سرپرست معاونت راه آهن شركت ساخت:

راه آهن چابهار پیشرفت قابل توجهی دارد، نیاز به ۴۰۰۰میلیارد اعتبار جدید

راه آهن چابهار پیشرفت قابل توجهی دارد، نیاز به ۴۰۰۰میلیارد اعتبار جدید

به گزارش پلات سرپرست معاونت ساخت و توسعه راه آهن شركت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل كشور اعتقاد دارد با وجود تمام دشواری های اقتصادی و جغرافیایی موجود، طرح راه آهن چابهار پیشرفت قابل توجهی را به ثبت رسانده است.



عباس خطیبی در گفت و گو با ایسنا اظهار نمود: توسعه بندر چابهار بعنوان یكی از مهم ترین بنادر اقتصادی ایران در طول سال های گذشته بارها از جانب مقامات سیاسی كشور و البته در قوانین بالادستی مورد تاكید و توجه قرار داشته و برای آنكه چابهار به اهداف كلان خود دست یابد در كنار توسعه ای كه در عرصه دریایی صورت می گیرد، بحث اتصال ریلی به شبكه راه آهن كشور هم بعنوان یك اولویت جدی همواره مورد توجه قرار داشته است.

به گفته وی، طرح راه آهن چابهار كه در چند فاز طراحی شده امروز پیشرفتی نزدیك به ۵۰ درصد را در عرصه زیرسازی و ۳۷ درصد را در آمار كلی نشان داده است.

سرپرست معاونت راه آهن شركت ساخت با اشاره به اینكه راه آهن چابهار از نظر جغرافیایی شرایط خاصی دارد، اظهار نمود: با عنایت به اینكه بخشی از این مسیر در كوهستان و بخشی از آن در تپه ماهور قرار گرفته شرایط كارگاهی را پیچیده می كند اما با این وجود خوشبختانه تا امروز عملیات اجرایی كار با قدرت دنبال شده و منابع اعتباری دولتی هم به طرح تزریق شده است.

خطیبی افزود: مسیر فاز نخست میان چابهار تا زاهدان حدودا ۶۰۰ كیلو متر طول دارد و بعد از آن در قالب برنامه هایی جداگانه این خط ریلی در امتداد شرق كشور ادامه خواهد داشت و تا خراسان رضوی و مرزهای شمال شرقی تداوم می یابد تا در نهایت كریدور ریلی شرق كشور به صورت كامل اجرایی شود.

به گفته وی، تابحال بیشتر از ۱۰۰۰ میلیارد تومان در راه آهن چابهار هزینه شده و البته برای تكمیل كار به ۴۰۰۰ میلیارد تومان اعتبار بیشتر هم نیاز خواهد بود.

به گزارش پلات به نقل از ایسنا، اتصال بنادر مهم ایران به شبكه ریلی بعنوان طرحی كه راه اهن را به چشمه های بار متصل می كند از چند سال قبل بعنوان یكی از اصلی ترین سیاست های وزارت راه و شهرسازی در دستور كار قرار گرفته و پیگیری می گردد.

در كنار بنادری مانند رجایی در جنوب و امیرآباد در شمال كه شبكه ریلی متصل هستند، چابهار بعنوان یكی از اصلی ترین بنادر اقتصادی ایران هم مسیر خود برای رسیدن به ریل را طی می كند.

چندی قبل ایران با هند توافقی جدید امضا كرد كه در قالب آن فاینانس جدیدی از این همسایه شرقی برای ساخت راه آهن چابهار به ایران تعلق می گرفت. قائم مقام وزیر خارجه هند چندی پیش در گفت و گو با ایسنا از تعهد كشورش به توسعه چابهار و كوشش برای دور زدن تحریم ها سخن گفته بود.

بندر چابهار با ظرفیت تخلیه و بارگیری بیشتر از ۸.۵ میلیون تن كالا در سال بعنوان یكی از مهمترین بنادر اقتصادی ایران در دروازه ورودی به خلیج فارس قرار گرفته است.




1397/09/17
14:51:59
5.0 / 5
137
تگهای خبر: بنادر , حمل و نقل , راه آهن , رجا
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۵ بعلاوه ۱
پلات