ارزآوری ۲۰ میلیارد دلاری راه آهن رشت - آستارا

ارزآوری ۲۰ میلیارد دلاری راه آهن رشت - آستارا

به گزارش پلات، مدیرکل ساخت و توسعه راه آهن منطقه 2 اظهار داشت: با اجرا شدن پروژه راه آهن رشت- آستارا، سالانه یک میلیون نفر مسافر و حدود 15 میلیون تن بار جابجا می شود که حدود 20 میلیارد دلار برای کشور ارزآوری در بردارد.


به گزارش پلات به نقل از ایسنا، محمد منجمی در یک برنامه تلویزیونی به بیان مشخصات فنی و مزایای راه آهن رشت - آستارا پرداخت و درباب نحوه ساخت و مراحل این پروژه ریلی با اعلان اینکه مراحل فنی به زودی اجرا می شود، اظهار داشت: امیدواریم ظرف مدت یک ماه اقدامات درباب تهیه نقشه و مراحل ساخت اجرائی شود، البته پیمانکار این پروژه که قرارگاه خاتم الانبیاست، قسمتی از این پروژه را اجرا کرده و امیدوار هستیم ظرف مدت سه سال با حضور پیمانکاران ایرانی این راه آهن ساخته شود.
وی اظهار داشت: ظرفیت حمل بار راه آهن رشت - آستارا ۱۵ میلیون تن است که در صورت رسیدن به این میزان از ظرفیت جابه جایی بار شاهد ارزآوری حدود ۲۰ میلیارد دلار خواهیم بود. ظرفیت حمل بار این راه آهن در سال نخست بهره برداری ۱۰ میلیون تن برآورد شده که به میزان ۹.۶ میلیون تن تقاضای حمل بار دارد. همین طور راه آهن رشت - آستارا ظرفیت جابه جایی حدود ۹۹۰ هزار نفر مسافر را در سال بیستم بهره برداری خواهد داشت.
توسعه گردشگری کشور با راه اندازی خط ریلی رشت- آستارا
مدیرکل ساخت وتوسعه راه آهن منطقه ۲ درباره ی مزایای این پروژه ریلی توضیح داد: راه اندازی این خط ریلی و آسان تر کردن سفر توریستهای خارجی و داخلی می تواند منجر به توسعه گردشگری کشور شود. بطور کلی حمل و نقل ریلی به عنوان ترابری سازگار با محیط زیست شناخته می شود و راه اندازی راه آهن رشت - آستارا در بخش باختری استان گیلان، هم در توسعه استان نقش ایفا می کند و هم سبب کاهش سوانح و تصادفات می شود. از طرف دیگر این پروژه در کاهش عوارض زیست محیطی و جلوگیری از رشد بی رویه شهرها در کرانه راه ها نیز موثر است.
منجمی درباره ی مشخصات فنی این پروژه اظهار داشت: برای ساخت این پروژه ریلی، راه اندازی ۶۳ دستگاه پل به طول حداکثر ۴۰ کیلومتر و یک دستگاه تونل در نظر گرفته شده است. عملیات زیرسازی ۱۰ کیلومتر ابتدایی مسیر بصورت دوخطه در قالب راه آهن قزوین - رشت - بندر کاسپین در مرحله پایانی و آماده ریل گذاری است. راه آهن رشت - آستارا به بالای ۲۱ هزار تن ریل نیاز دارد. این پروژه ریلی دارای یک دستگاه درجه ۱ (آستارا)، سه ایستگاه درجه دو (صومعه سرا، اسالم_ تالش و لوندویل) و پنج ایستگاه درجه ۳ (رضوانشهر_ پونل، ماسال، پره سر، حویق و لیسار) است.
وی به جنبه های زیست محیطی این پروژه نیز اشاره نمود و اظهار داشت: بنابر توافق انجام شده با سازمان محیط زیست و طبق برنامه ریزی انجام شده در اجرای این پروژه پایین ترین میزان خسارت به جنگلها همچون جنگل گیسوم وارد می شود.
مدیرکل ساخت و توسعه راه آهن منطقه ۲ اشاره کرد: این محور ۱۰ ایستگاه دارد که ایستگاه رشت آن تولید شده و حدود ۵ ایستگاه تشکیلاتی و باری و ۳ ایستگاه مسافری دارد که ظرفیت جابه جایی این مسیر ریلی یک میلیون نفر است. راه آهن رشت - آستارا در سال اول ساخت باتوجه به تملک اراضی باید پیشرفت ۲۵ درصدی داشته باشد و در سال سوم ۵۰ درصد و در سال سوم و پایانی باید ۲۵ در صد باقی مانده تمام شود.
منجمی اشاره کرد: از نظر امنیت اقتصادی این پروژه برای خیلی از کشورها با مهمست و باتوجه به وارد شدن سرمایه مضاعف از این طریق این پروژه ها می تواند سرمایه بسیار زیادی را هم برای کشورهای اطراف بوجود آورد.
کاهش ۲۱ روزه زمان حمل بار از فنلاند به ایران توسط راه آهن رشت- آستارا
مدیرکل ساخت وتوسعه راه آهن منطقه ۲ اشاره کرد: مسیر ریلی رشت - آستارا می تواند مدت حمل بار را از مبدا و مقصد فنلاند به مبدا یا مقصد ایران بصورت ترکیبی دریایی - ریلی به ۱۲ روز کم کند، در حالی که حمل دریایی بار در این راه ۳۳ روز زمان نیاز دارد. همین طور مسیر فنلاند به پاکستان را به ۱۸ روز و مسیر فنلاند به هند را به ۲۰ روز کاهش خواهد داد.
منجمی اظهار داشت: حمل بار از فنلاند به تایلند و بالعکس بوسیله ناوگان دریایی ۴۵ روز زمان می برد، در حالی که با تکمیل راه آهن رشت - آستارا این مسیر بصورت دریایی - ریلی به ۲۱ روز کاهش خواهد یافت. همین طور مسیر ریلی رشت - آستارا حلقه نهایی کریدور شمال-جنوب شمرده می شود، این کریدور نیز به عنوان پل ارتباطی کشورهای اروپایی با اقیانوس هند و خلیج فارس بشمار می رود و ارتباط کشورهای شمال اروپا، اسکاندیناوی و روسیه بوسیله ایران با کشورهای حوزه خلیج فارس، حوزه اقیانوس هند و جنوب شرقی آسیا را فراهم خواهدنمود.
وی تکمیل کریدور شمال-جنوب را فرصت بی نظیری برای جذب بالاترین حجم از بار روسیه و ترانزیت آن بوسیله ایران دانست و اضافه کرد: این پروژه با افزایش درآمدهای ترانزیتی در رشد فاکتورهای اقتصادی کشور نیز تاثیر گذار است.




منبع:

1402/02/29
15:30:43
5.0 / 5
410
تگهای خبر: پروژه , تولید , حمل و نقل , راه آهن
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۳ بعلاوه ۳
پلات