سازمان هواپیمایی منتشر كرد:

گزارش اولیه سقوط بویینگ737

گزارش اولیه سقوط بویینگ737

به گزارش پلات طبق گزارش سازمان هواپیمایی درمورد سقوط هواپیمای تهران - كی یف، هواپیما ابتدا تا ارتفاع ۸۰۰۰ پا صعود می كند و سپس همزمان اطلاعات هواپیما از صفحه رادار حذف و هواپیما با زمین برخورد می كند.



به گزارش پلات به نقل از مهر، سازمان هواپیمایی كشوری گزارش اولیه سانحه هواپیمای بوئینگ ۸۰۰-۷۳۷ كه بامداد امروز حوالی فرودگاه امام خمینی (ره) گرفتار سانحه شد را منتشر نمود.
در این حادثه كه بامداد امروز (چهارشنبه ۱۸ دیماه) رخ داد، یك فروند هواپیمای بوئینگ ۸۰۰-۷۳۷ متعلق به شركت هواپیمایی اوكراین اینترنشنال در شاهد شهر تهران سقوط كرد و ۱۷۶ نفر مسافر و خدمه پروازی آن جان خویش را از دست دادند.
در این راستا دقایقی پیش گزارش اولیه سانحه هواپیمای بوئینگ ۸۰۰-۷۳۷ منتشر گردید كه به شرح زیر است:
در پی وقوع سانحه مورخه ۱۸/۱۰/ ۹۸ هواپیمای ۸۰۰-B۷۳۷ به علامت ثبت UR- PSR پس از پرواز از فرودگاه امام خمینی (ره) تهران، بعد از هماهنگی های بعمل آمده و حضور در محل سانحه، بررسی های اولیه بشرح ذیل ایفاد می گردد:
الف) آخرین اطلاعات و یافته های جمع آوری شده:

۱- پرواز برنامه ای شماره ۷۵۲ (۷۵۲AUI) ساعت ۰۵: ۱۵ به وقت محلی در راه تهران- كی یف از نوع هواپیمای بوئینگ ۸۰۰-۷۳۷ متعلق به شركت هواپیمایی اوكراین اینترنشنال با علامت ثبت UR-PSR حدود ساعت ۰۵: ۰۶ دقیقه از محل پارك خود آغاز به حركت كرده و در ساعت ۶: ۱۲ دقیقه روز چهارشنبه ۱۸/۱۰/ ۱۳۹۸ از باند پرواز فرودگاه امام خمینی (ره) به پرواز در آمد.

۲- پرواز فوق، تحت كنترل برج مراقبت پرواز فرودگاه امام خمینی (ره) به اوج گیری ادامه داده و سپس تحویل واحد تقرب پرواز فرودگاه مهرآباد شده و مجاز به اوج گیری تا ارتفاع ۲۶ هزار پا گردیده است. بعد از قطع ارتباطات با بخش كنترل ترافیك در ساعت ۰۶: ۱۸ در حوالی صبا شهر از توابع استان تهران سقوط كرد.

تابعیت مسافران هواپیمای اوكراینی

۳- هواپیما دارای ۱۶۷ مسافر و ۹ نفر خدمه پروازی بوده كه تمامی افراد در این سانحه جان خویش را از دست دادند.

۴- ۱۴۶ نفر از مسافران دارای گذرنامه ایرانی، ۱۰ نفر دارای گذرنامه افغانستانی، ۵ نفر دارای گذرنامه كانادایی، ۴ نفر دارای گذرنامه سوئدی و ۲ نفر دارای گذرنامه اكراینی بوده اند. هر ۹ نفر خدمه پرواز، تبعه كشور اوكراین بوده اند.

توضیح: امكان دارد برخی از مسافران دارای تابعیت چندگانه باشند و در سایر گزارش ها با ملیتی دیگر معرفی شوند. لیست فوق، مربوط به گذرنامه ای است كه با آن از مرز هوایی جمهوری اسلامی ایران خارج شده اند.

هیچ پیامی درباره شرایط غیرمعمول مخابره نشد

۵- هواپیما ابتدا تا ارتفاع ۸۰۰۰ پا صعود می كند و بعد از آن همزمان اطلاعات هواپیما از صفحه رادار حذف و هواپیما با از دست دادن ارتفاع با زمین برخورد كرده و متلاشی می شود. هیچ پیام رادیویی توسط خلبان در مورد شرایط غیر معمول دریافت نشده است.

هواپیما در آسمان آتش گرفت

۶- مطابق گزارش های شاهدان عینی (افرادی بر روی زمین و خدمه پرواز عبوری در ارتفاع بالا كه رویداد را مشاهده و گزارش كرده است) آتش سوزی در هواپیما مشاهده و بر دامنه آن افزوده شده و بعد از برخورد هواپیما با زمین، انفجار ناشی از برخورد به وقوع می پیوندد.

۷- مسیر برخورد هواپیما نشان دهنده این است كه هواپیما كه ابتدا به سمت غرب در حال خروج از محدوده فرودگاه بوده و بعد از بروز یك مشكل فنی به سمت راست گردش كرده و در زمان سقوط دارای خط سیری در راه بازگشت به فرودگاه بوده است.

