پروژه استراتژیک شلمچه - بصره گام مهم در حمل و نقل زائرین اربعین

پروژه استراتژیک شلمچه - بصره گام مهم در حمل و نقل زائرین اربعین

به گزارش پلات، کارشناس صنعت ریلی اظهار داشت: تکمیل پروژه استراتژیک شلمچه - بصره می تواند با تشکیل خط ریلی مستقیم، اهمیت بالای ی در تسهیل جابه جایی زائرین اربعین و کاهش فشار بر حمل و نقل جاده ای ایفا کند.



محمدجواد شاهجویی کارشناس صنعت ریلی در گفتگو با خبرنگار مهر با اشاره به اهمیت راه آهن شلمچه - بصره به عنوان یک پروژه راهبردی در روزهای اربعین، اظهار داشت: این پروژه نزدیک به دو دهه است که در دستور کار قرار دارد، اما در طول این مدت به علل مختلفی همچون کارشکنی طرف عراقی و ناهماهنگی نهادهای داخلی، پیشرفت قابل توجهی نداشته است.
وی اضافه کرد: خوشبختانه هم اکنون پروژه در راه مناسبی قرار گرفته و شرکت راه آهن جمهوری اسلامی ایران عزم جدی برای تسریع در تکمیل آن دارد. باتوجه به موقعیت جغرافیایی و مزیت های این مسیر، اتصال ریلی ایران به عراق بوسیله شلمچه، یکی از اولویت های مهم در عرصه حمل و نقل بین المللی محسوب می شود.
کارشناس صنعت ریلی اشاره کرد: کل مسافت این پروژه تنها ۳۲ کیلومتر است که با ساخت پل شلمچه به جزیره سندباد در عراق و سپس به ایستگاه بصره متصل می شود. از ایستگاه بصره به بعد هم شبکه ریلی عراق تا بغداد موجود است که امکان اتصال کامل فراهم می شود.
شاهجویی اظهار داشت: حالا ۷ مرز فعال تجاری و مسافری میان ایران و عراق وجود دارد، تبادل گسترده زوار عتبات عالیات و مسافران عراقی مشهد، نیاز به زیرساخت های حمل و نقل ایمن، سریع و پیوسته را دوچندان کرده است.
وی تاکید کرد: آن چه فعلا برای این پروژه اهمیت بیشتری دارد، بعد جابه جایی مسافری آنست. خصوصاً در روزهای اربعین که حجم جابه جایی زوار ایرانی به عراق به اوج می رسد، راه اندازی یک خط ریلی پیوسته بدون توقف و بدون نیاز به حمل و نقل ترکیبی می تواند تحولی بزرگ در تسهیل سفرهای زیارتی بوجود آورد.
شاهجویی با اعلان اینکه هم اکنون انتقال مسافر به عراق بوسیله ترکیب قطار و اتوبوس به انجام می رسد، اظهار داشت: در صورت بهره برداری از خط ریلی پیوسته شلمچه - بصره، این مسیر می تواند بار زیادی از دوش حمل و نقل جاده ای بردارد و به تعادل ترافیکی بین دو کشور کمک نماید.
این کارشناس حمل و نقل ریلی با تکیه بر ضرورت تمرکز بر روابط دو کشور ایران و عراق در تکمیل پروژه، اظهار داشت: گام نخست این است که این مسیر با هدف جابه جایی زوار عتبات عالیات و مسافران عراقی مشهد مقدس راه اندازی شود و بعد از بهره برداری، توسعه تجاری آن هم به تدریج بررسی شود.
شاهجویی درباره ی آخرین توافقات اجرائی پروژه توضیح داد: برمبنای تفاهمات جدید، ساخت پل روگذر از اروند، زیرسازی، روسازی و مین روبی مسیر در بخش ایرانی برعهده ایران خواهد بود. در مقابل، ساخت بخش واقع شده در خاک عراق از پل تا ایستگاه بصره، به یک شرکت پیمانکار اسپانیایی واگذار شده است.
وی در آخر اظهار داشت: طبق اعلام مدیرعامل شرکت راه آهن، پل و مسیر بخش ایرانی طی ۱۸ ماه ساخته خواهد شد و طرف عراقی هم وعده داده است که عملیات راه اندازی مسیر در خاک خودرا ظرف ۳۶ ماه به انتها برساند.


منبع:

1404/05/11
12:44:27
5.0 / 5
14
تگهای خبر: پروژه , حمل و نقل , راه آهن , سفر
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۳ بعلاوه ۳
پربیننده ترین ها

پربحث ترین ها

جدیدترین ها

پلات