گزارش پلات؛

توسعه همه جانبه در چهارمحال وبختیاری با راه اندازی آزادراه

توسعه همه جانبه در چهارمحال وبختیاری با راه اندازی آزادراه

پلات: راه، مهم ترین زیرساخت توسعه همه جانبه در بخش های مختلف بشمار می رود و این درحالی است که چهارمحال و بختیاری از زیرساخت های مناسب جاده ای همچون آزادراه بی بهره است.



خبرگزاری مهر - گروه استان ها: راه اندازی راه های مواصلاتی شامل آزادراه ها، بزرگ راه ها، راه آهن و… یکی از مهم ترین الزامات توسعه یافتگی برای استان چهارمحال و بختیاری است و وجود شبکه حمل و نقل و جاده های ایمن و مناسب برای دسترسی و ارتباط با سایر مراکز مهم کشور ضروری می باشد.
بر اساس بررسی های انجام شده ایران می تواند سالانه تا حدود دو میلیارد تن کالا و حدود ۲۰ میلیارد دلار درآمد ارزی در صورت گسترش زیرساخت های حمل و نقل جاده ای و ریلی از ترانزیت کالا به دست آورد. البته این رقم به غیر از درآمدهای جانبی مانند اشتغال مستقیم و غیر مستقیم، فروش سوخت و میهمان سراهای بین راهی و دیگر بخش ها است.
اما آنچه که ما از حمل و نقل جاده ای می بینیم، کامیون های فرسوده، مصرف سرسام آور سوخت و تصادفات و کشتارهای جاده ای است.


راه های آسفالت علاوه بر کاهش مصرف سوخت وسایل نقلیه، سبب کاهش زمان حرکت و کاهش قیمت تمام شده کالاهای تولیدی می شود. بدین جهت توسعه راه، مهم ترین زیرساخت توسعه همه جانبه در بخش های مختلف کشور است.
با توجه به جایگاهی که حوزه راه در توسعه جوامع بر عهده دارد، توسعه این بخش می تواند به رشد سایر بخش ها منجر شود، به همین خاطر از راه و صنعت حمل و نقل بعنوان زیرساختی مهم برای توسعه همه جانبه استان چهارمحال و بختیاری یاد می شود.
به طور کلی از مهم ترین فاکتورهای توسعه یافتگی مناطق مختلف، ساخت مسیرهای ارتباطی همچون جاده های اصلی و فرعی، خطوط ریلی، بزرگراه و آزادراه ها است که تحقق آن به بهبود فاکتورهای اقتصادی و تجاری منجر می شود.
استان چهارمحال و بختیاری بعنوان یکی از مقاصد گردشگری کشور با سه هزار و ۷۴۲ کیلومتر کیلومتر راه از اهمیت تردد بالایی برخوردارست. از مجموع راه های استان دو هزار و ۳۷۱ کیلومتر راه روستایی است که ۶۵ درصد آن معادل یک هزار و ۵۶۱ کیلومتر آسفالته است. از مجموع راه های استان نیز ۷۵۸ کیلومتر راه اصلی و ۲۹۱ کیلومتر راه فرعی است.
همچنین چهارمحال و بختیاری مسیر اتصال فلات مرکزی به مناطق جنوبی کشور است فلذا از اهمیت بالایی برخوردارست اما نکته قابل توجه در عدم وجود آزاد راه در این استان می باشد. این در حالیست که ایجاد آزاد راه می تواند تأثیر به سزایی در رونق گردشگری و افزایش فروش صنایع، افزایش اشتغال، کاهش نرخ بیکاری و رونق چهارمحال و بختیاری داشته باشد.

