مهر گزارش می دهد؛

راه آهن سرخس-چابهار پروژه ای با بازدهی ۱۵ درصدی معطل بودجه

راه آهن سرخس-چابهار پروژه ای با بازدهی ۱۵ درصدی معطل بودجه

پلات: كارشناسان معتقدند حتی با در نظر گرفتن نرخ تعرفه موجود حمل ریلی بار و هم عبور سالانه ۴ میلیون تن بار ترانزیتی ریلی، راه آهن چابهار ـ سرخس یكی از اقتصادی ترین پروژه های عمرانی خواهد بود.



به گزارش پلات به نقل از مهر، پروژه ریلی ۱۳۴۰ كیلومتری چابهار ـ سرخس كه قرار بود محور توسعه استان های محروم و مرزی شرق كشور قرار گیرد هم اكنون پس از گذشت ۸ سال از شروع عملیات عمرانی آن به كندی پیش می رود. زیرساختی كه به واسطه فعال كردن حمل و نقل ریلی در استان های سیستان و بلوچستان، خراسان جنوبی و خراسان رضوی و فعال كردن ظرفیت عظیم معادن شرق كشور و به تبع آن، اشتغال زایی سبب شكوفایی اقتصادی این مناطق خواهد شد.
احداث این محور ریلی همینطور درآمدهای سرشاری از حمل بارهای ترانزیتی برای كشور به ارمغان خواهد آورد؛ چراكه محور ترانزیتی چابهار ـ سرخس تنها كریدور ترانزیتی است كه دسترسی كشورهای آسیای مركزی را به آبهای آزاد فراهم می كند و از این طریق می تواند حجم زیادی از بارهای ترانزیتی این كشورها كه قطب تولید محصولات غله آسیا هستند را جذب خود كند.
هند نخستین مشتری راه آهن چابهار-سرخس
این محور ریلی علاوه بر آنكه آسیای میانه را به آب های آزاد متصل می كند، می تواند در نخستین مأموریت خود بلافاصله بعد از تكمیل زیرساخت ها، بارهای ترانزیتی میان هند و افغانستان را جابه جا كند؛ بعنوان نمونه حجم مبادلات هند و افغانستان تنها در ۵ سال قبل به صورت متوسط سالی ۲ میلیون تن بوده كه با استفاده از خاك ایران منتقل شده است. این مورد به قدری برای هند مهم بود كه این كشور خود برای سرمایه گذاری در بندر چابهار پیش قدم شد و تابحال ۸۵ میلیون دلار تجهیزات بندری و یك خط اعتباری ۱۵۰ میلیون دلاری به آن تخصیص داده است.
قرارگاه خاتم ریل را تا سرخس برساند
با توجه به اینكه دولت به علت محدودیت های مالی امكان تجمیع و تخصیص سرمایه ها صرفا در پروژه راه آهن چابهار ـ سرخس را ندارد، سایر نهادهای انقلابی می توانند به كمك محرومیت زدایی از شرق كشور بیایند كه با عنایت به اقتصادی و درآمدزا بودن این پروژه، حتی امكان مشاركت این نهادها همچون قرارگاه سازندگی خاتم الانبیاء (ص) به صورت B.O.T (ساخت و بهره برداری) هم وجود دارد؛ نهادی كه هم اكنون پیمانكار احداث این خط ریلی از چابهار تا زاهدان است و در صورت تخصیص منابع مالی، می تواند این خط آهن را تا سرخس هم احداث كند.
سردار عبداللهی فرمانده قرارگاه سازندگی خاتم الانبیاء (ص) بارها در سخنرانی ها و نشست های خبری گوناگون اعلام نموده كه ورود سپاه به عرصه سازندگی با هدف خدمت به مردم و كمك به دولت هاست. به قول این مقام مسئول، قرارگاه خاتم (ص) پیمانكار نیست و منافع شخصی در آن وجود ندارد.
كارشناس ریلی: هزینه های ساخت راه آهن چابهار-سرخس ۱۰ ساله مستهلك می شود
در همین ارتباط، سید میثم لاجوردی در گفت وگو با خبرنگار مهر اظهار داشت: هر چه قدر از پنجره زمانی گشوده شده برای احداث راه آهن ترانزیتی چابهار ـ سرخس زمان می گذرد، به همان نسبت هم از درآمدهای سرشار این زیرساخت ریلی عقب می افتیم؛ آنچه هم اكنون مورد انتظار است ورود موثر و سازنده قرارگاه خاتم (ص) با تمام توان فنی مهندسی خود در پروژه های راهبردی همچون ساخت محور ترانزیتی چابهار ـ سرخس است كه بعد از گذشت سال ها به علت عدم اهتمام جدی دولت های مختلف و محدودیت های منابع مالی دولتی همچنان دربلاتكلیفی به سر می برد. درحالی كه قرارگاه می تواند بدون اتكا به منابع مالی دولتی به تامین مالی این پروژه با استفاده از تبدیل نوع قرارداد از مدل پیمانكاری (كه عموما برای بخش خصوصی با هدف انتفاع اقتصادی طراحی می شود) به مدل مشاركت عمومی ـ خصوصی، كمك نماید.
وی اضافه كرد: آنچه وجه تمایز سپاه با دیگر بخش های خصوصی فعال در زمینه عملیات های عمرانی كشور است رویكرد این نهاد در هدف از انتخاب پروژه ها است. چراكه سایر بخش های خصوصی با هدف كسب درآمد حاضر به انجام پروژه ها هستند اما آنچه از قرارگاه سازندگی انتظار می رود آن است كه بدون آنكه معطل بودجه های دولتی بماند، نسبت به ساخت و تكمیل این محور ریلی راهبردی اقدام می كند.
مدیر گروه حمل و نقل مركز مطالعات اقتصادی دانشگاه علم و صنعت خاطرنشان كرد: نباید اینگونه فكر كرد كه احداث این خط آهن فقط هزینه برای سازنده دربردارد بلكه با محاسبات كارشناسی صورت گرفته سرمایه گذاری در این پروژه، اقتصادی بوده و می توان از عواید حاصل از بهره برداری از خط ریلی در قالب قرارداد BOT بهره مند شد.
وی تاكید كرد: برپایه این مدل اقتصادی، با جذب ۴ میلیون تن بار ترانزیتی در این محور و همینطور دریافت تعرفه فعلی حمل ریلی بار، نرخ بازده داخلی (IRR) برای سرمایه گذاری در این پروژه بیش از ۱۵ درصد ارزی خواهد بود. ازاین رو هزینه های ساخت این پروژه بعد از بهره برداری در مدت حداكثر ۱۰ سال مستهلك خواهد شد.
این كارشناس صنعت حمل و نقل ریلی خاطرنشان كرد: سازنده می تواند برای دستیابی به سود مورد انتظار هم یك دوره ۱۰ ساله دوم هم از خط آهن مذكور بهره برداری كند كه نهایتا بعد از ۲۰ سال اصل و سود پروژه ریلی ۱۳۴۰ كیلومتری برای سرمایه گذار مستهلك خواهد شد. این در شرایطی است كه پروژه های آزادراهی با هزینه ها و طول آزادراه به مراتب كمتر از این (مثلا آزادراه ۱۲۰ كیلومتری)، معمولا در دوره های ۳۰ ساله سرمایه گذار می تواند به اصل و سود سرمایه خود دست یابد.

1397/02/30
14:02:06
5.0 / 5
5048
تگهای خبر: پروژه , حمل و نقل , راه آهن
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۶ بعلاوه ۵
پلات