از سوی سازمان هواپیمایی

گزارش علت ترکیدگی لاستیک هواپیما و لطمه به موتور پروازها منتشر گردید

گزارش علت ترکیدگی لاستیک هواپیما و لطمه به موتور پروازها منتشر گردید

دفتر بررسی سوانح و حوادث سازمان هواپیمایی در پی افزایش نقص فنی هواپیما و البته تکرار یک نقص فنی خاص مانند ترکیدگی لاستیک هواپیما، گزارشی منتشر نمود و برمبنای آن سفارش هایی را خطاب به شرکت های هواپیمایی، شرکت فرودگاه ها و موسسات تعمیر و نگهداری ابلاغ نمود تا از تکرار این حوادث جلوگیری شود.



به گزارش پلات به نقل از ایسنا، در ماه های گذشته نقص فنی هواپیماهای مسافری در فرودگاه های کشور به نظر بیش از گذشته شده است که البته محمد محمدی بخش –رییس سازمان هواپیمایی کشوری- در اینباره اظهار داشت: نقص فنی به عوامل مختلفی بستگی دارد که برنامه های مختلف نرم افزاری آنرا ثبت می کند و همان اطلاعاتی که در اختیار هواپیما قرار دارد ضبط می شود و توسط سازمان هواپیمایی نیز بررسی شده در سایت سازمان بارگذاری و اطلاع رسانی می شود. بنابراین است که رسانه ها و مردم از این موضوعات باخبر می شوند.

وی اضافه کرد: موضوع ترکیدگی لاستیک هواپیما بصورت ویژه بررسی گردید و گزارش آنرا امروز منتشر خواهیم کرد.

عصر امروز (شنبه) این گزارش با عنوان «حوادث ترکیدگی لاستیک و لطمه به موتور پروازها در فرودگاه مشهد» منتشر گردید که در آن آمده است: «با احترام؛ در پی کسب اطلاع از حوادث ترکیدگی لاستیک هواپیماها و گاهی لطمه به موتور آنها در فرودگاه مشهد بر اثر ورود قطعات لاستیک هواپیما به داخل موتور، دفتر بررسی سوانح و حوادث سازمان هواپیمایی کشوری اطلاعات مربوطه را جمع آوری کرده و باتوجه به وقوع آن در باند ۱۳L-۳۱R فرودگاه بین المللی شهید هاشمی نژاد مشهد، بعد از یک تحقیق ایمنی در این خصوص و با مطالعه اطلاعات رویدادها، بمنظور پیش گیری از رویدادهای مشابه، سفارش های ایمنی لازم را صادر می نماید.

در ابتدای این گزارش درباره سابقه رویدادها اینطور توضیح داده شده که «سازمان هواپیمایی کشوری دارای سامانه ثبت اطلاعات سوانح و حوادث بوده و کلیه شرکت های ارائه دهنده خدمات هوانوردی ضمن رعایت مقررات گزارش دهی رویدادهای ایمنی، رویدادهای کشور را به اطلاع سازمان رسانده که در این سامانه ثبت و ضبط می شود. با مراجعه به این سامانه رویدادهای متفاوتی با موضوع ترکیدگی لاستیک هواپیماها در فرودگاه مشهد به ثبت رسیده است. البته به ندرت هم سابقه ترکیدگی لاستیک هواپیماها در فرودگاه هایی مثل مهرآباد تهران، شیراز، ماهشهر و... مشاهده گردید ولی تعداد آن در فرودگاه مشهد فراوانی بیشتر دارد. این مساله می تواند حاصل از ترافیک بالای فرودگاه، حجم مسافر زیاد، دما و ارتفاع فرودگاه به عنوان عامل کمکی باشد. رویدادهای مختلف عنوان شده دارای نتیجه گیری خاص خود متناسب با اطلاعات آن پرواز داشته و ممکنست نتیجه گیری مشابهی نداشته باشند ولی در این تحقیق تلاش شده تا با تمرکز به نکات مشترک، یافته های ایمنی لازم حاصل شود. لازم به ذکر است در مقابل رویدادهای مستحدثه قبلی با هماهنگی به عمل آمده بین سازمان و فرودگاه مذکور مقرر شده که بازدیدهای باند دو برابر شده و به شرکت های هواپیمایی نیز ابلاغ گردیده تا محدودیت هایی برای وزن برخاستن هواپیماها و نحوه نگهداری چرخ ها اعمال نمایند.

دفتر بررسی سوانح و حوادث سازمان هواپیمایی کشوری همین طور درباره کیفیت ساخت، نگهداری و تعمیر تاکید کرده است که بر طبق بررسی از اسناد مربوطه مشخص گردید که در این رویدادها انواع مختلفی از محصولات کارخانه های سازنده مشاهده شده که تولیدات شرکت گهر ایران (صنایع بنی هاشم)، Bridgestone، Dunlop، Goodyear، Michelin و... بوده اند، پس مبحث کارخانه و مواد سازنده مورد تمرکز قرار نگرفت.

