مدیرعامل شركت ساخت زیربناهای حمل و نقل:
۸۰۰ میلیارد تومان برای تكمیل پروژه راه آهن همدان- سنندج نیاز است
به گزارش پلات مدیرعامل شركت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل كشور با اشاره به اینكه تكمیل پروژه راه آهن همدان- سنندج نیازمند ۸۰۰ میلیارد تومان اعتبار است از مشكلاتی همانند بدهی و نبود نقدینگی اطلاع داد.
به گزارش پلات به نقل از مهر، خیرالله خادمی ظهر امروز سه شنبه در جریان بازدید از پروژه راه آهن همدان- سنندج تصریح كرد: مسیر راه آهن همدان-سنندج به طول حدود ۱۵۱.۵ كیلومتر (۶۰ كیلومتر آن در استان همدان كه به بهره برداری رسیده و ۹۱.۵ كیلومتر آن در استان كردستان)، بعنوان بخشی از راه آهن تهران-همدان-سنندج، مراكز استان های همدان و كردستان را به هم مرتبط می سازد.
به گفته وی مسیر مذكور از ایستگاه همدان منشعب و ضمن عبور از حوالی شهرهای بهار، لالجین، صالح آباد، قروه و دهگلان به ایستگاه سنندج منتهی می گردد.
خادمی اهداف این پروژه را شامل اتصال سنندج به شبكه راه آهن سراسری از راه همدان و تهران، امكان توسعه آتی پروژه و اتصال آن به استان های آذربایجان شرقی، غربی و كرمانشاه، تامین ایمنی و رفاه حال مسافرین و كاهش تصادفات جاده ای دانست.
همچنین وی جذب بخش قابل توجهی از ترافیك جاده ای جهت جابجایی بار و مسافر، توسعه صنعت توریسم و جهانگردی در منطقه پروژه، كاهش آلودگی های زیست محیطی و اشتغال زایی و محرومیت زدایی را از دیگر اهداف این پروژه عنوان نمود.
خادمی به مشخصات كلی طرح اشاره نمود و اظهار داشت: عرض مسیر این پروژه ۶ متر در سطح سابگرید و یك خطه بوده كه دارای سرعت طراحی ۱۶۰ كیلومتر بر ساعت (مسافری) و ۱۲۰ كیلومتر بر ساعت (باری) است.
وی از ۰.۶ میلیون نفر ترافیك مسافر در كنار یك میلیون تن ترافیك بار برای سال بیستم بهره برداری گفت و از میزان پیشرفت عملیات خاكبرداری به میزان ۶۶ درصد، خاكریزی با ۷۰ درصد و بتن ریزی با ۶۵ درصد اطلاع داد.
خادمی در ادامه با اشاره به وضعیت كلی پل ها و تقاطعات این پروژه خاطرنشان كرد: تعداد ۲۰ پل خاص به طول هزار و ۸۰۰ متر با ۶۲ درصد میزان پیشرفت به همراه ۲۹ تقاطع به طول ۶۰۵ متر با ۴۷ درصد برای این پروژه اجرا شده است.
وی درصد پیشرفت زیرسازی كل پروژه را ۶۲ درصد عنوان نمود كه این میزان شامل ۷۰ درصد در قطعه اول، قطعه دوم ۳۲ درصد و قطعه سوم صد درصد است.
مطابق اظهارات خادمی طول كل پروژه مذكور ۴۲۰ كیلومتر با اعتبار ۱۳۰ میلیارد تومان مربوط به سال جاری بوده كه تا كنون از این مبلغ میزان ۵۲ میلیارد تومان معدل ۴۰ درصد تخصیص یافته است.
وی از بدهی ۵۰ میلیارد تومانی به پیمانكار اطلاع داد و كل مبلغ هزینه شده برای این پروژه را ۷۴۰ میلیارد تومان دانست و اظهار داشت كه برای بهره برداری اولیه طبق تفاهم نامه پروژه همدان- سنندج ۸۰۰ میلیارد تومان اعتبار موردنیاز است.
این مقام مسئول به ارزیابی و خسارات پروژه همانند آزادسازی ۱۷ كیلومتر از ۳۵ كیلومتر نسبت به بازدید قبل، بدهی ۵ میلیارد تومانی و ۵۰ میلیارد تومان هم اعتبار نقدی مورد نیاز برای رفع معارض ملكی و تأسیساتی اشاره نمود.
خیرالله خادمی همینطور با اشاره به اینكه برای ۴ ایستگاه مدنظر در این پروژه مناقصه در نظر گرفته شده است، اضافه كرد: هم اكنون ایستگاه قروه با طول هزار ۵۰۰ كیلومتر در دست مناقصه قرار داد و ایستگاه های دهگلان با طول هزار ۲۰۰ كیلومتر و سنندج با طول هزار و ۵۵۰ كیلومتر مبادله قرارداد انجام شده است.
وی در ادامه به مشكلات و موانع برای تسریع در روند پروژه اشاره نمود. مشكلاتی همانند فقر مصالح در منطقه، وجود موانع و معارضین تأسیساتی كه جهت جابجایی آنها احتیاج به همكاری دستگاه های اجرایی استان است و آزادسازی و تملك اراضی به شرط تأمین نقدینگی.
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب