گزارش پلات؛

تقویت دیپلماسی اقتصادی با کشورهای CIS

تقویت دیپلماسی اقتصادی با کشورهای CIS

به گزارش پلات آغاز ترانزیت کانتینری از راه راه آهن جلوه ای از تحقق وعده دولت در رونق صنعت ترانزیت ریلی با کشورهای مشترک المنافع(CIS) بوده که می تواند زمینه ساز توسعه کشور و گلستان باشد.



خبرگزاری مهر- گروه استان ها: گلستان به جهت قرار گرفتن در کریدور مواصلاتی شرق به غرب و شمال به جنوب همچون مناطق سوق الجیشی و استراتژیک کشور به حساب می آید بنابراین از گذشته های دور تابحال سعی شده تا از این موهبت خدادادی برای کسب درآمد و اشتغال در منطقه استفاده گردد.
در دهه ۸۰ مقرر شد تا راه آهن جمهوری اسلامی ایران به کشور ترکمنستان و در ادامه قزاقستان متصل شده تا بتواند زمینه اتصال ریلی ایران به شرق دور و چین را فراهم آورد. بعد از سال ها تلاش و میلیاردها دلار هزینه از جانب ایران و البته دو کشور ترکمنستان و قزاقستان این مسیر ریلی در سال ۱۳۹۳ تکمیل و با حضور رؤسای جمهور دو کشور به بهره برداری رسید.
علی رغم افتتاح این مسیر به جهت مشکلات موجود مانند نبود پل و خط عریض، بهره برداری کامل از این مسیر محقق نشد تا در سال ۱۴۰۰ و بعد از یک دهه انتظار، قطارهای ترانزیتی چین و قزاقستان وارد ایستگاه اینچه برون گلستان شده تا محموله های خویش را به مقاصد تجاری در ترکیه برسانند.
در ادامه و با روی کار آمدن دولت سیزدهم و اصلاح نگاههای سیاسی کشور و تمرکز بر توسعه روابط دیپلماتیک با کشورهای همسایه و دیدارهای مختلف دوجانبه و چندجانبه مقرر شد تا این همکاریهای اقتصادی افزایش یابد.
فصل نوین در پویایی تبادلات تجاری
در همین راستا و همزمان با سفر «قاسم ژومارت توکایف» رئیس جمهور قزاقستان به تهران، قطار کانتینری قزاقستان با محموله «گوگرد» صبح جمعه ۲۷ خرداد، از راه مرز ریلی اینچه برون وارد ایران شد تا این ترانزیت «فصل نوینی» در پویایی تبادلات اقتصادی دو جانبه ایران و قزاقستان قلمداد شود.
در این سفر تفاهم نامه همکاری ریلی بین راه آهن جمهوری اسلامی ایران و راه آهن جمهوری قزاقستان به امضای مدیران عامل راه آهن دو کشور رسید که برپایه هدف گذاری اولیه، سالانه پنج میلیون تن کالا از مسیر ایران ترانزیت خواهد شد.
پیش از این کالاهای قزاقستان از راه بندر اکتائوی این کشور به بندر باکو و سپس با قطار باکو- تفلیس- قارص به ترکیه می رفت اما به دنبال افزایش هزینه حمل و نقل دریایی، مسیر ریلی ایران جایگزین کریدور دریایی- ریلی سابق از قزاقستان به ترکیه شده است.
به زعم کارشناسان استفاده از فرصت ژئوپلیتیکی و جغرافیایی گلستان در تبادل کالا و ترانزیت محصولات تجاری از کشورهای همسایه به سمت مقامات اروپایی و خلیج فارس زمینه ثروت آفرینی و رشد اقتصادی استان و کشور را فراهم می آورد.
البته صاحب نظران بر این اعتقاد هستند که برای استمرار این رویه و توسعه اقتصاد ترانزیتی باید زیرساخت ها در راه آهن مرزی اینچه برون توسعه یابد و راه اندازی مرکز لجستیک برای بارگیری و انبار بعضی از محصولات همچون مواردی است که میتوان به توسعه این صنعت کمک شایانی کند.
رونق اقتصادی منطقه آزاد اینچه برون
رئیس اتاق بازرگانی گرگان در این خصوص به خبرنگار مهر اظهار داشت: سفر قریب الوقوع رئیس جمهور قزاقستان و هیأت اقتصادی بلندپایه انجام و در آن تفاهم نامه های خوبی به امضا رسید.
علی محمد چوپانی ضمن اشاره به ورود قطار ترانزیتی از شمال کشور و عبور از مرز اینچه برون و به مقصد ترکیه و اروپا، اضافه کرد: اگر این مسیر ترانزیتی احیا شود، علاوه بر درآمدزایی و دریافت حق ترانزیت، دسترسی ما به کالاهای وارداتی با سرعت بیشتر و زمان کمتری میسر کرده و باعث رونق اقتصادی منطقه آزاد اینچه برون می شود.