عدم استقبال سرمایه گذاران برای راه اندازی آزادراه در چهارمحال و بختیاری
معاون مهندسی راه و شهرسازی چهارمحال و بختیاری در گفتگو با خبرنگار مهر، اظهار نمود: گسترش صنعت خودروسازی از یک سو و پیشرفت صنعت راهسازی از طرف دیگر سبب شد تا جاده های بین شهری شاهد ترافیک سنگینی باشد که همین مورد سبب افزایش سوانح رانندگی و بالا رفتن هزینه های ترانزیت می شود.
حمید ربیعی مطرح کرد: راه اندازی آزادراه بعنوان راهکاری مناسب برای افزایش ایمنی مسیر، ظرفیت ترافیک و کاهش هزینه های سوخت و کاهش استهلاک خودرو مورد توجه صنعت راهسازی قرار گرفت.
وی به اهداف ساخت آزاد راه اشاره نمود و افزود: ارتقای سطح ایمنی و سلامت عبور و مرور، افزایش سرعت انتقال کالا و مسافر، کاهش مصرف سوخت و استهلاک خودرو، کاهش آلاینده های زیست محیطی، افزایش رفاه و آسایش سفرهای جاده ای، رشد و توسعه بخش های اقتصادی، گردشگری و فرهنگی و ایجاد اشتغال مستقیم و غیر مستقیم همچون اهداف راه اندازی آزاد راه است.
معاون مهندسی راه و شهرسازی چهارمحال و بختیاری با اعلان اینکه ساخت و ایجاد آزادراه هزینه بر است، اشاره کرد: با راه اندازی آزاد راه می توان با فروش عوارض درآمد کسب نمود.
ربیعی با اشاره به این که دولت ترجیح می دهد بوسیله سرمایه گذاری بخش خصوصی آزادراه را راه اندازی کند، عنوان کرد: پس بهره برداری این مسیر بمنظور کسب درآمد بوسیله دریافت عوارض برای زمان و مدت مشخص به سرمایه گذار واگذار می شود.
وی با اعلان اینکه هم اکنون حدود ۱۳۰ کیلومتر بزرگراه در چهارمحال و بختیاری در دست راه اندازی است، مطرح کرد: آزادراه های «شهرکرد» به «زرین شهر» و «لردگان» به «ایذه» برای استان برنامه ریزی شده است.
معاون مهندسی راه و شهرسازی چهارمحال و بختیاری افزود: این پروژه ها قابلیت سرمایه گذاری توسط بخش خصوصی را دارد که هم اکنون رایزنی های لازم بمنظور جذب سرمایه گذار بوسیله ارگان های ذیربط درحال پیگیری است.
ربیعی اظهار داشت: تا حالا سرمایه گذاران از این پروژه ها استقبال نکرده اند.

ایجاد آزاد راه سبب رونق اقتصادی در چهارمحال و بختیاری می شود
سرپرست معاونت هماهنگی امور اقتصادی استانداری چهارمحال و بختیاری در گفتگو با خبرنگار مهر با اشاره به این که ایجاد آزاد راه نقش به سزایی در افزایش فعالیت اقتصادی در استان خواهد داشت، اظهار نمود: با راه اندازی آزاد راه می توان سبب افزایش رونق اقتصادی، کاهش نرخ بیکاری و افزایش اشتغال در استان شد.
محمد کاظم منزوی با اعلان اینکه صنایع متوسط هرچند در تعداد محدود در استان فعال می باشند، اشاره کرد: ایجاد آزاد می تواند تأثیر بسیاری در میزان فروش و به دنبال آن افزایش تولید این صنایع داشته باشد.
وی با اشاره به ضرورت راه اندازی آزاد راه در استان، عنوان کرد: تسریع و تسهیل در حمل و نقل جاده ای چهارمحال و بختیاری با دیگر استانها از دیگر فواید ایجاد آزاد راه است.

