تهدید حذف بلیت های چارتر برای سفر

تهدید حذف بلیت های چارتر برای سفر

پلات: رئیس هیات مدیره انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرتی با تاكید بر این كه پرواز چارتر واقعی، قیمت بلیت و یا سفر هوایی را بالا نمی برد، اظهار داشت: اگر پروازهای چارتری و گروهی حذف شود، گردشگری تعطیل می شود، انگیزه برای سفر از بین می رود و دیگر كمتر می توان تب سفر احداث كرد.


حرمت الله رفیعی به دنبال مخالفت وزیر راه و شهرسازی با فروش بلیت هواپیما به صورت چارتری، در گفت و گو با ایسنا توضیح داد: قیمت بلیت هواپیما را آژانس مسافرتی تعیین نمی كند، این شركت هواپیمایی است كه قیمت گذاری می كند. چنان چه در اذهان عمومی آژانس را گران فروش معرفی كنند، در حق آنها جفا كرده اند. آفت چارتر این است كه شركت های هواپیمایی پروازها را «سالانه» كرایه می دهند، درحالی كه خوب می دانند برخی مسیرها تمام سال مسافر ندارند، آژانس ناچار است صندلی های هواپیمایی را كه برای یك سال چارتر كرده در پاره ای از زمان ها، زیر قیمت و با زیان بفروشد و در فصل شلوغ برای جبران آن خسارت، قیمت ها را بالا ببرد. اگر پروازها را بر طبق عرضه و تقاضا و فصلی به آژانس ها كرایه می دادند، قیمت ها این قدر گرفتار نوسان نمی شد.
او افزود: حتی پرواز برنامه ای هم كه برخی شركت های هواپیمایی فقط به آن روی آورده اند اگر جا نیافتد و كنترلی روی آن نباشد با افزایش قیمت روبه رو خواهد شد، پس مشكل جای دیگری است نه اصل چارتر.
رئیس هیأت مدیره انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرتی اضافه كرد: جفای ایرلاین این است كه حقوق پرسنل خودرا از چارترفروشی تأمین می كند؛ حرف ما هم این است كه حقوق پرسنل را نباید فقط از چارتر تأمین كنند. از طرفی چارتر را بر طبق تعریف واقعی در اختیار آژانس نمی گذارند. ایرلاین مثلاً در راه تهران - مشهد - تهران از سازمان هواپیمایی كشور مجوز پرواز برنامه ای می گیرد و درحالی كه بلیت آنرا باید در سیستم بفروشد، آنرا برای یك سال به آژانس ها چارتر می دهد. اگر شركت های هواپیمایی قصد چارترفروشی دارند از همان ابتدا باید درخواست مجوز در رابطه با آنرا بدهند، مخصوصاً آن كه به لحاظ قانونی نمی توانند همه ظرفیت خودرا چارتر بفروشند.
رفیعی اظهار نمود: روتین كار این است كه آژانس مسافرتی به اندازه گروه به شركت هواپیمایی درخواست دهد و ایرلاین بر آن اساس از سازمان هواپیمایی مجوز بگیرد یا در مسیری آژانس مسافر دارد و از ایرلاین درخواست كند برای چند ماه به اندازه نیاز، تعدادی هواپیما چارتر بدهد. با این كار سازمان هواپیمایی به اندازه ظرفیت آن مسیر مجوز پرواز برنامه ای صادر می كند و مازاد آنرا مجوز چارتری می دهد.
این فعال گردشگری به مخالفت وزیر راه با ادامه فعالیت پروازهای چارتری و اعلام نظرهایی كه در جلسه اخیر سازمان هواپیمایی و معاون قضائی دادستان كل كشور درباره تعطیلی چارتر به شكل مرسوم مطرح گردیده است، اشاره نمود و اظهار داشت: مگر می شود چارتر را جمع كرد؟ اصلاً گردشگری بر اساس چارتر كارش را انجام می دهد. چارتر هواپیما تعریف دارد و باید شكل واقعی آنرا اجرا نماییم. یعنی ایرلاین طبق نیاز و بسته سفر باید درخواست چنین مجوز ی را به سازمان هواپیمایی بدهد، نه این كه پروازهای برنامه ای را با عنوان چارتر به آژانس ها بفروشد و بعد هم بلیت فروشی كند؛ این كار یعنی سهمیه مردم را برمی دارم و به هر قیمتی كه می خواهم می فروشم.
