مدیرعامل شركت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل كشور پاسخ داد؛

راه آهن رشت- آستارا چقدر هزینه دارد؟

راه آهن رشت- آستارا چقدر هزینه دارد؟

به گزارش پلات، مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور راه آهن اظهار داشت: راه آهن رشت- آستارا به 22 هزار میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد.


به گزارش پلات به نقل از وزارت راه و شهرسازی، خیرالله خادمی با اعلان اینکه روسیه برای سرمایه گذاری و راه اندازی این طرح اعلام آمادگی کرده، است، اضافه کرد: وزیر راه و شهرسازی نیز برای تامین اعتبار از منابع خاص داخل کشور پیگیری می کند.
مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور راه آهن رشت- آستارا را مهم ترین طرح ریلی کشور دانست که به ۲۲ هزار میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد و اظهار داشت: این خط ریلی تکمیل کننده راهگذر شمال به جنوب است و ایران را به ریل آذربایجان، روسیه و اروپای شرقی متصل می کند.
مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور، این خط ریلی را نیازمند سرمایه گذاری سنگینی دانست و اظهار داشت: یکی از گره های این طرح تملک اراضی مسیر است و سرتاسر این طرح زمینهای کشاورزی باارزش وجود دارد و به دو هزار میلیارد تومان اعتبار برای تملک این اراضی نیاز است.
خادمی اضافه کرد: علاوه بر این ۲۰ هزار میلیارد تومان هم برای راه اندازی طرح نیاز است که برای تامین آن باید از منابع داخلی و خارجی استفاده نمائیم و مجموع هزینه های این پروژه ۲۲ هزار میلیارد تومان می شود.
خادمی اضافه کرد: این خط ریلی ۱۶۴ کیلومتر طول دارد و به سبب وجود زمینهای کشاورزی، حدود ۵۰ درصد مسیر به راه اندازی پل نیاز دارد که برای ۵۲ کیلومتر آن پل طراحی شده است.
بگفته خادمی، روسیه باید نحوه کمک مالی در این طرح را مشخص نماید که بوسیله وام دولتی، سرمایه گذاری مشترک یا فاینانس است.
مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور راه آهن رشت- آستارا را طرح کلیدی و راهبردی دانست که شبکه ریلی کشور را تکمیل می کند و می تواند عوائد زیادی از ترانزیت برای آینده کشور داشته باشد.
خادمی اضافه کرد: پیش بینی می شود با توجه به این که مسیر رشت- آستارا بهترین کریدور حمل ونقلی بین جنوب شرق آسیا به سمت اروپای شرقی و روسیه است، جذب بار سنگینی داشته باشد و مقدار زیادی از کالاهایی که بین روسیه و هند یا اروپای شرقی و هند در حال انجام می باشد، جذب نماید.
مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور اضافه کرد: راه اندازی این طرح به نفع ایران و حمل و نقل بین المللی است و این که حمل بین المللی کالا را متحول می کند و می تواند زمینه را جهت استفاده از خاک ایران به عنوان یک مسیر ترانزیتی بار فراهم آورد.
خادمی اظهار داشت: با وجود هزینه ۸۰۰ میلیون یورویی تکمیل راه آهن، معطل روسیه نمی مانیم و همزمان درحال پیگیری تامین اعتبار از سایر منابع هستیم.
مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور اشاره کرد: راه آهن رشت- آستارا مهم ترین پروژه ریلی کشور بوده که تکمیل کننده کریدور شمال به جنوب است و ایران را به ریل آذربایجان، روسیه و اروپای شرقی متصل می کند.

1401/08/06
13:52:15
5.0 / 5
241
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۲ بعلاوه ۳
پلات