گسترش خدمات عمومی و محرومیت زدایی با توسعه راه سازی امکان پذیر است
کارشناس حوزه حمل و نقل چهارمحال و بختیاری در گفتگو با خبرنگار مهر، با اعلان اینکه خوشبختانه در چهارمحال و بختیاری شاهد تحقق قسمتی از برنامه های حوزه راه بوده ایم، اظهار نمود: اکنون ۲۶۹ کیلومتر بزرگ راه در استان به وجود آمده و ۱۳۷ کیلومتر دیگر نیز درحال راه اندازی است که در سال آینده ۶۰ کیلومتر از آن به بهره برداری می رسد.
وی با اشاره به این که محور ارتباطی چهار خطه «شهرکرد» به «بروجن» و سپس به «لردگان» از با اهمیت ترین محورهای ارتباطی درحال راه اندازی استان است، عنوان کرد: این مسیر مواصلاتی نقش مهمی در ایجاد ارتباط بین استانها و شهرهای همجوار کشور دارد چونکه بعنوان راه ارتباطی مناطق استان اصفهان و دسترسی به استانهای جنوبی مانند فارس و کهکیلویه و بویراحمد و استانهای غربی و شمالی شناخته می شود.
کارشناس حمل و نقل چهارمحال و بختیاری افزود: با ساخت و بهره برداری از آزاد راه در استان ضمن کاهش هزینه و زمان سفرهای بین شهری، آلایندگی های زیست محیطی و مصرف سوخت نیز کم شده و وضعیت ایمن و روان تری در راه ترانزیتی کشور ایجاد خواهد شد.
کاهیدان به نقش حمل و نقل در توسعه پایدار شهری اشاره نمود و اضافه کرد: یکی از اولین اقدامات برای بسط خدمات عمومی و محرومیت زدایی در همه جای جهان، راه سازی و جاده سازی است و این مهم در کشور ما ایران نیز همیشه جز اولویت های برنامه های توسعه ای قرار داشته است.

دسترسی به آزاد راه یکی از فاکتورهای توسعه پایدار است
وی بر طرف نشدن نیاز قابلیت دسترسی به راه ها و جاده های مناسب را یکی از مهم ترین موانع در رسیدن به اهداف توسعه پایدار شهری و روستایی عنوان نمود و اظهار داشت: بنا بر این توانایی دسترسی به جاده های اصلی و فرعی، خطوط ریلی، آزادراه ها و بزرگراه ها بعنوان یکی از فاکتورهای توسعه پایدار می تواند اثرات مستقیمی بر توسعه پایدار شهری و روستایی در استان داشته باشد.
کارشناس حمل و نقل چهارمحال و بختیاری، عنوان کرد: موضوع راه باتوجه به نقش و اهمیت آن در رشد و توسعه، همیشه مورد توجه ویژه دولت ها بوده و هست، برای اینکه بهبود وضعیت راه ها می تواند به صورتی تضمین کننده اقتصاد یک منطقه باشد.
کاهیدان با اعلان اینکه نظام حمل و نقل در قلب صنعت گردشگری جای دارد و بین پیشرفت نظام حمل و نقل و رشد صنعت گردشگری یک رابطه مستقیم برقرار است، اشاره کرد: هر کدام از اختراعات فناورانه در نظام حمل و نقل نقش مشخصی را در توسعه صنعت گردشگری بر عهده داشته اند.
وی با اشاره به این که فراهم نمودن یک نظام حمل و نقل مناسب می تواند مقاصدِ گردشگری مرده و متروک را به مقاصدِ موفق و فعال تبدیل کند، مطرح کرد: پیش شرط توسعه گردشگری جمعی است چونکه گردشگران در تصمیمات خود دو عامل هزینه و زمان را مدنظر دارند و برای دسترسی به مقاصد گردشگری انتخاب نوع سیستم حمل و نقل و یا فراهم بودن یک سیستم مناسب بر این دو عامل تأثیر می گذارد.
بنا بر این گزارش با توجه به این که استان چهارمحال و بختیاری یکی از محورهای ترانزیتی و ارتباطی فلات مرکزی به جنوب کشور است و از طرفی به سبب دارا بودن ظرفیت های گردشگری می توان با راه اندازی آزاد راه ها و اصلاح جاده ها تأثیر به سزایی در میزان درآمد مردم و دولت داشته باشد.
همچنین این مهم می تواند سبب افزایش اشتغال و کاهش نرخ بیکاری شود که این مسئله خود تأثیرات قابل توجهی در حل مشکلات و معضلات اجتماعی خواهد داشت فلذا می طلبد که دولت با بهره گیری از ظرفیت های دولتی، بنیادها و سرمایه گذار بخش خصوصی اقدام به ایجاد آزادراه کند.


منبع:

1400/11/30
21:24:22
5.0 / 5
874
تگهای خبر: پروژه , تولید , جت , حمل و نقل
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۵ بعلاوه ۲
پربیننده ترین ها

پربحث ترین ها

جدیدترین ها

پلات