آخوندی اعلام كرد:
قطارها امسال نیم ساعت دیررسیدند، پیش بینی ۲۴ ۵میلیون مسافر درنوروز
پلات: وزیر راه و شهرسازی اظهار داشت: قطارها در سال ۹۶ از مبدأ، به صورت میانگین تنها ۳۰ ثانیه تأخیر داشتند كه این شاخص در مقصد به حدود ۲۸ دقیقه می رسد.
به گزارش پلات به نقل از مهر، عباس آخوندی در مراسم بهره برداری از ۶۱ دستگاه واگن جدید مسافربری در آستانه سفرهای نوروزی در ایستگاه راه آهن تهران اظهار داشت: آینده توسعه حمل و نقل ایران باید در حوزه ریلی رقم بخورد.
وی اضافه كرد: حوزه جاده ای، رشد زیادی داشته است و به علت ماهیتش كه فردگرایانه است، رشد خویش را ادامه خواهد داد؛ هر چند كه در حوزه جاده ای باید ۱۰ كریدور جدید تولید نماییم و طول آزادراه ها به ۱۰ هزار كیلومتر رسیده و همینطور آزادراه ها و بزرگراه های كشور به شبكه آزادراه های آسیایی متصل شود.
آخوندی خاطرنشان كرد: آنچه در حمل و نقل ایمن، سالم، سبز و دوستدار محیط زیست، افزایش دهنده بهره وری اقتصادی و كاهش دهنده مصرف سوخت به حساب می آید، حمل و نقل ریلی چه در حوزه بار و چه در حوزه مسافری است.
وزیر راه و شهرسازی خاطرنشان كرد: عقب ماندگی این بخش در برابر جاده بسیار كم است و سهم ریل از حمل بار و مسافر در برابر جاده به سختی به ۱۰ درصد می رسد و نیاز به سرمایه گذاری فراوان به خصوص در حوزه باری و توسعه شبكه ریلی داریم.
وی تصریح كرد: با این حال، امسال شركت راه آهن ۷۰۰ كیلومتر و شركت ساخت و توسعه زیربناهای كشور، ۵۱۶ كیلومتر ریل جدید احداث كردند؛ ولی باید در دولت دوازدهم بتوانیم تمام مراكز استانها را به شبكه ریلی وصل نماییم.
آخوندی به اهمیت توسعه حمل و نقل حومه ای اشاره و تصریح كرد: حمل و نقل حومه ای ریلی، نظام شهرسازی در تمام شهرهای ایران را تغییر خواهد داد و تنها نشانه معنادار ابهام دو وزارت راه و مسكن، تولید حمل و نقل ریلی حومه ای است.
به گفته این عضو كابینه دولت دوازدهم، اگر حمل و نقل حومه ای ریلی را در سالهای قبل اجرا می كردیم؛ هم اكنون شهرهای جدید اطراف تهران بهترین سكونت گاه ها برای زندگی بودند كه كیفیت بالایی از نظر زندگی داشتند؛ مهمترین علت عقب ماندگی شهرهای جدید، نبود حمل و نقل ریلی حومه ای است.
وی اضافه كرد: دستیابی به چنین حمل و نقلی نیاز به سرمایه گذاری چندین میلیارد دلاری دارد، تا بتوانیم به رشد چند صددرصدی در بخش حمل و نقل حومه ای دست یابیم. در این صورت هم با آلودگی محیط زیست مقابله كرده ایم و هم فشار زیادی كه بر روی مركز كلان شهرها از نظر ترافیك و حمل ونقل وجود دارد را كاسته و زندگی با كیفیت در شهرهای جدید اطراف تهران خواهیم داشت.
وزیر راه و شهرسازی با اشاره به اینكه امروز اساسنامه شركت حمل و نقل حومه ای به هیات وزیران ارسال شد، اظهار داشت: برپایه این اساسنامه، وزارت راه و شهرسازی، وزارت كشور و سازمان برنامه و بودجه مشتركاً این سیستم را برعهده خواهند داشت. همینطور این شركت در سالهای آینده تأسیس خواهد شد ولی برای توسعه آن باید از صندوق توسعه ملی استفاده نماییم چون چندین میلیارد دلار پول نیاز دارد.
به گفته آخوندی دولت باید در طول دو برنامه توسعه پنج ساله، مبلغ ۵۰ میلیارد دلار از محل صندوق توسعه ملی سرمایه گذاری كند كه سالانه سرجمع ۵ میلیارد دلار در حوزه ریلی اعم از زیرساخت و ناوگان نیاز به سرمایه گذاری داریم. به خصوص كه گلوگاه بزرگ ما در سالهای آینده كمبود ناوگان است.
وی اضافه كرد: برای ایام تعطیلات سال نو كه تا ۱۵ فروردین برنامه ریزی شده است، ۴ هزار و ۸۴۰ رام قطار آماده شده كه نسبت به نوروز ۹۶، ۱۵.۷ درصد رشد داشته است. همینطور یك میلیون و ۷۷۲ صندلی آماده شده كه نسبت به نوروز ۹۶ معادل ۰.۸ درصد رشد نشان داده است. ضمن اینكه در نوروز ۹۷ میزان مسافر به ۲۴.۵ میلیون مسافر می رسد كه رشد ۶.۵ درصدی نسبت به سال جاری خواهد داشت.
وزیر راه و شهرسازی در انتها تصریح كرد: امسال ۶۱ واگن مسافربری به بهره برداری می رسد كه ۲۷ واگن آن نو بوده و ۳۴ واگن هم بازسازی اساسی شده است. ضمن اینكه میانگین تأخیرات راه آهن از مبدأ در سال ۹۶ كمتر از ۳۰ ثانیه بوده اما در مقصد حدود ۲۸ دقیقه بوده است. همینطور شركت راه آهن موظف است در سال آتی، اینترنت را به تمام قطارهای مسافری تسری بدهد.
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب