معاون سازمان هواپیمایی در گفتگوبا مهر:

قیمت بلیت هواپیمارهاسازی نشده است، بلیت ۱ ۲میلیونی را تكذیب می كنم

قیمت بلیت هواپیمارهاسازی نشده است، بلیت ۱ ۲میلیونی را تكذیب می كنم

پلات: معاون هوانوردی و امور بین الملل سازمان هواپیمایی كشوری اظهار داشت: به هیچ عنوان فروش بلیت هواپیما رهاسازی نشده و شركت های هواپیمایی سقف و كف قیمتی را رعایت می كنند.



مرتضی دهقان در گفت و گو با خبرنگار مهر درباره اظهارات سخنگوی سازمان تعزیرات حكومتی در خصوص «رهاسازی» قیمت بلیت هواپیما از طرف شركت های هواپیمایی بجای «آزادسازی» اشاره كرد: بحث آزادسازی به عنوانی یكی از مهمترین زیرمجموعه های مقررات زدایی (Irregulation) موجب توسعه صنعت هوانوردی می شود.
وی اضافه كرد: مقررات زدایی به این معنا است كه به سبب وجود مقررات دست و پاگیر كه مانع توسعه صنعت می شود، این مقررات باید حذف شود یا تغییر كند و به مقررات جدیدی كه موجب توسعه صنعت می شود، تبدیل گردد. یكی از مقرراتی كه مانع توسعه صنعت هوانوردی در دنیا شده بود و كشورهای توسعه یافته این مشكل را حل كردند، بحث قیمت گذاری دولتی بود. اینكه فرد دیگری می خواهد سرمایه گذاری كند و می خواهد در بازار رقابتی كار كند، ولی دولت برای او نرخ تعیین كند، جلوی توسعه را می گیرد.
معاون هوانوردی و امور بین الملل سازمان هواپیمایی كشوری با اشاره به اینكه حذف دستور قیمت گذاری بلیت هواپیما سبب رشد و توسعه صنعت هوانوردی و عرضه بیشتر صندلی هواپیما در همه دنیا شد، اظهار داشت: صنعت هوانوردی ایران نیز نمی تواند این مساله را منتفی كند كه آزادسازی در رشد این صنعت بی اثر بوده است.
وی افزود: سال ها شركت های هواپیمایی و سازمان هواپیمایی كشوری سوژه ضرورت آزادسازی قیمت بلیت هواپیما را پیگیری می كردند كه نهایتاً به مجلس رفت و در جلسات گوناگون بررسی آن در مجلس، نمایندگان به این نتیجه رسیدند كه مقررات زدایی از صنعت هواپیمایی هم به مدلول انحصار از شبكه پروازی و هم قیمت گذاری دولتی است و باید این دو مورد عملیاتی شود.
دهقان با اشاره به اینكه اجرای قانون آزادسازی در چند سال اخیر عامل توسعه صنعت هوانوردی شده است تصریح كرد: در سال های پیش از آزادسازی بلیت هواپیما، مسافران چه در روزهای Low Season (تقاضای كم پرواز) و چه در روزهای High Season (تقاضای زیاد پرواز) باید یك قیمت را پرداخت می كردند اما هم اكنون كه قانون آزادسازی نرخ بلیت در حال اجراست، در ساعاتی از روز كه تقاضای سفر كمتر است، نرخ بلیت پایین تر و در ساعاتی كه تقاضای سفر بیشتر است، نرخ بلیت بالاتر می رود.
وی اشاره كرد: اگر قرار بر این باشد كه آزادسازی نرخ بلیت هواپیما سبب وارد آمدن خساراتی به مسافران در روزهای پیك سال شود، باید آن سوی قضیه را هم بنگریم كه عدم آزادسازی نرخ و ثابت بودن قیمت بلیت هواپیما هم سبب وارد آمدن خسارت به مسافران در روزهای غیر پیك می شود؛ چون این امكان وجود داشت كه مسافران با قیمت كمتری، بلیت خریداری می كردند. آیا این حق است كه مسافران پولی را برای خرید بلیت ایام غیر پیك پرداخت كنند با نرخی كه باید برای خرید بلیت ایام پیك بپردازند، یكی باشد؟
