سقوط، ترمز تولید جهانی هواپیما را كشید

سقوط، ترمز تولید جهانی هواپیما را كشید

به گزارش پلات تولید جهانی هواپیما تحت تاثیر توقف تولید و تحویل هواپیماهای بوئینگ ۷۳۷ مكس در ژوئیه ۲۰۱۹ نسبت به مدت مشابه سال قبل با ۲۴ درصد كاهش روبرو شده است.


به گزارش پلات به نقل از ایسنا، سال قبل برای بوئینگ، یكی از بزرگترین و فعال ترین غول های تكنولوژی در جهان سال بسیار جنجال برانگیز و بحران آفرینی بود چونكه به فاصله كمتر از شش ماه، دو فروند هواپیمای بوئینگ ۷۳۷ مكس تنها دقایقی پس از آغاز پرواز سقوط كردند كه به باعث آن تمامی خدمه پروازی و مسافران آن جان باختند. پس از حادثه ناگوار سقوط این دو فروند هواپیما تحقیقات بسیاری به منظور یافتن علت حادثه صورت گرفت كه به نظر می آید تابحال موفقیت آمیز نبوده است چونكه هواپیماهای بوئینگ ۷۳۷ مكس هنوز مجوز پرواز را دریافت نكرده و در بالغ بر ۱۰۰ ایرلاین و فرودگاه بین المللی زمین گیر شده اند.
حالا اخیرا آمار و گزارش های انتشار یافته در گاردین نشان داده است كه تولید جهانی هواپیما تحت تاثیر توقف ساخت و تحویل بوئینگ ۷۳۷ در ژوئیه ۲۰۱۹ میلادی ۸۸ فروند گزارش شده است كه در مقایسه با مدت مشابه سال قبل شاهد یك كاهش ۲۴ درصدی بوده است.
بوئینگ پس از دومین حادثه سقوط هواپیمای ۷۳۷ مكس، علت حادثه را یك نقص نرم افزاری اعلام نمود و در تلاش بود تا با عرضه یك به روزرسانی نرم افزاری آنرا برطرف كند اما نتایج پژوهش های متخصصان سازمان هوانوردی فدرال آمریكا نشان می داد كه سیستم اتوماتیكی كه در دماغه هواپیما برای جلوگیری بالا رفتن هواپیما بكار رفته، در شرایط بخصوصی كنترل هواپیما را از دستان خلبانان خارج كرده و باعث حركت سریع رو پایین و در نهایت سقوط آن شده است. همین امر باعث شد كه بلافاصله تمامی ایرلاین هایی كه هواپیمای مذكور را در اختیار داشتند، پرواز آنرا لغو كرده و اعلام كنند كه تا اطلاع ثانوی مجوز پرواز برای این نوع خاص از هواپیما صادر نخواهند كرد.
نتایج بررسی های سازمان هوانوردی فدرال آمریكا با همكاری شركت سازنده این هواپیما یعنی بوئینگ، پیشتر نشان می داد كه سیستم جدیدی كه از حسگرهای پیشرفته در نوك دماغه جت به كار برده شده، باعث سقوط آن شده است. این بدان معناست كه حسگرهای موجود در دماغه هواپیما احتمالاً به علت مشكلات نرم افزاری اطلاعات نادرستی به سیستم مركزی هواپیما مخابره كرده و این بدان معناست حتی در زمانی كه خلبان كنترل و هدایت هواپیما را بر روی اتو پایلوت (هدایت خودكار و اتوماتیك) می گذارد، این حسگرهای موجود در سیستم جدید، سر هواپیما را به سمت پایین می كشانند و این امر باعث می شود كنترل جت برای خلبان دشوار شود و به سرعت سقوط كند. همین امر باعث شد كه اندونزی سفارش این نوع از هواپیما از شركت بوئینگ را لغو كند و از مسؤلان و مدیران آن درخواست بررسی دقیق و تحقیقات ویژه كند تا این غول هواپیماسازی از تكرار چنین حوادث ناگواری جلوگیری به عمل بیاورد.



1398/06/05
13:16:08
5.0 / 5
4737
تگهای خبر: تخصص , تولید , جت , سیستم
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۹ بعلاوه ۳
پلات