مهر خبر می دهد؛
مسیر ترانزیتی امارات-ایران-ترکیه فعال شد
به گزارش پلات مدیرکل دفتر ترانزیت و حمل و نقل بین الملل سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای از سفر مقام اماراتی به تهران در هفته آینده برای آغاز فعالیت رسمی کریدور امارات-ایران-ترکیه اطلاع داد.
به گزارش پلات به نقل از مهر، برخی خبرها از کاهش تنش سیاسی میان ایران و امارات از یک سو و همینطور ترکیه و امارات از طرف دیگر بعد از یک دهه تنش در روابط این دو کشور حکایت دارد.
این تنش زدایی سبب شده تا تجارت میان امارات و ترکیه برای ارسال کالاهای اماراتی به اروپا که پیشتر از مسیر دریایی تنگه باب المندب -دریای سرخ-کانال سوئز از بندر شارجه تا بندر مرسین ترکیه انجام می شد، به دنبال افزایش کرایه حمل دریایی کالا، به حمل زمینی از مسیر ترانزیتی ایران به ترکیه صورت گیرد
این در حالی است که مسیر پیشین ۲۰ روز و مسیر جدید (عبور ترانزیتی از خاک ایران) ۱۲ روز به طول می انجامد.
دبیر انجمن کشتیرانی: کرایه حمل دریایی کالا در خاورمیانه ۳ برابر شده است
مسعود پل دبیر انجمن کشتیرانی هم چندی قبل درباره افزایش جهانی کرایه حمل دریایی کالا به خبرنگار مهر اظهار داشته بود: کرایه حمل و هزینه تردد کشتی ها میان بنادر ایران با بنادر چین، هند و امارات ۳ برابر شده است که علت آن کاهش تعداد شناورهای کانتینری و همینطور تعداد کانتینرها است که در روزهای کرونا سفارش ساخت کشتی و تولید کانتینر به شدت کاهش پیدا کرد اما بعد از افزایش تقاضا، از آنجاییکه عرضه کم بود کرایه حمل چند برابر شد.
دبیر انجمن کشتیرانی اشاره کرد: در ۹ ماه گذشته کرایه حمل دریایی کالا در مسیرهای اروپایی ۲۰ برابر شده و پیشبینی ها این است که احتمالاً کرایه حمل کالاها در منطقه ما به ۵ برابر برسد.
مصر عوارض عبور از کانال سوئز را بیشتر می کند / عبور از خاک ایران به صرفه تر می شود
دریادار سامه رابعه رئیس اداره کانال سوئز در مصر با اشاره به این که بعد از انسداد کانال بوسیله ی یک کشتی بزرگ کانتینری، ترانزیت در این کانال به رکورد جدیدی دست یافته است اعلام نمود: با در نظر گرفتن همه متغیرهای در ارتباط با صنعت کشتیرانی، شاخصهای تجارت دریایی همینطور استراتژی بازاریابی، قیمت گذاری متعادلی را برای سال ۲۰۲۲ در مسیرهای در ارتباط با این کانال در نظر گرفتیم.
وی تصریح کرد: کشتی های کروز در سال ۲۰۲۰ و ۲۰۲۱ بیشترین صدمه را از محل کرونا دیده اند و همینطور کشتی های حامل گاز LNG هم از افزایش نرخ تعرفه ها برای سال ۲۰۲۲ معاف هستند.
به گفتهی رئیس اداره کانال سوئز تصمیم برای افزایش تعرفه ها بعد از آن اتخاذ شد که کانال سوئز رکورد جدیدی را به منظور ترانزیت کشتی در ماه اکتبر به ثبت رساند. به شکلی که تعداد کشتی های ترانزیتی از این کانال در این ماه به ۱۸۴۷ ترانزیت رسید که نسبت به مدت مشابه سال قبل آن ۱۴ درصد افزایش نشان میدهد.
برخی کارشناسان صنعت ترانزیت معتقدند یکی از علل تمایل اماراتی ها به استفاده ترانزیتی از خاک ایران برای انتقال کالاهای خود به ترکیه و سپس اروپا، افزایش عوارض عبور از کانال سوئز از جانب دولت قاهره است.
مقامات ارشد اماراتی هفته آتی در تهران و آنکارا
شنیده ها حاکی می باشد مقرر است در هفته آتی مشاور امنیت ملی امارات جهت بررسی مبحث ترانزیت کالاهای اماراتی به اروپا از خاک ایران به تهران بیاید با مقامات ارشد سیاسی و اقتصادی کشورمان دیدار و گفتگو کند.
شیخ محمد بن زائد حاکم دوبی، نخست وزیر امارات و نایب رییس امارات متحده عربی هم طی هفته آتی بعد از یک دهه، سفری به ترکیه درباره ترانزیت کالاهای اماراتی از مسیر ایران و ترکیه به اروپا خواهد داشت.
مصر مخالف تقویت کریدور ترانزیتی ایران اما امارات و قطر مشتاق
گفته می شود مصر به سبب کاهش عبور کشتی های اماراتی از کانال سوئز، از اصلی ترین مخالفان راه اندازی کریدور ترانزیتی امارات-ایران-ترکیه است.
قطری ها هم که روابط تجاری خوبی با ترکیه دارند، از دیگر مشتریان عبور ترانزیتی کالاهای وارداتی خود از ترکیه از خاک ایران هستند.
نقطه ضعف کجاست؟
با این حال با توجه به این که بیشتر تجارت منطقه به سمت حمل کانتینری متمایل شده، باتوجه به نبود کشتی های رو-رو و همینطور نبود زیرساخت های پهلوگیری کشتی های رو-رو در اسکله های بنادر جنوبی کشور، امکان جذب بیشتر کالا از بنادر جنوبی خلیج فارس به بنادر کشورمان وجود ندارد.
