مهر خبر می دهد؛

خط آهن شلمچه-بصره به شرکت راه آهن واگذار شد

خط آهن شلمچه-بصره به شرکت راه آهن واگذار شد

به گزارش پلات بر مبنای مصوبه هیئت دولت ابلاغی به وزارت راه، شرکت راه آهن جمهوری اسلامی ایران مسئول راه اندازی خط آهن شلمچه-بصره شناخته شد.



به گزارش پلات به نقل از مهر، محمد مخبر معاون اول رئیس جمهور تصویبنامه هیئت وزیران در مورد مُجاز بودن شرکت راه آهن جمهوری اسلامی ایران برای راه اندازی راه آهن شلمچه-بصره و هم ساخت پل ریلی بر روی رودخانه اروند راه به وزرای راه، اقتصادی، خارجه و دفاع و رئیس سازمان برنامه و بودجه ابلاغ نمود.
بر اساس این تصویبنامه شرکتهای راه آهن جمهوری اسلامی ایران و جمهوری عراق مُجاز به تأسیس شرکت مشترک با هماهنگی معاونت حقوقی ریاست جمهوری هستند.
شرکت راه آهن همینطور مکلف به تهیه و تدوین میزان مشارکت طرفین و نحوه سرمایه گذاری و بهره برداری از خط ریلی شلمچه-بصره شده است.


معاون شرکت ساخت (نیمه نخست امسال): درحال خرید اراضی اجرای پروژه راه آهن شلمچه-بصره در عراقیم
گفتنی است پیش از این عباس خطیبی معاون ساخت و توسعه راه آهن شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور در گفتگو با خبرنگار مهر از آغاز فرایند زمین در خاک عراق از جانب شرکت وابسته به بنیاد مستضعفان بعنوان سرمایه گذار و پیمانکار این پروژه اطلاع داده بود.
مدیرعامل راه آهن (۶ دی ۱۴۰۰): با طرف عراقی در مورد تهیه نقشه راه راه اندازی شلمچه-بصره به تفاهم رسیدیم
با این حال سید میعاد صالحی معاون وزیر راه و مدیرعامل شرکت راه آهن جمهوری اسلامی ایران ۶ دیماه سال جاری در سفری که به عراق داشت، در گفتگو با یکی از بخش های خبری سیما از امضای تفاهم با طرف عراقی برای تهیه نقشه راه راه اندازی مسیر شلمچه-بصره اطلاع داد.
مدیر عامل راه آهن اظهار نمود: مبحث راه اندازی خط ریلی از شلمچه به بصره، در واقع تکمیل کریدور گسترده شرق به غرب است که هم اکنون در آن انقطاع وجود دارد و این مورد از دیرباز مطرح بوده و علاقمندان از ۲۰ سال پیش به دنبال تحقق آن بودند؛ اما در هر مقطع از زمان توفیق انجام آن حاصل نشده است.
صالحی با اشاره به اینکه طول خط کمتر از ۴۰ کیلومتر است اضافه کرد: ساخت این مسیر ریلی موانع مختلفی داشته و تلاش کردیم در این نقشه راه به حل این موانع به شکل عملیاتی بپردازیم.
وی اظهار نمود: به صورت مثال در مهم ترین گلوگاه این پروژه، راه اندازی یک پل روی رودخانه مطرح است که از لحاظ عمرانی حدود یک سال و نیم زمان برای راه اندازی آن پیشبینی شده است. نکته دوم بحث مین روبی است که حدود ۱۵ تا ۲۰ کیلومتر از مسیر است و مین روبی زمان می برد و تحویل محدوده آن هم تشریفات خاصی را باید بپیماید که در نقشه راه به این مورد هم پرداخته شده است و بلافاصله پس از اینکه امضای این تفاهمنامه انجام شد، فرایند اجرا سازی آنرا شروع کرده ایم.
دستور وزیر راه برای انتقال پروژه های ریلی از شرکت ساخت به راه آهن / ‏شرکت ساخت و توسعه از ساخت راه آهن شلمچه-بصره حذف شد؟
پیش از این هم رستم قاسمی وزیر راه و شهرسازی در آبان ماه سال جاری در نامه ای خطاب به سید میعاد صالحی معاون وزیر راه و مدیرعامل شرکت راه آهن جمهوری اسلامی ایران دستور داده تا طراحی و اجرای کلیه پروژه های زیرساختی ریلی از شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور به شرکت راه آهن منتقل شود.


1400/12/12
12:11:26
5.0 / 5
864
تگهای خبر: پروژه , حمل و نقل , خانه , راه آهن
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۶ بعلاوه ۲
پربیننده ترین ها

پربحث ترین ها

جدیدترین ها

پلات