پل دوساله در سیل ریخت، پل ۱۰۰ ساله نه!

پل دوساله در سیل ریخت، پل ۱۰۰ ساله نه!

پلات: در حالی پل جدید كاكارضا در محور ارتباطی الشتر - خرم آباد با دو سال سابقه ی ساخت بر اثر وقوع سیل تخریب شده است كه پل قدیم كاكارضا كه در مجاورت پل جدید قرار دارد، با بیشتر از ۱۰۰ سال سن، گرفتار لطمه نشده است.


به گزارش پلات به نقل از ایسنا، سیل اخیر در استان لرستان پل های زیادی را تخریب كرده است، اما نكته مهم تخریب یكی از پل های جدید تحت عنوان پل جدید كاكارضا واقع در محور ارتباطی الشتر به خرم آباد است كه دو سال از زمان ساخت آن می گذرد. این در شرایطی است كه در نزدیكی همین پل، پل قدیم كاكارضا قرار دارد كه بیشتر از ۱۰۰ سال از زمان ساخت آن می گذرد اما لطمه چندانی به آن وارد نشده است. با این وجود معاون وزیر راه و شهرسازی از اعزام گروهی به منظور تعیین علت تخریب پل جدید كاكارضا در اثر وقوع سیل خبر داد، در حالیكه پل قدیمی كاكارضا با بیشتر از ۱۰۰ سال زمان ساخت گرفتار لطمه نشده است.
خیراله خادمی –مدیرعامل شركت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل كشور- در گفت و گو با ایسنا، با اشاره به اینكه برآورد اولیه خسارات وارد شده به شبكه ارتباطی كشور ناشی از وقوع سیل حدود ۲، ۶۰۰ میلیارد تومان است، اظهار نمود: تصور می نماییم كه در بررسی های دقیق تر میزان این خسارت حدود ۱، ۰۰۰ میلیارد تومان دیگر افزایش یابد كه مربوط به استان های گلستان، مازندران، ایلام، لرستان و خوزستان است و استان لرستان بیشترین خسارت وارده را متحمل شده است.
وی در پاسخ به اینكه به چه علت پل های قدیمی با بیشتر از ۱۰۰ سال ساخت تخریب نشده اند، اما شاهد فروپاشی پل هایی هستیم كه بعضاً دو سال از زمان ساخت آنها می گذرد؟ اشاره كرد: اینگونه نیست كه همه پل های قدیمی سالم مانده و پل های جدید تخریب شده باشند. باید بدانید بیشتر پل هایی كه در راه كشكان و سیمره از خرم آباد تا پل دختر قرار داشتند تخریب شده اند و این مساله به سبب بالا بودن شدت بارندگی و فشار سیل است.
مدیرعامل شركت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل كشور با اشاره به اینكه پل ها برای دوره های زمانی مختلف و بطور مثال بازه های زمانی ۳۰ و یا ۱۰۰ ساله طراحی می شوند، اظهار داشت: پل ها برمبنای آئین نامه راهسازی راه اندازی می شوند و همان گونه كه می دانید قالب آنها در آبراه ها و در معرض سیل برای دوره زمانی ۳۰ ساله طراحی می شوند علت بالا نبودن میزان دوره زمانی ساخت آنها این است كه توجیه اقتصادی ندارند و در آئین نامه راهسازی باز این مسئله مدنظر قرار گرفته است.
وی ادامه داد: در مورد دو پل جدید و قدیم كاكارضا در محور ارتباطی الشتر به خرم آباد باید اشاره كرد كه تیم فنی جهت بررسی به محل اعزام شده است تا مشخص شود به چه علت پل جدید تخریب شده و پل قدیم پابرجا می باشد. شاید این مسئله به سبب طراحی، جانمایی و یا ضعف ساخت باشد كه به محض مشخص شدن آن اعلام خواهد شد.
خادمی اشاره كرد: اینگونه نیست كه تمامی پل های جدید تخریب و پل های قدیم پابرجا باقی مانده باشند و تا جایی كه اطلاع داریم تنها در این مورد چنین اتفاقی رخ داده است.
مدیرعامل شركت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل كشور همین طور با اشاره به اینكه عمده تلاش در استان های سیل زده بر این مبناست كه بوسیله ایجاد سیل بندها مانع از رخ داد سیل در مناطقی شویم كه احتمال جمع شدن آب وجود دارد، اظهار داشت: در راه اهواز، اندیمشك كه تراكم اصلی جاده ای شمال به جنوب خوزستان در آن وجود دارد، متأسفانه به طول ۲۵ كیلومتر شاهد آب گرفتگی مسیر هستیم و در جابجایی بار ترانزیتی از بندر امام خمینی، بندر خرمشهر و بندر آبادان به مركز كشور به سبب قطع شدن جاده بی نظمی به وجود آمده است.
خادمی با اشاره به اینكه حدوده ۴۰ تا ۴۲ هزار وسیله نقلیه سبك و سنگین از این مسیر عبور می كردند، اظهار داشت: حدود ۸۵۰۰ تریلر و ماشین سنگین بارهای بندری را بوسیله این جاده به مركز كشور انتقال می دادند كه با عنایت به آب گرفتگی جاده، كل شبكه حمل و نقل استان گرفتار مشكل شده است و مسیر اهواز، شوشتر، دزفول و اندیمشك به سمت پل زال و خرم آباد را جایگزین كردیم اما با عنایت به بار ترافیكی این مسیر محور شلوغ شده و تردد به كندی صورت می گیرد.
او همینطور از مردم درخواست كه اگر كار ضروری ندارند از شمال به مركز خوزستان تردد نكنند و تا باز شدن مسیر منتظر بمانند.
مدیرعامل شركت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل كشور همین طور به وضعیت ریلی استان خوزستان در محور اهواز اندیمشك اشاره و اشاره كرد: مسیر ریلی شمال به جنوب كه خوزستان را به مركز كشور متصل می كرد با ۲۰ كیلومتر آب گرفتگی همراه شده و ریل و جاده در این مسافت به زیر آب رفتند، چونكه در راه موازی یكدیگر قرار دارند و سیلاب هر دو محور را گرفتار مشكل كرده است و سه كیلومتر از مسیر ریل به زیر آب رفته است.



1398/01/21
14:26:36
5.0 / 5
17
تگهای خبر: حمل و نقل , رجا , شهر , شهرسازی
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۵ بعلاوه ۱
پلات