش برد این دو راهكار می توان پروژه های سودده را كه اقتصادی بوده و سرمایه گذاری در آن توجیه پذیراست را به بخش غیردولتی سپرد و پروژه هایی كه از منظر اجتماعی و سیاست گذاری كلان اهمیت راهبردی دارند را سپس اولویت بندی با منابع محدود دولتی تكمیل كرد. بر این اساس ۳۵ پروژه ریلی در دست ساخت وزارت راه و شهرسازی از این قاعده مستثنا نبوده و باید نسبت به اولویت بندی آنها و یا مشاركت دادن بخش خصوصی جهت تكمیلشان اقدام گردد.
چابهار-سرخس پروژه ای با توجیه اقتصادی برای مشاركت عمومی-خصوصی
از جمله این پروژه ها كه دارای توجیه اقتصادی بوده و بازگشت سود و اصل سرمایه آن با ترانزیت كالا قطعی است محور ریلی چابهارـ سرخس است. در تأیید این سوژه و در جریان دیدار مدیرعامل راه آهن و وزیر حمل ونقل ریلی تركمنستان كه در اردیبهشت ماه امسال صورت گرفت، محمدزاده مدیرعامل شركت راه آهن در نشست خبری خود اظهار داشت: در سال ۲۰۱۷ میزان ترانزیت بار تركمنستان از ایران نزدیك ۸۰۰ هزار تن بوده است، درحالی كه تحقیقات نشان می دهد كه ظرفیت این مسیر بیشتر از ۷ تا ۸ میلیون تن بار است. با فرض جذب نیمی از این دفعه به خط ریلی چابهار-سرخس و ستاندن تعرفه های كنونی، درآمد حاصل از حق دسترسی را به سطی می رساند كه نرخ بازده داخلی (IRR) برای این پروژه به بیشتر از ۲۰ درصد بدون احتساب تورم خواهد رسید. علاوه بر این از دیگر مزایای ساخت و بهره برداری این خط ریلی می توان به شكوفا شدن اقتصاد شرق كشور و احداث اشتغال پایدار در استان های سیستان و بلوچستان، خراسان جنوبی و خراسان رضوی اشاره نمود.
آستان قدس شریك مناسب بخش دولتی
یكی از نهادهای غیردولتی در شرق كشور كه همراستا با مأموریت های خود توان ورود به این پروژه راهبردی را دارد آستان قدس رضوی است.
محمدرضا رئیسی، مدیرعامل شركت مسكن و عمران آستان قدس رضوی درباب مشاركت در این پروژه گفته است: ظرفیت جابه جایی ۱۰ الی ۱۲ میلیون تن بار در سال برای این خط به خوبی نشان دهنده آن است كه این پروژه عظیم توجیه اقتصادی دارد. اگر این پروژه متولی مشخصی داشت بالقطع با دعوت به سرمایه گذاری تمام مشكلات مالی آن حل می شد.
وی در ادامه اضافه كرد: باوجود اینكه دو سال از زمان اعلام آمادگی شركت عمران قدس رضوی برای مشاركت در این پروژه به وزارت راه و شهرسازی می گذرد ولی پاسخی از این وزارتخانه به ما نرسیده است.
رئیسی افزود: به اعتقاد بنده آقای خادمی مدیرعامل شركت ساخت و توسعه زیربناهای حمل ونقل كشور اگر به دنبال پیشرفت این پروژه استراتژیك هستند باید فرد ویژه ای را برای آن انتخاب كنند تا مدیریت این پروژه به صورت یكپارچه صورت گیرد. در همین راستا، پیگیری های مكرری داشته ایم ولی متأسفانه به جوابی نرسیده ایم.
لازم به ذكر است چندی قبل معاون شركت ساخت و توسعه زیربناهای حمل ونقل كشور در پاسخ به اینكه آستان قدس رضوی برای سرمایه گذاری در پروژه چابهار-سرخس اعلام آمادگی كرده است اظهار داشت: پیشنهاد آستان قدس رضوی در حد خبر رسانه ای مطرح گردیده است. چیزی از اینكه به صورت جدی بخواهند به پروژه ورود كنند و كار را پیش ببرند احساس نشده است.
سازمان برنامه وبودجه: دستگاه های اجرایی نماینده تام الاختیار معرفی كنند
چندی پیش در ۲۳ آبان ماه، خبری از طرف از سازمان برنامه و بودجه منتشر گردید كه در آن به مكلف شدن دستگاه های اجرایی جهت معرفی نماینده ثابت و تام الاختیار برای واگذاری طرح های عمرانی به بخش خصوصی در كشور اشاره داشت. در این ابلاغیه كه توسط رئیس این سازمان صادرشده آمده است: نظر به اهمیت و اولویت بالای اجرای سیاست مشاركت عمومی ـ خصوصی و واگذاری طرح های عمرانی به بخش خصوصی در كشور و لزوم هماهنگی، پیگیری ویژه، رفع ابهامات و تسهیل و تسریع فرآیندهای اجرایی به صورت متمركز نماینده ای از جانب سازمان برنامه و بودجه كشور تعیین شده است. از دستگاه های اجرایی بعنوان مجری طرح های عمرانی انتظار می رود ضمن اهتمام ویژه نسبت به اجرای سیاست مذكور همكاری و هماهنگی لازم را با نامبرده به عمل آورند.
با توجه به موارد فوق می توان این طور جمع بندی كرد تا زمان معرفی نماینده تام الاختیار شركت ساخت و توسعه زیربناهای كشور، این وزارت راه است كه باید مطابق ابلاغیه سازمان مدیریت، نماینده تام الاختیار خودرا برای شروع مذاكرات با بخش غیردولتی همچون آستان قدس رضوی جهت مشاركت در پروژه های اقتصادی اعلام نماید.

1397/09/04
17:19:36
5.0 / 5
144
تگهای خبر: پروژه , تورم , جت , حمل و نقل
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۱ بعلاوه ۵
پلات