معاون سازمان هواپیمایی كشوری با رد این مساله كه نرخ بلیت هواپیما رهاسازی نشده، اظهار داشت: هزینه های تحمیلی به شركت های هواپیمایی در یك سال و نیم اخیر كه تلاطمات ارزی ایجاد شده، بسیار بالاست اما قیمت بلیت هواپیما افزایش چندانی نداشته است. این در شرایطی است كه خیلی از هزینه های شركت های هواپیمایی شامل خرید هواپیما، تعمیرات آن، خرید قطعات، حقوق و دستمزد بعضی از كروی پروازی، دوره های آموزشی برای خدمه پروازی و … به صورت ارزی است.
دهقان با اشاره به تعیین كف و سقف نرخ بلیت هواپیما از طرف خود ایرلاین ها در آذر سال قبل اضافه كرد: شركت های هواپیمایی در روزهای Low Seson یك نرخ دارند و در روزهای High Seson نرخ مشخصی دارند كه این سقف و كف قیمتی همواره در این مدت رعایت شده است. در صورتیكه فروش بلیت در سقف قیمتی آن خیلی كم اتفاق افتاده و عمدتاً پایین تر از سقف قیمتی بوده است.
وی با اشاره به اظهارات سخنگوی سازمان تعزیرات حكومتی در خصوص فروش بلیت ۱ میلیون و ۲۰۰ هزار تومانی از طرف ایران ایر، تاكید كرد: به هیچ عنوان در بلیت های اكونومی چنین قیمتی وجود ندارد این رقم، برای بلیت های بیزینس كلاس است كه بلیت های بیزینس مشمول رعایت كف و سقف قیمتی نیست و این توافق ایرلاین ها صرفاً برای بلیت های اكونومی است. تعداد صندلی های بیزینس معدود است و همه هواپیماها صندلی بیزینس ندارند كه نرخ خاص خودرا دارد و كسی كه می خواهد خدمات با كلاس بالاتر دریافت كند، باید هزینه آنرا بپردازد.
معاون هوانوردی و امور بین الملل سازمان هواپیمایی كشوری بیان داشت: اگر سخنگوی سازمان تعزیرات حكومتی شاهدی دارد كه فردی بلیت اكونومی تهران مشهد ایران ایر را با قیمت بالاتر از یك میلیون تومان یا حتی ۹۰۰ هزار تومان خریداری نموده، به سازمان هواپیمایی معرفی كند؛ چرا تعزیرات به شكایت این فرد رسیدگی نمی كند؟ تا به امروز یك مورد نداشته ایم كه فردی به ما بازگشت كند و بگوید بلیت اكونومی را یك میلیون تومان خریده ام.
دهقان با اشاره به اینكه ما منكر افزایش نرخ بلیت ها همزمان با افزایش هزینه های جاری شركت های هواپیمایی نیستیم، اظهار داشت: باید تلاش نماییم تا صنعت هوانوردی روی پای خود بایستد. اگر بخواهیم به قیمت های تكلیفی برگردیم، همین تعداد ناوگان محدودی هم كه داریم، از دسترس مردم خارج خواهد شد.
وی در پاسخ به این پرسش كه آیا كف و سقف قیمت بلیت هواپیما فعلاً ماندگار است یا تغییر می كند؟، اظهار داشت: از شركت های هواپیمایی خواسته ایم كه این نرخ ها را فعلاً رعایت نمایند. این در شرایطی است كه حتی با سقف های قیمتی هم بلیت به مسافران ارائه نمی گردد و عمدتاً پایین تر از سقف قیمتی بوده است بنا بر این بعنوان نمونه، در روزهای ولادت امام رضا (ع) كه تقاضای سفر بسیار بالاست، به هیچ عنوان با كمبود تقاضا مواجه نبودیم.


منبع:

1398/04/27
10:39:31
5.0 / 5
97
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۱ بعلاوه ۳
پلات