یك فعال صنعت واگن سازی مطرح كرد؛
لغو پرداخت تسهیلات ۴ درصدی برای خرید واگن
پلات: عضو هیأت مدیره انجمن صنفی شركت های تولیدكننده واگن قطار اظهار داشت: واگن سازان هم اكنون با كمتر از ۴۰ درصد ظرفیت خود فعالیت می نمایند و بنابراین مجبور شده اند به حوزه تعمیرات ورود كنند.
به گزارش پلات به نقل از مهر، محمدرضا مختاری عضو هیأت مدیره انجمن صنفی شركت های تولیدكننده واگن قطار در حاشیه ششمین نمایشگاه حمل و نقل ریلی و صنایع وابسته اظهار داشت: هم اكنون شركت های تولیدكننده واگن با كمتر از ۴۰ درصد ظرفیت خود فعال می باشند كه این میزان نسبت به سال های گذشته رشد داشته است؛ بخصوص كه وزارت راه و شهرسازی اخیراً مشتری تعدادی از واگن های تولید داخل شده است.
وی علت ظرفیت پایین تولید واگن مسافری در ایران را قیمت بالای آن عنوان نمود و اضافه كرد: در گذشته شركت دولتی راه آهن از محل وجوه اداره شده این شركت نزد بانك های عامل تا ۸۰ درصد ارزش قرارداد خرید واگن را به شركت های حمل و نقل ریلی مسافری، تسهیلات با سود چهار درصد اعطا می كرد، اما هم اكنون این تسهیلات لغو شده و بانك هایی كه به شركت های ریلی تسهیلات پرداخت می كنند، سود ۱۸ درصد می گیرند. ازاین رو هیچ توجیه اقتصادی برای شركت های ریلی جهت استفاده از تسهیلات بانكی خرید واگن مسافری وجود ندارد.
عضو هیأت مدیره انجمن صنفی شركت های تولیدكننده واگن قطار با اشاره به قول وزیر صنعت، معدن و تجارت در خصوص اعطای تسهیلات با سود ۱۴ درصد از محل صندوق توسعه ملی به شركت های حمل و نقل ریلی برای خرید واگن تولید داخل اظهار داشت: علی رغم این اظهارات، تابحال صندوق توسعه ملی هیچ پاسخی به درخواست شركت های ریلی نداده است.
مختاری، كیفیت واگن تولید ایران را بالاترین سطح كیفی در غرب آسیا توصیف كرد و اضافه كرد: هم اكنون در كشور برای تولید واگن مسافری تا ۲۰ درصد و در بخش تولید واگن باری تا ۱۵ درصد قطعات واگن را به خارج از كشور وابسته هستیم ولی مابقی در داخل كشور تولید می گردد.
وی یكی دیگر از مشكلات واگن سازان داخلی را افزایش ۳۰ درصدی قطعات تولید داخل دانست و اظهار داشت: بیش از ۱۵۰ شركت قطعه ساز بعنوان پشتیبان شركت های تولیدكننده واگن، قطعات اولیه را تولید می كنند كه در صورت فراهم نشدن تسهیلات خرید واگن برای شركت های بهره بردار، بخش زیادی از این شركت ها با مشكل جدی مواجه خواهند شد.
مختاری ورود شركت های واگن ساز به بخش تعمیرات را از نظر اقتصادی به صرفه ندانست و اظهار داشت: علت اینكه واگن سازان به حوزه تعمیرات اساسی واگن ورود كرده اند، عدم استفاده از ظرفیت تولید واگن در داخل كشور به خاطر گرانی واگن نوساز است. هم اكنون ارزش هر واگن نوساز سه میلیارد تومان است ولی هزینه بازسازی اساسی هر دستگاه واگن مسافری بین ۳۵۰ تا ۶۰۰ میلیون تومان هزینه دارد؛ بنابراین بخش تعمیرات برای شركت هایی كه تولیدكننده هستند، سودده نیست.
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب