اختتام گران فروشی خدمات بعد از فروش برای کامیون های وارداتی

اختتام گران فروشی خدمات بعد از فروش برای کامیون های وارداتی

طبق آخرین تصمیمات اتخاذ شده در ارتباط با تعیین تکلیف کامیون های وارداتی، مقرر شده است کلیه شرکت های خدمات بعد از فروش، تعرفه تعهد انجام خدمات را حداکثر سه درصد ارزش سیف کامیون تعیین کنند.


به گزارش پلات به نقل از ایسنا، پس از آن که در هفته های اخیر معاونان دادستان تهران از وضعیت کامیون وارداتی که از حدود دو سال قبل تا کنون در گمرک دپو شده اند، بازدید و در جریان موانع ترخیص قرار گرفتند، دستورالعملی ۱۵ بندی تعیین و برای اجرا به دستگاه های مربوطه ابلاغ گردید.

یکی از موارد پر چالش در تعیین تکلیف این کامیون ها به تعرفه انجام خدمات بعد از فروش بر می گشت که دریافتی برخی شرکتها بالاتر از حد معمول بود، اما این مساله با ورود دادستانی مورد بررسی قرار گرفته و طبق تازه ترین تصمیم احذ شده در جلسه ای که امروز(شنبه) انجام شد مشکل تعرفه خدمات بعد از فروش نیز حل شده است.
آنطور که معاون فنی گمرک ایران در ارتباط با جریان تکلیف تعرفه خدمات بعد از فروش اعلام نموده، با تصمیمات اخیر تمامی موانع تعیین تکلیف و ترخیص کامیون های وارداتی دپو شده حل و فصل شده و احیانا در هفته جاری ترخیص شروع خواهد شد.
بگفته ارونقی تا قبل از این برخی شرکت های برای دریافت خدمات بعد از فروش هزینه ای بیش از ۲۰۰ میلیون و حتی تا ۲۸۰ میلیون تومان از صاحب کامیون دریافت می کردند که با این تکلیف به حدود۸۰ میلیون تومان کاهش پیدا می کند.
طبق توضیح این مقام مسئول در گمرک ایران، مقرر شده است کلیه شرکت های خدمات بعد از فروش همچون سایپا دیزل، آریا دیزل، توسعه صادرات ارگ پارس، داتیس، فرادیزل، آریا و ایران، نرخ تعرفه تعهد انجام خدمات بعد از فروش خودرا برای کامیون های وارداتی به میزان حداکثر سه درصد ارزش سیف کامیون ها در سامانه TSCگمرک ایران از همان مارک و مدل قرار دهند.
بر این اساس چنانچه بعد از ترخیص، مصوبه هیات وزیران در خصوص گرفتن پنج درصد ارزش سیف کامیون ها گرفتن و ابلاغ شود، طبق این مأخذ مابه التفاوت دریافت خواهد شد.
در همین رابطه گمرک ایران مکلف است چنانچه نیاز به استعلام از نمایندگی خدمات بعد از فروش برای مدل یا بقیه مشخصات کامیون ها باشد ظرف حداکثر دو روز کاری استعلام مربوطه را انجام دهد.
نمایندگی های خدمات بعد از فروش نیز مکلفند در هنگام پاسخگویی به گمرک، رونوشت نامه را به مراجع ذیربط همچون سازمان راهداری و حمل و نقل جاده، سازمان استاندارد و محیط زیست داده تا نیاز به استعلام مجدد توسط سازمان های مربوطه نبوده و مراجع ذیربط همان پاسخ را ملاک عمل قرار دهد.
به گزارش پلات به نقل از ایسنا، ماجرای کامیون های وارداتی به مصوبه نوسازی ناوگان حمل و نقل عمومی برمی گردد که در همین رابطه در سال ۱۳۹۸ و بر طبق ماده ۳۰ قانون احکام دائمی برنامه های توسعه، شرایط واردات این کامیون ها از طرف وزیر وقت راه و شهرسازی به گمرک اعلام می شود و پس از آن سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای و وزارت صنعت، معدن و تجارت طی ابلاغیه هایی شرایط واردات همچون ردیف تعرفه کامیون های وارداتی، نحوه واردات، کامیون های اسقاطی، مجوزهای قانونی و مقرراتی و همین طور تایید منشأ این کامیون ها را مشخص و ابلاغ می کنند.
اما به هر صورت جهت ترخیص این کامیون ها مجوزهایی مانند تائیدیه سازمان ملی استاندارد و یا محیط زیست نیز لازم بود که گمرک بتواند پس از کنترل، در کنار رعایت مقررات نسبت به ترخیص اقدام نماید ولی در طول این مدت چالش های بسیاری در این رابطه وجود داشت تا این که بتازگی با ورود دادستانی تکلیف این حدود ۶۰۰۰ دستگاه کامیون مشخص شد.




1400/07/04
20:42:01
5.0 / 5
607
تگهای خبر: استاندارد , حمل و نقل , خدمات , راهداری
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۸ بعلاوه ۲
پلات