گزارش پلات به نقل از مهر؛

پاسكاری پروژه ها توسط دولت، قطارسریع السیرهمچنان بلاتكلیف

پاسكاری پروژه ها توسط دولت، قطارسریع السیرهمچنان بلاتكلیف

به گزارش پلات در حالیكه ۱۷ بهمن ماه سال قبل پروژه قطار سریع السیر تهران ـ قم ـ اصفهان از شركت راه آهن به شركت ساخت برگشت داده شده بود، برای چهارمین بار این پروژه از شركت ساخت به راه آهن عودت داده شد.



به گزارش پلات به نقل از مهر، ۱۷ بهمن ماه سال قبل با تلاش ها و پیگیری های محمد اسلامی وزیر راه و شهرسازی كه از نیمه دوم آبان ماه سال قبل در این وزارت خانه مستقر شد، ۴ پروژه مهم ریلی كه در دوره آخوندی از شركت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل كشور منتزع و به شركت راه آهن واگذار شده بودند، در دوره وزارت اسلامی با تصویب هیئت وزیران از شركت راه آهن بازپس گرفته و به شركت ساخت عودت داده شد.
این پروژه ها شامل قطار سریع السیر تهران-قم-اصفهان و تهران-قم-اراك، خط آهن خرمشهر-بصره و خط آهن قزوین-رشت-انزلی و قزوین-رشت-آستارا بود.
با این حال دو پروژه قطار سریع السیر تهران-قم-اصفهان و تهران-قم-اراك در نشست هیئت دولت در تاریخ ۱۸ اردیبهشت امسال بار دیگر میان دو شركت ساخت و راه آهن پاسكاری شده و از شركت ساخت بازپس گرفته و این پروژه در اختیار شركت راه آهن قرار داده شد.
این چهارمین باری است كه مسئولیت اجرای این دو پروژه میان شركت های بالادستی جابه جا می شود.
گفتنی است پروژه قطار سریع السیر تهران-قم-اصفهان باآنكه در قبل از انقلاب قرار بود از جانب یك شركت ژاپنی راه اندازی شود، اما تا سال ۸۲ طرح مسكوت ماند و سپس در ۸۶ بار دیگر مطرح و قرار شد در سال دوم دولت دهم (۸۹) با همكاری شركت چینی به آخر برسد.
بار دیگر در دولت یازدهم در مسافرت حسن روحانی، رئیس جمهوری اسلامی ایران به اصفهان این پروژه كلنگ زنی و مقرر شد تا آخر دولت دوازدهم تكمیل شود. اما تابحال تنها ۵ درصد پیشرفت فیزیكی داشته است.
مهمترین تغییری كه در دولت یازدهم در این پروژه رخ داد این بود كه قرار بود در دولت دهم این قطار در خط آهن ۴۰۰ كیلومتری با سرعت ۳۰۰ كیلومتر بر ساعت حركت نماید كه در دوره وزارت آخوندی سرعت آن به ۲۰۰ كیلومتر بر ساعت كاهش پیدا كرد.
معاون شركت ساخت: چینی ها ال سی را پس نگرفته اند
عباس خطیبی، معاون ساخت وتوسعه راه آهن شركت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل كشور در گفتگو با خبرنگار مهر قبل از مصوبه اخیر هیأت دولت درباره انتقال مجدد پروژه راه آهن سریع السیر تهران-قم-اصفهان از شركت ساخت به شركت راه آهن اظهار داشت: شركت سرمایه گذار و مجری چینی (CRCC) هنوز ال سی را پس نگرفته است.
وی افزود: ما هنوز دو ماه نشده كه این پروژه را تحویل گرفته ایم و تنها توانسته ایم برخی اسناد پروژه را با شركت راه آهن رد و بدل نماییم. دو سه جلسه هم با شركت CRCC نشست هایی برگزار كرده ایم.
معاون شركت ساخت خاطرنشان كرد: در حال به روز رسانی اطلاعات پروژه هستیم كه از سال ۹۳ به راه آهن داده شد و حالا كه بار دیگر به شركت ساخت آمده، در حال بررسی اسناد پروژه هستیم.
وی با اشاره به اینكه این یك پروژه خاص است، خاطرنشان كرد: مقرر است به مرور فعالیت اجرایی پروژه را آغاز نماییم.



1398/02/23
14:42:31
5.0 / 5
4005
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۷ بعلاوه ۱
پلات