چرخ ها و لاستیک هواپیماها جزء قطعات عمردار (LLP) نیستند و متناسب با نحوه ی استفاده از آن فرسوده می شوند و مورد تعویض قرار می گیرند. این چرخ ها ممکنست بصورت تولید جدید (New) یا بصورت اورهال شده (Recap) استفاده شوند که تعداد دفعات پروازی آنها حدودا از ۲۰۰ تا ۱۰۰ سیکل متفاوت می باشد. سابقه این رویدادها نشان داده است که برخی چرخ های نو و برخی اورهال شده در این رویدادها لطمه دیده اند که احتمال تاثیر شرایط خارجی بر لاستیک را محتمل تر می سازد. در بازدید سرزده از چرخ های هواپیماهای خارجی و داخلی در فرودگاه مشهد مشخص شد که کیفیت چرخ ها کاملا متفاوت می باشد که این مساله نشان داده است دریافت لاستیک هااز منابع معتبر و مستقیم از کارخانه سازنده و بازدید مطابق با استانداردهای کارخانه شرط مهمی برای کار کرد مناسب آنها می باشد.

بخش دیگر این گزارش به شرایط بهره برداری هواپیما پرداخته که در حوزه آمده است: «تعداد زیادی از این رویدادها به هنگام خزش هواپیما روی باند برای پرواز (قبل از بلند شدن) و در سرعت بالای هواپیما و چرخ ها حادث شده است که خلبانان برابر دستورالعمل ها موظف به پرواز بوده اند و باتوجه به وزن زیاد هواپیماها در این مرحله، خلبان مجبور به حفظ ارتفاع ثابت برای سوزاندن سوخت و کاهش وزن هواپیما شده اند.. در بعضی از پروازهای خارجی و داخلی مشاهده شده است که بمنظور سوخت گیری کم در ایستگاه های خارجی و یا ذخیره زمان در ایستگاه های مقصد، خلبانان نسبت به درخواست حمل سوخت اضافه برای مسیر بعد (Fuel Tankering) اقدام نموده اند. این رفتار در صورت رعایت بیشترین وزن مجاز هواپیما، بدون مجوز نیست. شرایط گرما و ارتفاع زیاد فرودگاه های کشور بطور مستقیم در وقوع رویدادها تاثیر داشته که علاوه بر وقوع این حوادث به عنوان یک مخاطره برای موتورهای هواپیماها نیز فرض می شود.. زمان خنک شدن چرخ ها و توجه خلبانان به درجه حرارت ترمزها نکته بسیار مهمی است که باید توسط شرکت های هواپیمایی مورد توجه قرار گیرد. برخی از شرکت های هواپیمایی برای جلو گیری از خسارت به موتورها و هواپیماها، محدودیت هایی از قبیل کم کردن تعداد مسافران، شرایط عملیاتی خاص در نظر گرفته اند.

در ادامه این گزارش درباره اطلاعات بهره برداری فرودگاه مشهد اینطور توضیح داده شده است که فرودگاه شهید هاشمی نژاد مشهد توسط شرکت فرودگاه ها و ناوبری هوایی ایران بهره برداری می شود. این فرودگاه یکی از پر رفت و آمدترین فرودگاه های کشور بوده که ارائه خدمت به پروازهای داخلی و خارجی را انجام می دهد. تا حالا این فرودگاه برابر الزامات جدید مقررات فرودگاهی سازمان هواپیمایی کشوری موفق به دریافت گواهینامه فرودگاهی نشده که دفاتر نظارتی سازمان برنامه دارند تا بعد از تکمیل فرآیندهای قانونی صدور گواهینامه فرودگاه را در دستور کار خود بررسی نمایند. این فرودگاه دارای دو باند پرواز با ساختار آسفالت در امتداد ۳۱-۱۳ چپ و راست می باشد که سامانه ILS برای باند ۱۳l-۳۱R فراهم می باشد که باند اصلی و غالب فرودگاه مشهد فرض می شود. به علت نزدیکی باند R۱۳-۳۱l به ساختمان های فرودگاه و همین طور موانع پروازی شهری، این باند بصورت معمول استفاده نمی گردد. بنابراین فرودگاه محدودیت برای بسته شدن باند اصلی به مدت طولانی و انجام تعمیرات لازم دارد.

