آژانس ها در اعتراض به بخشنامه لغو سفر :

لغو سفر خارجی جریمه دارد

لغو سفر خارجی جریمه دارد

به گزارش پلات انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرتی و جهانگردی ایران در نامه ای به وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی اعلام نمود: لغو سفرهای خارجی بدون كسر جریمه ممكن نیست.


به گزارش پلات به نقل از ایسنا، تركیه، عراق، كویت، گرجستان، تاجیكستان، امارات، قطر، تركمنستان، هندوستان، عمان و بحرین، كشورهایی هستند كه بعد از سرایت ویروس كرونا، مرزهای زمینی و هوایی شان را بستند و پروازها را متوقف كردند. این وضعیت سرگردانی مسافران ایرانی و خارجی در آن سوی مرزها را به دنبال داشته است. هنوز مشخص نیست این روند تا تعطیلات نوروز تداوم داشته باشد، با این وجود آژانس داران می گویند: تعداد كنسلی تورهای خارجی برای تعطیلات نوروز ۹۹ رو به افزایش رفته است، در صورتیكه وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی با صدور بخشنامه ای كلی درباره ساز و كار لغو سفر، پیش بینی برای این وضعیت نداشته و بدون این كه تاسیسات گردشگری را مورد حمایت قرار دهد، صرفا با بیان وضعیت فوق العاده از مسؤولیت شانه خالی كرده است.
معاون گردشگری روز سه شنبه، ششم اسفندماه بخشنامه ای صادر كرد و با بیان وضعیت «فوق العاده» از تاسیسات گردشگری خواست: چنانچه مسافری از تاریخ اول اسفندماه امسال تا اطلاع ثانوی، درخواست انصراف داشت، بدون دریافت جریمه، نسبت به استرداد وجوه دریافتی اقدام نمایند. همین طور تاكید شد: با توجه باتوجه به نداشتن امكان پیش بینی دامنه تبعات و آثار شرایط موجود از ایجاد هرگونه تعهد گردنگیر آور برای سفرهای نوروزی خودداری شود.
حالا بعضی از آژانس ها و هتل ها با این بخشنامه به مخالفت برخاسته اند. سهند عقدایی ـ مدیر یكی از دفاتر خدمات مسافرتی ـ در یادداشتی كه در اختیار ایسنا قرار داده نوشته است: عمل به بخشنامه معاونت محترم گردشگری در خصوص عودت همه مبالغ پرداختی تورهای خروجی بدون كسر جریمه كنسلی، برای دفاتر خدمات مسافرتی به جهت وسعت ضرر و زیان وارده امكان پذیر نبوده و این دستور منجر به درگیری وسیع هزاران مسافران تورهای خروجی با دفاتر خدمات مسافرتی شده و نهایتا امكان ادامه فعالیت را از دفاتر سلب خواهدنمود.
او هزینه پرداخت شده به كارگزاران خارجی را همچون هزینه های غیرقابل برگشت در تورهای خروجی نوروزی برشمرده و درباره آن توضیح داده است: در روزهای نوروز تورهای گروهی مختلفی به كشورهای اروپایی، برزیل، آفریقای جنوبی، ویتنام، ژاپن و... انجام می شود. در این مقاصد هیچ گاه به صورت مجزا خدمات خریداری نشده و مجموع اجزای سفر شامل هتل، پروازهای داخلی در مقصد، خدمات گشت، غذا و... در چارچوب یك پكیج از طرف كارگزاران مقصد ارائه شده و تورگردانان ایرانی بعد از توافق بر سر قیمت، آن پكیج را خریداری می كنند و از چند ماه پیش از نوروز به تدریج مبالغی را به كارگزاران پرداخت می كنند. پیكیج كارگزاران دارای شرایط كنسلی است و مطابق عرف جهانی توریسم حدودا از یك ماه پیش از سفر تمام مبالغ پرداخت شده غیرقابل برگشت خواهد بود. بطور مثال در همین ماه گذشته كه همزمان با تعطیلات سال نوی چینی، به سبب شیوع بیماری كرونا تورهای بالغ بر ۳۵ میلیون مسافر چینی در سراسر جهان كنسل شد، عموما هزینه ای از طرف كارگزاران مقاصد به چینی ها عودت نشد و البته در بعضی موارد توافق شد جریمه كنسلی كمی به چینی ها مترتب شده اما پولی به ایشان عودت نشد و مبالغ پرداختی به صورت بیعانه نزد كارگزارن مقاصد بماند و مسافران چینی تا یك سال فرصت داشته باشند از آن سفرها استفاده كنند.
هم اكنون برخی ایرلاین های خارجی به صورت موقت پروازهای خودرا كنسل كرده و پرواز برخی دیگر دایر است. ایرلاین ها درباره نوروز هنوز اطلاعیه ای نداده اند و بعید بنظر می رسد تا ۱۰ روز پیش از حركت خبری دهند. این در حالیست كه از الان مسافران درخواست كنسلی دارند و این امر منجر به كسر جریمه كنسلی در پروازهای عادی و سوخت كامل پروازهای چارتر و سیت (صندلی) چارتر می شود.
واضح است كه هزینه ویزا، بعد از ورود مدارك مسافر به سفارتخانه غیرقابل برگشت است.
وی همینطور پیشنهاد كرده كه به دفاتر خدمات مسافرتی اجازه داده شود با كارگزاران مقاصد مذاكره كرده تا بتوانند جریمه های كنسلی را به حداقل برسانند و همین طور همانند تجربه اخیر تورگردانان چینی، زمان تورهای خودرا با هماهنگی با مسافران به تاریخی در آینده موكول كنند.