آنتن فرستنده ماهواره ای از هواپیما جدا شد

۸- مستندات سایت سانحه نشان داده است كه محل برخورد اولیه هواپیما با زمین در محوطه یك پارك تفریحی بوده و بعد از این برخورد اولیه، در طول خط سیر آن برخوردهای دیگری مشاهده شده و بدنه هواپیما متلاشی گردیده و در طول خط سیر پخش شده است.

۹- یكی از فرستنده های اضطراری هواپیما (ELT) فعال شده، لیكن آنتن فرستنده ماهواره ای آن در جریان سانحه از دستگاه آن جدا شده است.

حافظه جعبه های سیاه در دسترس است

۱۰- جعبه های سیاه هواپیما شامل دستگاه ثبت اطلاعات پروازی (FDR) و دستگاه ضبط صدای كابین خلبان (CVR) توسط عوامل تجسس و نجات پیدا شده و در اختیار تیم بررسی قرار گرفته است. هر دو دستگاه در اثر سانحه و آتش سوزی صدمه دیده اند. بخش حافظه اصلی هر دو دستگاه موجود بوده و لیكن صدمه فیزیكی بر روی قطعات اصلی قابل مشاهده می باشد.

۱۱- گروه تخصصی مربوطه، بعد از نمونه گیری و آزمایش محل، احتمال برخورد پرتوهای صدمه زننده شامل پرتوهای لیزری و الكترومغناطیس (رادیو اكتیو) را منتفی اعلام نموده اند.

ب) اهم اقدامات انجام شده جهت بررسی سانحه:

- جمع آوری اطلاعات اولیه، تشكیل تیم مدیریت بحران در منطقه، اعزام نیروهای امدادی به سایت سانحه برای مبحث تجسس و نجات دریافت اطلاعات مسافران از شركت هواپیمایی و سایر مراجع مانند پلیس مهاجرت، تعیین مسئول بررسی سانحه و اعزام تیم اولیه بررسی سانحه به محل سانحه، فرودگاه امام خمینی (ره) و فرودگاه مهرآباد همچون اقدامات اولیه بوده اند.

- اطلاع رسانی عمومی در مورد سانحه صورت پذیرفته است.

حضور تیم مسائل در رابطه با مواد منفجره در تیم بررسی سانحه

- مطابق آیین نامه بررسی سوانح و حوادث هوایی غیر نظامی مصوب هیئت دولت، گروه های ۱۱ گانه بررسی سانحه تشكیل شده و با عنایت به لزوم بررسی دلیل آتش سوزی مشاهده شده، یك گروه خاص جهت بررسی مسائل در رابطه با مواد منفجره و پرتوزا به كار گروه های ۱۱ گانه افزوده شد.

- اجساد و بقایای پیكر سرنشینان مشخص و جمع آوری شده و جهت انجام تشریفات شناسایی و انتقال، تحت نظارت مراجع قضائی به پزشكی قانونی منتقل شدند.

- دستگاه های ثبت و ضبط اطلاعات پروازی (جعبه های سیاه) پیدا شده و تحویل مسئول بررسی سانحه گردیدند.

- مستندات و شواهد سایت سانحه بررسی و ثبت گردیده و قطعات باقیمانده هواپیما جمع آوری شده و به محلی امن در یك آشیانه منتقل گردید.

درخواست اوكراین برای حضور در فرآیند بررسی سانحه

- اطلاع اولیه برای كشورهای اوكراین بعنوان كشور محل ثبت و بهره بردار هواپیما، ایالات متحده آمریكا بعنوان كشور سازنده، سوئد و كانادا بعنوان كشورهای متقاضی كه اتباع آنها در این هواپیما بودند صادر گردیده است و كشور اوكراین ضمن درخواست حضور در فرایند بررسی سانحه، نسبت به معرفی گروهی جهت شركت در فرایند بررسی سانحه، شناسایی و انتقال اجساد اتباع خود و سایر وظایفی كه در این شرایط بر عهده كشور ثبت كننده و بهره بردار بوده، اقدام نموده است كه بزودی به كشور وارد می شوند.

تیم بررسی سانحه سازمان هواپیمایی كشوری جمهوری اسلامی ایران، مطابق با استانداردهای ضمیمه شماره ۱۳ پیمان شیكاگو از تمامی كشورهایی كه مطابق این سند ذینفع شناخته می شوند دعوت نموده تا نسبت به معرفی نمایندگان خود در فرایند بررسی سانحه اقدام نمایند و الان تیم تخصصی كشور اوكراین بعنوان كشور ثبت كننده و بهره بردار هواپیما در حین اعزام به كشور ایران جهت انجام وظایف خود هستند.

با جمع آوری و تكمیل اطلاعات، آخرین یافته های بررسی سانحه به طریق رسمی منتشر و به اطلاع عموم خواهد رسید.

1398/10/19
23:36:56
5.0 / 5
11
تگهای خبر: استاندارد , تخصص , سایت , شهر
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۶ بعلاوه ۴
پلات