در ادامه این گزارش درباره وضعیت فرودگاه شهید هاشمی نژاد مشهد که ترکیدگی لاستیک در آن بیش از سایر فرودگاهی تکرار شده، آمده است: «بازدید باند و کنترل FOD باند روزانه سه مرتبه انجام می گرفته که اکنون افزایش پیدا کرده است. همین طور ارتفاع فرودگاه از سطح دریا بالا بوده و در هوای گرم هواپیماها در آن محدودیت راندمان دارند. خلبانان پروازها به علت موانع موجود در آستانه باند ۱۳ و ظرفیت کامل مسافران، به طور معمول تمایل دارند از باند ۱۳ چپ به پرواز در آیند.. تمامی حوادث ترکیدگی چرخ ها در باند اصلی (۱۳ چپ/۳۱ راست) به وقوع پیوسته که مورد دقت دفتر بررسی سوانح و حوادث سازمان بوده است. گزارش های بررسی حوادث سازمان نشان داده است که کیفیت نقاشی روی باند اصلی مناسب نبوده و علاوه بر تولید FOD، برجستگی هایی نیز بوجود آورده که لاستیک چرخ های هواپیماها را در وزن و سرعت زیاد گرفتار مشکل می سازد. بعد از وقوع سانحه خروج از باند هواپیمای ۸۳MD شرکت هواپیمایی زاگرس در سال ۱۳۹۴ و حادثه ترکیدگی لاستیک هواپیمای ۷۳۷B شرکت هواپیمایی سپهران در سال ۱۴۰۰، سفارش ایمنی برای ارتقای کیفیت سطح باند اصلی فرودگاه مشهد (قدرت ترمزگیری و رنگ آمیزی) صادر شده که باتوجه به اظهارات مدیران فرودگاهی، به علت زمان بر بودن و حجم زیاد پروژه، تا حالا موفق به اقدام اصلاحی نشده اند.

در نهایت دفتر بررسی سوانح و حوادث سازمان هواپیمایی کشوری سفارش های جدید ایمنی خود برای پیش گیری از این حوادث را اینطور در آخر گزارش خود آورده است: «باتوجه به یافته های بالا و بمنظور ارتقای ایمنی پروازها سفارش های ایمنی زیر صادر شده تا دفاتر نظارتی سازمان هواپیمایی کشوری با پیگیری لازم، زمینه اجرای آنها را فراهم آورند.

- سفارش ایمنی به کلیه شرکت های هواپیمایی:
۱- تا رفع اشکال باند فرودگاه مشهد، از حمل سوخت اضافی در ایستگاه مشهد ممانعت به عمل آورده و حمل سوخت اضافی در هوای گرم و فرودگاه های مرتفع را کنترل و محدود نمایند.
۲- از درج بازه زمانی لازم درخلال زمان توقف هواپیما و شروع حرکت آن در پارکینگ فرودگاه های کشور (Ground time) در دستورالعمل های خود اطمینان حاصل نموده و اجرای آنرا پایش نمایند.
۳- بخش عملیات شرکت متناسب با راندمان هواپیماها و ارتفاع و درجه حرارت فرودگاه ها، محدودیت های عملیاتی خود و نحوه کنترل دمای ترمزها را ابلاغ و اجرا نمایند.
۴- سیستم های کیفی و تضمین مرغوبیت، نحوه خرید قطعات، نگهداری و تعمیر چرخ ها را بیشتر مورد پایش قرار دهند.»

در ادامه این گزارش، دفتر بررسی سوانح و حوادث سازمان هواپیمایی کشوری در بخش «توصیه ایمنی به شرکت فرودگاه ها و ناوبری هوائی ایران» آورده است که این شرکت موظف است «در سریع ترین زمان ممکن نسبت به ارزیابی ریسک و تدوین برنامه بازسازی سطح باند اصلی فرودگاه مشهد برابر مقررات فرودگاهی کشور اقدام نموده و در این خصوص برای دریافت هرگونه معافیت خاص موافقت سازمان هواپیمایی کشوری را کسب نماید. همین طور باتوجه به وارد شدن خسارت به شرکت های هواپیمایی، هماهنگی لازم برای نحوه جبران خسارت درباب سهم عوامل فرودگاهی نیز انجام پذیرد.» از طرفی در بخش پایانی این سفارش های ایمنی به مؤسسات تعمیر و نگهداری اینطور سفارش شده است که «نگهداری و تعمیر چرخ ها، ترمزها و تعویض لاستیک ها مطابق با استاندارد کارخانه سازنده صورت پذیرفته و از پذیرش درخواست های نامتعارف شرکت های هواپیمایی پرهیز شود. همین طور تامین و دریافت مواد مصرفی و قطعات مطابق با استانداردهای مربوطه صورت پذیرفته و در صورت مشاهده تخلف شرکت های هواپیمایی، مراتب سریعا به سازمان هواپیمایی کشوری اعلام گردد.»




1401/05/09
13:04:27
5.0 / 5
85
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۴ بعلاوه ۱
پلات