وی افزود: قطارهایی که از سمت اوراسیا وارد ایران شده به علت آنکه ریل آنها عریض است باید در اینچه برون، تخلیه و بارگیری مجدد شده و با قطار نرمال به سمت ترکیه و اروپا حرکت نماید در نتیجه اشتغالزایی به همراه خواهد داشت.
چوپانی توضیح داد: هرگونه خدمات ریلی بسته به نوع خدمت مانند تعویض بوژی و جابجایی و تخلیه کالا مشمول دریافت فرانک سوئیس شده و به ازای هر تن در کیلومتر درآمد ارزی نصیب ایران می کند.
رئیس اتاق بازرگانی گرگان افزود: باید زیرساخت ها را در اینچه برون فراهم نموده تا بتوانیم پذیرای این خدمات باشیم و به جابجایی ۱۰ میلیون تن کالا برسیم.
وی اظهار داشت: قزاقستان و روسیه انبار غله بوده و باید از این ظرفیت استفاده نماییم و با ورود کالا با ریل به کشور و انتقال آن به سمت جنوب یا غرب از این فرصت نهایت بهره برداری را نماییم چونکه دسترسی کشورهای شمالی با کشتی بوده که به سمت آذربایجان می رود ولی حمل کالا از این مسیر کاملاً ریلی بوده و هزینه آن به مراتب کمتر است.
ایجاد اشتغال و ارزآوری
نماینده مردم گرگان و آق قلا در مجلس شورای اسلامی هم به خبرنگار مهر اظهار داشت: یکی از مزیت های استان گلستان ارتباط با کشورهای اوراسیا همچون قزاقستان و ترکمنستان است و در سالهای اخیر به دنبال این بودیم که ارتباط ریلی برقرار شود.
رمضانعلی سنگدوینی اضافه کرد: کشور قزاقستان یکی از بزرگترین کشورهای تولید کننده غلات بوده و معادن بسیاری دارد که باید از این ظرفیت استفاده نماییم.
وی متذکر شد: یکی از مهم ترین مسائل که مورد تاکید رهبر معظم انقلاب هم بوده ارتباط تجاری، اقتصادی، فنی و مهندسی و غیره با همسایگان بوده که دولت جدید و وزارت امور خارجه در دیپلماسی با همسایگان خوب عمل کرده است.
سنگدوینی اظهار داشت: در ایام اخیر شاهد سفر رئیس جمهور قزاقستان، ترکمنستان و نخست وزیر پاکستان به کشور بودیم و این تعاملات سبب اشتغال آفرینی و ارزآوری خواهد شد.
وی اضافه کرد: ورود این قطار ترانزیتی سبب رونق گمرک در مرز اینچه برون شده و می تواند به ایجاد اشتغال کمک نماید. اگر مسیر ریلی اینچه برون- آزادشهر- شاهرود هم راه اندازی شود، می توانیم به آب های آزاد دسترسی یافته و هزینه حمل و نقل و زمان آن هم کاسته می شود
سنگدوینی بیان نمود: اگر مسیر ریلی اینچه برون- آزادشهر- شاهرود هم راه اندازی شود، می توانیم به آب های آزاد دسترسی یافته و هزینه حمل و نقل و زمان آن هم کاسته می شود.
وی ضمن اشاره به وجود منطقه آزاد و منطقه تجاری اترک در گلستان، اظهار داشت: میتوان در این مناطق صنایعی مستقر کرد و همینطور با وارد کردن کالاها از خارج، زمینه رونق اقتصادی را فراهم نماییم.
دیپلماسی اقتصادی در دستور کار راه آهن
مدیرکل راه آهن شمال شرق ۲ هم در این خصوص به خبرنگار مهر اظهار داشت: از زمان روی کار آمدن دولت سیزدهم و مذاکره با کشور ترکمنستان و قزاقستان و دیپلماسی اقتصادی در دستور کار راه آهن قرار گرفته است.
محسن اعتماد اضافه کرد: حاصل این مذاکرات، انعقاد تفاهم نامه های مختلف با کشور ترکمنستان و قزاقستان همچون در حوزه ریلی است.
وی بیان نمود: قطار کانتینری از مقصد قزاقستان با بار گوگرد قرار بود از مرز سرخس وارد کشور شود که با رایزنی های انجام شده از اینچه برون وارد شد و نویدبخش فعال شدن این کریدور بوده و امیدواریم تداوم داشته باشد.
اعتماد افزود: قطار کانتینری جاذبه ها خاص خویش را داشته و تعرفه های آن از حمل و نقل جاده ای و دریایی پایین تر است.
وی افزود: قطار اینچه برون می تواند روزانه پذیرای ۱۰۰ واگن از کشورهای ترکمنستان و غیره باشد و با عنایت به وجود خط عریض این یک مزیت به حساب می آید.
اعتماد با اشاره به اینکه گلستان و ایران دروازه بین آسیا و اروپا بوده و به آب های آزاد راه دارد، توضیح داد: احیای این مسیر ریلی می تواند به ارزآوری کمک کرده و برای هر تن کیلومتر از ۱۵ تا ۵۰ فرانک تعرفه در نظر گرفته شده است.
وی همینطور به اشتغالزایی اشاره نمود و اظهار داشت: این خط ریلی می تواند در حوزه تخلیه و بارگیری، اقدامات لجستیکی، ترانشیپ و غیره اشتغال پایدار ایجاد نماید و برپایه برآوردها هر سه هزار تن بار یک نفر شغل ثابت بوجود آمده و پتانسیل خوبی برای استان محروم گلستان است.
اعتماد افزود: هم اکنون هم درحال رایزنی برای ورود بار کود شیمیایی از مرز اینچه برون به مقصد هندوستان هستیم و مذاکرات خوبی انجام شده است.
وی خاطرنشان کرد: با ورود این قطار کانتینری، سدها و موانع شکسته شده و امیدواریم که تداوم داشته باشد.
به گزارش پلات به نقل از مهر، افزایش تعاملات با کشورهای همسایه همچون قزاقستان و ترکمنستان و همکاریهای ریلی سبب توسعه گلستان شده و می تواند روتق اقتصادی به همراه داشته باشد.

1401/03/30
23:25:47
5.0 / 5
233
تگهای خبر: بازرگانی , تولید , حمل و نقل , خدمات
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۳ بعلاوه ۳
پلات