مذاکره با روسیه برای مشارکت در راه آهن رشت - آستارا

مذاکره با روسیه برای مشارکت در راه آهن رشت - آستارا

پلات: معاون ساخت و توسعه راه آهن، بنادر و فرودگاه های شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور با اشاره به بازدید هیات کارشناسی- فنی روسی از پروژه راه آهن رشت - آستارا از انجام مذاکراتی برای مشارکت روسیه در طراحی، راه اندازی و تامین مالی این مسیر ریلی آگاهی داد.


به گزارش پلات به نقل از ایسنا، عباس خطیبی ایران را دارای ظرفیت های بالای ترانزیت ریلی دانست و اظهار داشت: یکی از اهداف وزارت راه و شهرسازی ساخت و تقویت کریدورهای ترانزیتی ریلی در کشور است. باتوجه به سفر اخیر رییس جمهور روسیه به ایران و مذاکراتی که در سطح مقامات عالی رتبه دو کشور انجام شده و همین طور تاکید و دستور معاون اول ریاست جمهوری به وزارت راه و شهرسازی در خصوص تسریع در ساخت راه آهن رشت- آستارا، میزبان هیات کارشناسی- فنی از روسیه هستیم و این هیات برنامه انجام بازدیدها و مذاکرات برای همکاری در ساخت خطوط ریلی دارند.
وی اشاره کرد: هیات کارشناس- فنی روسی به بازدید جامع و کاملی از مسیر ۱۶۲ کیلومتری راه آهن رشت- آستارا پرداخته و ارزیابی های فنی و کارشناسی انجام دادند. این هیات روسی مشخصات فنی، بخشنامه ها، استانداردها و مصالح مورد نیاز این پروژه را نیز بررسی کردند و باتوجه به شرایط خاص این پروژه و اهمیت آن در کریدور شمال - جنوب تمایل کشور روسیه به همکاری در تکمیل این خط ریلی را اعلام نمودند. در ادامه مذاکرات، نحوه مشارکت روسیه طی جلسات آتی مورد بررسی قرار خواهد گرفت.
معاون ساخت و توسعه راه آهن، بنادر و فرودگاه های شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور در ادامه اعتبار مورد نیاز ساخت راه آهن رشت- آستارا را ۲۰ هزار میلیارد تومان اعلام نمود و اظهار داشت: هم اکنون عملیات زیرسازی ۱۰ کیلومتر مسیر از سمت رشت در شرف اختتام و آماده ریل گذاری است و عملیات زیرسازی۱۱.۵ کیلومتر مسیر از سمت آستارا نیز شروع شده است.
خطیبی درباره ی زمان بهره برداری این پروژه نیز اظهار داشت: یک دوره چهار ساله برای اتمام این پروژه برنامه ریزی شده که برای رسیدن به آن باید منابع مالی این طرح را در تمام طول ۱۶۰ کیلومتر این مسیر بصورت پایدار تامین نماییم. برای تامین مالی راه آهن رشت- آستارا از روش های مختلف داخلی و خارجی استفاده خواهیم کرد و به دنبال جلب مشارکت و حضور روس ها برای طراحی، راه اندازی و تامین مالی در این پروژه بصورت مشترک هستیم.
وی درباب استفاده از تکنولوژی روسیه در طرح های ریلی اظهار داشت: صنعت ریلی ایران در حوزه ی تکنولوژی خصوصاً در مسیرهای ترانزیتی و باری به خودکفایی رسیده اما اساسا تیم های کاری دو کشور با هم مراودات فکری خواهند داشت و باتوجه به اهمیت راه آهن رشت- آستارا، از فناوری های نوین روسیه نیز استفاده خواهیم کرد.
معاون ساخت و توسعه راه آهن، بنادر و فرودگاه های شرکت ساخت در ادامه با اشاره به اهمیت توسعه کریدورهای ترانزیتی برای اقتصاد کشور و منطقه اظهار داشت: کریدور شمال- جنوب یک مسیر اقتصادی و راهبردی مهم برای ترانزیت بار بوسیله ایران میان هند، روسیه، کشورهای CIS و شمال اروپا است و البته فعال سازی و تقویت همه کریدورهای کشور برای افزایش ترانزیت ضروریست.




منبع:

1401/06/02
17:25:52
5.0 / 5
265
تگهای خبر: استاندارد , بنادر , پروژه , حمل و نقل
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۷ بعلاوه ۵
پلات