حرمت الله رفیعی ـ رئیس هیات مدیره انجمن صنفی دفاتر خدمات هوایی و مسافرتی ایران ـ نیز در نامه ای خطاب به علی اصغر مونسان ـ وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی ـ با تایید غیرقابل برگشت بودن برخی هزینه های تورهای خارجی نوشته است: قسمتی از هزینه های پرداختی سفر، همچون ویزا، اقامت در هتل های خارج از كشور با هزینه بلیت پروازها، قطارها و اتوبوس های خریداری شده برای سفرهایی كه مبدا و مقصد آن در خارج از ایران است، قابل استرداد به مسافران نیست كه در نامه معاون گردشگری به تاریخ ۶ /۱۲ /۱۳۹۸ مغفول مانده و عملا دفاتر خدمات مسافرتی امكان استرداد این وجوه به مسافران را ندارند و پس باتوجه به مشكلات فوق و ارائه نشدن راهكار مناسب كه هتل ها و شركت های هواپیمایی را ملزم به همكاری بیشتر برای استرداد وجوه دریافتی از آژانس ها و مسافران كند، دفاتر خدمات مسافرت هوایی و جهانگردی سراسر كشور به تنهایی امكان استرداد وجوه مسافران را باتوجه به ابعاد ملی این پیش آمد ناگوار كه از نمونه های بارز فورس ماژور است، ندارند.
او همچین به خودداری برخی شركت های هواپیمایی و هتل ها از بازگرداندن وجوه، بدون كسر جریمه اشاره كرده و نوشته كه بعد از شیوع ویروس كرونا دفاتر خدمات مسافرتی هوایی و جهانگردی كشور با وجود تعطیلی فعالیت ها و زیان های هنگفت، همكاری خودرا برای رضایت گردشگرن و شهروندان به سبب حفظ سلامت با توقف پروازهای بین المللی برنامه سفر خودرا ابطال كرده اند انجام داده اند. اما متاسفانه با وجود تاكید وزیر محترم راه و شهرسازی در خصوص ابطال بدون جریمه هزینه سفرهای هوایی، زمینی و ریلی كماكان شركت های هواپیمایی از اجرای دستورالعمل فوق خودداری می كنند، پس همكاران دفاتر خدمات مسافرت هوایی و جهانگردی توان و امكان استرداد وجوه دریافتی از مسافران را بدون همكاری شركت های هواپیمایی و هتل های داخلی و خارجی ندارند.
رفیعی در گفت و گو با ایسنا هم بیان كرد: باید تلاش نماییم در این شرایط به مردم فشار بیشتری وارد نشود، نباید راحت ترین گزینه كه كسر جریمه از مردم است، انتخاب نماییم.
وی همینطور درباره غیرقابل بازگشت بودن برخی هزینه های تور، توضیح داد: اگر آژانس ها مدارك و اسناد مثبت دال بر هزینه های غیرقابل برگشت عرضه كنند، در انجمن صنفی با حضور نماینده تعزیرات، بررسی و درصورت تایید، مسافر نسبت به شرایط موجود توجیه می شود.
رفیعی كه در نامه ای درباره كارشكنی بعضی شركت های هواپیمایی از بازگرداندن هزینه كامل بلیت به وزیر راه نامه نوشته بود، اظهار داشت: وقتی بیشتر كشورها مسافر ایرانی را نمی پذیرند و مردم حتی اگر بخواهند نمی توانند سفر بروند، چرا ایرلاین ها هزینه ها را كامل برنمی گردانند، این كسر از جریمه بابت چیست؟! ایرلاین های خارجی هم كه خودشان تصمیم گرفته اند مسافر خارجی را جابه جا نكنند، باید هزینه بلیت را كامل برگردانند، چطور وقتی قضیه هواپیمای اوكراینی پیش آمد و اروپایی ها سفرشان را لغو كردند، تمام پولشان را گرفتند، چرا ما نتوانیم. باید با طرف های خارجی همچون ایرلاین ها و هتل ها صحبت نماییم پول كنسلی ها را سریع تر برگردانند. شرایط كشور ما فورس ماژور است، این وضعیت را طرف های خارجی با لغو پروازهایشان و بستن مرزهایشان به روی ایران حتما متوجه شده اند.
او خودداری برخی هتل ها برای برگرداندن وجه كامل مسافر، اظهار نمود: آژانس ها خیلی خوب شرایط هتل ها را درك می كنند، همه ما در یك سال قبل متضرر شده ایم و تاكنون هم هیچ یك از آن خسارت ها جبران نشده است، آژانس ها هم مثل هتل ها به نوروز چشم دوخته بودند، ولی حالا وضعیت فرق كرده است، در این شرایط همه باید بهم كمك نماییم، نباید عامل سفر مردم شویم. از یك طرف از مردم می خواهیم سفر نروند از جانب دیگر به آنها اعلام می نماییم خسارت كنسلی را دریافت می نماییم.
رئیس هیات مدیره انجمن صنفی دفاتر خدمات هوایی و مسافرتی ایران درباره تاخیر در پرداخت وجوه مربوط به كنسلی بیلت قطار در آژانس ها، اظهار داشت: تابحال ۶۰ درصد بیلت قطارها برای تعطیلات نوروز كنسل شده است، بازپرداخت هزینه های آن باتوجه به سیستم مالی شركت های ریلی، بسیار دشوار بود اما وزیر راه پیگیر شده تا تاخیر در بازپرداخت ها حل شود.
رفیعی اظهار داشت: از وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی درخواست كرده بودم برای تعیین راه كار در وضع موجود جلسه ای با حضور هتلداران و آژانس ها اجرا شود ولی تا كنون چنین جلسه ای تشكیل نشده است.




منبع:

1398/12/09
23:25:19
5.0 / 5
3944
تگهای خبر: آژانس , اقامت , خانه , خدمات
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۴ بعلاوه ۴
پلات