رفیعی در ارتباط با اظهارنظر وزیر راه در خصوص این كه «كسی كه هواپیما را چارتر كرده، یك بسته سفر دارد كه شامل اقامت، حمل و نقل و خورد و خوراك است و تورگردان باید خودش مسافر داشته باشد و غیر از این فروش بلیت چارتری تخلف است»، در پاسخ به این سوال كه آیا سازوكار اجرایی آن با آژانس های گردشگری طرح یا تعیین شده است، اظهار داشت: چه زمان آژانس های مسافرتی طرف مشورت و مذاكره بوده اند كه حالا باشند؟ این حلقه مفقوده، ابدی است. هیچ وقت دولت میل نداشته نیاز بخش خصوصی را بپرسد. دولت نخست باید واگذاری امور تصدی گری شده را انجام دهد. این كار را صنف باید انجام دهد اما منِ صنف در كجای این قضیه هستم؟ آیا صنف گردشگری در ستاد سفر حضور دارد؟ آیا وقتی تصمیم می گیرند، نظر و نیاز بخش خصوصی و صنف گردشگری را جویا می شوند؟
او افزود: صنف گردشگری حتی عضو ستاد سفر نیست، ستادی كه دست آخر تصمیم هایش را منِ آژانس دار باید اجرا كنم. ما هیچ وقت طرف مشورت نبوده ایم؛ نه در زمان تصمیم گیری برای تخصیص ارز مسافرتی و نه به وقت تعیین نرخ عوارض خروج و نه قضایای مرتبط دیگر. حالا هم كه سوژه حذف چارتر مطرح است ما اصلاً طرف نظر و مشورت نیستیم.
رفیعی همین طور اظهار داشت: چارتر در چارچوب بسته سفر باید تعریف شود و نمی توان كامل آنرا حذف نمود. مثلاً در راه كیش می دانیم در این فصل چقدر مسافر برنامه ای دارد و چه مقدار با تور سفر می كنند، پس با عنایت به این ظرفیت درخواست پرواز چارتری می دهیم و متناسب با این نیاز هم سازمان هواپیمایی مجوز صادر می كند. جلو این رویه را كه نمی توان گرفت؛ باید عرضه را با تقاضا تنظیم كنند.
سپس گران فروشی بلیت هواپیما كه بگفته سازمان و شركت های هواپیمایی، بیشتر تحت تأثیر افزایش نرخ ارز بود، آخوندی - وزیر پیشین راه و شهرسازی - علاج ساماندهی نرخ بلیت هواپیما را حذف چارترها دانسته بود. اینك محمد اسلامی - وزیر راه و شهرسازی - در اظهارنظر مشابهی از ممنوعیت فروش بلیت هواپیما به صورت چارتری آگاهی داده و تصریح كرده است كه «فروش بلیت پروازهای برنامه ای به صورت چارتری تخلف بوده و سازمان هواپیمایی كشوری با متخلفان برخورد می كند و قیمت بلیت هواپیما طبق قانون تابع عرضه و تقاضا است و بر این مسئله تاكید داریم كه فروش بلیت چارتری ممنوع است».
او اظهار كرده كه «چارتر یعنی كسی كه هواپیما را چارتر كرده، یك بسته سفر دارد كه شامل اقامت، حمل و نقل و خورد و خوراك است و تورگردان باید خودش مسافر داشته باشد و در بخش حمل و نقل هوایی غیر از این را قبول نداریم و اگر كسی از اول بهمن ۹۷ بلیت پرواز برنامه ای را چارتری فروخته، تخلف كرده و سازمان هواپیمایی كشوری طبق قانون با آن برخورد خواهد كرد».
سپس آن سازمان هواپیمایی كشوری، بخشنامه گردنگیر شركت های هواپیمایی به فروش بلیت هواپیما به صورت سیستمی از اول بهمن ماه را ابلاغ و اعلام نمود كه شركت های هواپیمایی به فروش بلیت چارتری بدون لحاظ بسته سفر مجاز نیستند و نمایش بلیت هواپیما باید مشمول ابطال و تغییر باشد.
بر طبق این بخشنامه، انجام پروازهای چارتری در چارچوب بسته های سفر و تركیب هتل و پرواز منحصراً در مسیرهای گردشگری با رعایت مقررات، مستلزم ستاندن مجوز پرواز چارتری از سازمان خواهد بود.
با وجود این، نظر علی عابدزاده، رئیس سازمان هواپیمایی كشوری بر این است كه «شبكه چارتری را به صورت كامل نمی توان قطع كرد، چونكه هم اكنون ۲۰ درصد پروازها چارتری است». او گفته كه «بخشی از مسافرت ها به صورت گردشگری انجام می شود كه باید به صورت چارتری باقی بماند و این مساله در دنیا تعریف شده است».



1397/11/21
12:52:17
5.0 / 5
4678
تگهای خبر: آژانس , اقامت , حمل و نقل , خدمات
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۷ بعلاوه ۴
پلات