مدیرکل ترانزیت سازمان راهداری: عبور آزمایشی ۲ کامیون اماراتی از ایران به ترکیه موفقیت آمیز بود
محمد جواد هدایتی مدیرکل دفتر ترانزیت و حمل و نقل کالای سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای در گفتگو با خبرنگار مهر با تأیید راه اندازی کریدور ترانزیتی جدید از خاک ایران بین امارات و ترکیه اظهار نمود: اماراتی ها سفری به تهران در دستور کار دارند و مقرر است یک مقام ارشد اماراتی به ایران بیاید که پیرو مذاکرات اماراتی ها با طرف ترکیه ای است.
وی اضافه کرد: حدود یک ماه پیش عبور آزمایشی از امارات به ترکیه داشتیم و کامیونی از امارات با کشتی رو-رو به ایران آمد و از مرز بازرگان به ترکیه رفت؛ این عبور آزمایشی با ۲ کامیون انجام شد.
این مقام مسئول تصریح کرد: اماراتی ها این عبور آزمایشی از خاک ایران را جهت بررسی این که آیا ترانزیت از خاک ایران به صرفه هست یا نه، انجام دادند؛ بخصوص که حمل دریایی افزایش ۲ تا ۳ برابری داشته است؛ بنابراین تجارت دوبی و امارات به ترکیه که پیش از مسیر دریایی انجام می شد، این دفعه از مسیر خشکی صورت گیرد.
هدایتی تاکید کرد: زمان عبور از خشکی بسیار کمتر از عبور دریایی بود و صرفه اقتصادی آن هم تأیید شد؛ ضمن این که هزینه ها و توقف های عبور از کانال سوئز را ندارد. هم اکنون کریدور جنوب به شمال ایران بسیار مورد استقبال کشورها قرار گرفته و باید باتوجه به شرایطی که ایجاد شده، به دنبال تسهیل این عبور ترانزیتی و همینطور کاهش فرآیندهای ترانزیت از مسیر ایران باشیم. همینطور باید امنیت موجود در کشورمان و زیرساخت های حمل و نقلی آنرا به دیگر کشورها بشناسانیم.
فرصت ترانزیتی امارات-ترکیه مانند پاکستان-ترکیه است
وی اشاره کرد: فرصت ترانزیتی امارات-ایران-ترکیه مشابه فرصتی است که با پاکستان بوجود آمده و مقرر است کریدور ITI (اسلام آباد-تهران-استانبول) فعال شود تا عبور از قلمروی کشورمان از جانب کشورهای همسایه گسترش یابد.
مدیرکل ترانزیت سازمان راهداری نزدیک ترین بندر ایرانی به بنادر اماراتی را بنادر شهیدان رجایی و باهنر عنوان و بیان نمود: این دو بندر مورد استقبال اماراتی ها قرار گرفته است.
ترانزیت کالاهای صادراتی ترکیه به قطر از خاک ایران
وی در مورد انتقال کالاهای صادراتی ترکیه به قطر از خاک ایران اظهار داشت: مسیر ترکیه به قطر پس از اتفاقاتی که میان کشورهای عربی حاشیه جنوبی خلیج فارس رخ داد و برخی کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس، قطر را تحریم کردند، مورد استفاده قرار گرفت و هنوز هم کامیون های ترکیه ای وارد ایران شده و به بنادر استان بوشهر به سبب نزدیک بودن به قطر می روند که شامل بنادر گناوه و دیر می شود؛ سپس از آنجا به دوحه می روند.
به جای کشتی رو-رو، کامیون ها با لندینگ کرافت حمل می شوند
هدایتی با اعلان اینکه مشکل عمده ما در بنادر جنوبی در شرایط فعلی، نداشتن کشتی های رو-رو است اظهار نمود: هم اکنون کامیون های ترانزیتی به طور عمده با شناورهای لندینگ کرافت جابه جا می شوند که مشکلات خاص خویش را دارد که شامل ایمنی کمتر این شناورها نسبت به رو-رو، حجم کمتر، زمان طولانی تر سفر با لندینگ کرافت و نهایتا جدا شدن یدک کش (تریلی) از یدک و صرفا انتقال یدک با این شناورها می شود.
وی بیان نمود: اگر کشتی رو-رو داشته باشیم بسیار بهتر می توانیم از فرصت های ترانزیتی ایران بهره ببریم.
ماجرای عوارض گرفتن آذری ها از کامیون های ایرانی و پادرمیانی روس ها چه بود
وی درباره مذاکرات اخیر خود با مقامات سازمان حمل و نقل آذربایجان در سفری که به باکو داشت، اظهار داشت: بخشی از مسیر گوریس-کاپان که در تفاهم نامه آتش بس میان آذربایجان و ارمنستان در نوامبر ۲۰۲۰ بعد از مناقشه قره باغ به امضا رسید، به خاک آذربایجان منتقل شد؛ این مسیر برای دسترسی کامیون های ایرانی به ارمنستان مورد استفاده قرار می گیرد.
هدایتی اظهار نمود: آذری ها ابتدا این مسیر را بستند و اعلام نمودند این قطعه جزو خاک ماست و اجازه عبور نمی دهیم اما روس ها به مبحث ورود کردند در نتیجه دولت باکو انسداد مسیر را برداشت و باردیگر چند روز بعد آذری ها اعلام نمودند ما منع تردد ایجاد نمی نماییم اما چون قلمروی خاک آذربایجان است، مقررات ملی خویش را اعمال می نماییم که همان وضع عوارض بود.
منبع: plats.ir
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب