تحت تاثیر پاندمی كرونا

اجاره بهای كشتی به یك هفتم كاهش پیدا كرد

اجاره بهای كشتی به یك هفتم كاهش پیدا كرد

مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی از تحركات برخی كشورها در نادیده گرفتن ایمنی دریانوردی و تهدید غیر قانونی فعالیتهای مشروع و قانونی كشتیرانی ایران اطلاع داد.



به گزارش پلات به نقل از سازمان بنادر و دریانوردی، محمد راستاد در اولین جلسه شورای مدیران ارشد ارگان های دریایی کشور، تصریح کرد: در گفت و گو با دبیرکل آیمو، بر این نکته تاکید کردیم که دریانوردان ایرانی در حالیکه به صورت قانونی و در قالب کنوانسیون ها و قوانین بین المللی دریانوردی، وظایف قانونی خویش را پیگیری می کنند، مورد تهدید قرار می گیرند.
معاون وزیر راه و شهرسازی خاطرنشان کرد: بروز چنین رفتار خارج از عرفی از جانب آمریکا تهدید مستقیمی بر ایمنی دریانوردی به حساب می آید که لازم است توسط آیمو و سایر سازمان های نظارتی بین المللی اصلاح و پیشگیری شود.
راستاد اضافه کرد: علیرغم اعتقاد دبیرکل آیمو به جایگاه غیر سیاسی این سازمان، لزوم رعایت همه جانبه ایمنی دریانوردی و حفاظت از محیط زیست را جزو وظایف ذاتی سازمان بین المللی دریانوردی برشمردیم و در نهایت برای نخستین بار توانسته ایم این سازمان را متقاعد نماییم تا مبحث تهدیدات غیر قانونی فعالیتهای کشتیرانی ایران را از نظر حقوقی بررسی نمایند.
کرونا و رکود در همه زنجیره فعالیتهای حمل و نقل دریایی دنیا
مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی در بخش دیگری از سخنان خود، با اشاره به تأثیرات فراگیر شیوع بیماری کرونا بر اقتصاد حمل و نقل دریایی جهان، اضافه کرد: شرایط پرچالشی را داریم طی می نماییم، بازار حمل و نقل دریایی متأثر از شرایط تجارت بین المللی و اقتصاد جهانی است. کرونا بر اقتصاد جهان سایه سنگینی انداخته است و به تبع آن، مبادلات تجاری بین کشورها کاهش پیدا کرده و در نتیجه شاهد کاهش تقاضا برای حمل و نقل دریایی هستیم.
راستاد با بیان اینکه «در همه زنجیره فعالیتهای حمل و نقل دریایی شاهد رکود هستیم» توضیح داد: در همان سه چهار ماه اول سال ۲۰۲۰ میلادی، در مقایسه با سال قبل، سفارش ساخت کشتی حداقل با ۶۰ درصد کاهش مواجه گردید. در زمینه اجاره روزانه کشتی های کیپ سایز (بزرگ ترین کشتی های باری) از ۳۵ هزار دلار در اواخر سال ۲۰۱۹ به کمتر از ۵ هزار دلار در آوریل ۲۰۲۰ رسید که نشان داده است صنعت کشتیرانی و حمل و نقل دریایی به شدت گرفتار بحران ناشی از اپیدمی کووید ۱۹ شده است.
مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی، با اشاره به تحریم های جدید اعمال شده به صنعت کشتیرانی کشور، تصریح کرد: در این خصوص به تعامل جدی تر و تنگاتنگ ارگان ها و شرکت های دریایی نیاز داریم و لازم است از تمام امکانات و توان داخلی برای بهبود روند فعالیت ها در این عرصه و به حداقل رساندن آثار ناشی از تحریم ها بهره ببریم.
راستاد با تاکید بر اینکه ظرفیت بزرگ دریایی کشور قابل تحریم نیست، اضافه کرد: برای مقابله با تحریم ها هیچگاه کوتاه نمی آییم و با پیگیری های حقوقی گسترده در مجامع بین المللی، تلاش می نماییم صدمات ناشی از تحریم ها و تهدیدات یک جانبه و غیر قانونی را کاهش دهیم.
مدیرعامل سازمان بنادر همینطور تصریح کرد: کرونا بر گردشگری و مسافرت های دریایی در ایران و جهان هم تاثیر منفی گذشته است، به صورتی که نوروز سال جاری در مقایسه با سال قبل، شاهد کاهش ۹۸ درصدی فعالیت ها در این حوزه بوده ایم.
راستاد با اشاره به اینکه صنعت توریسم و سفرهای دریایی به مکانیزم های حمایتی نیاز دارد، تصریح کرد: صنایع دریایی کشور هم برای ساخت انواع شناور در دوران کرونا به حمایت جدی نیاز دارد.
معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به اینکه ناوگان سنتی کشور به شدت صدمه پذیر شده اند، از اقدام سازمان برای بهبود کیفیت و ارتقای ناوگان ایرانی در منطقه اطلاع داد و اظهار داشت: در مورد کیفیت و ایمنی شناورها نباید گرفتار بخشایش شویم. در این راستا و در زمینه ایمنی ناوگان سنتی و صیادی؛ به یک تحول جدی نیاز داریم و باید به سمت به روز رسانی این شناورها، متناسب با شرایط حمل و نقل و تجارت دریایی، حرکت نماییم.
سند جامع عملیاتی سازمان بنادر برای اشاعه فرهنگ دریایی
راستاد همینطور با تاکید بر لزوم اشاعه فرهنگ دریایی در بین افراد جامعه، تصریح کرد: یک بسته از اقداماتی که می تواند به اشاعه فرهنگ دریایی منجر شود، توسط مدیریت ارتباطات سازمان بنادر و دریانوردی تهیه شده و در نظر است با اجرای این پروژه ها در سطح کشور، مردم را با دریا، تجارت دریایی، دریانوردی و هر آنچه متعلق به دریا است، آشنا نماییم.
وی همینطور در مورد پیشنهاد یکی از نمایندگان ارگان های دریایی در خصوص تجلیل از مفاخر علوم دریایی کشور، اظهار داشت: سازمان بنادر و دریانوردی همواره از چنین ایده هایی حمایت می کند و پیشنهاد می نماییم هر ساله در کنار مراسم های مختلف ارگان های دریایی، از یکی از مفاخر علوم دریایی تقدیر به عمل آید.
نسبت به سوانح دریایی حساسیت بیشتری داشته باشیم
مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی با اشاره به سوانح ناوگان تحت پرچم و تحت مالکیت، تصریح کرد: باید به درس های آموختنی به دست آمده از بررسی و ارزیابی این سوانح، توجه ویژه ای داشته باشیم؛ چونکه بعضی از این سوانح به قوانین و مقررات در سطح بین المللی و برخی توسط سازمان بنادر به قوانین داخلی تبدیل می شود. مواردی هم باید توسط شرکت های کشتیرانی در اصلاح رویه ها مد نظر قرار گیرد.
راستاد با اشاره به حمایت سازمان بنادر و دریانوردی از تولید و ساخت داخل، تصریح کرد: این سازمان کماکان از ساخت کانتینر در داخل کشور حمایت می کند و همینطور در سال جهش تولید، ضمن تاکید بر این روند، در چارچوب طرح تحول صنایع دریایی، با سفارش ساخت ۹۰ فروند انواع شناورها و تجهیزات دریایی و بندری در داخل کشور، به دنبال مساعدت در تجهیز کارگاه و زیرساخت های تولیدی در کشور است.
لزوم تعامل هرچه بیشتر شرکت های کشتیرانی برای پشتیبانی از دوره کارورزی دانشجویان دریایی
راستاد با تاکید بر پشتیبانی از صندوق حمایتی دریانوردان توسط ارگان های دریایی کشور، در مورد تعامل بیشتر برای انجام کارورزی دانشجویان علوم دریایی اظهار داشت: همه شرکت های کشتیرانی فرصت انجام دوره کارورزی را برای دانشجویان دریایی فراهم نمایند تا در راه تحصیلی این افراد اختلالی پیش نیاید. چونکه عدم انجام کارورزی سبب می شود، نتوانند گواهی نامه های شایستگی خویش را بموقع دریافت نمایند.


منبع:

1399/04/01
14:54:08
5.0 / 5
1812
تگهای خبر: بنادر , پروژه , تولید , جامعه
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۳ بعلاوه ۵
پلات