یك مدرس گردشگری مطرح كرد؛

انتقاد از نسنجیدن بازخورد فمتورها

انتقاد از نسنجیدن بازخورد فمتورها

به گزارش پلات اشكان بروج با انتقاد از اینكه بازخورد فمتورها در ایران سنجیده نمی گردد اظهار داشت: باید بدانیم این تورها چه مخاطبی دارند و چه كسانی می توانند روی این مخاطبان تاثیر بگذارند.



اشکان بروج راهنمای گردشگری با انتقاد از برگزاری فمتورها بعنوان تورهای آشناسازی که اخیرا توسط وزارت میراث فرهنگی برگزار می گردد به خبرنگار مهر اظهار داشت: فم تریپ و فم تور یک تکنیک بازاریابی است و اگر اهل فن، آن انجام دهند حتما خیلی خوب اجرا خواهد شد. این مورد از ورود اینفلوئنسرها به جاذبه های گردشگری بیشتر ارائه شد منتها ما تلاش کردیم که در فمتورها بیشتر از افراد صاحب قلم و عکاسان خوب و افراد مؤثر در عرصه تولید محتوا استفاده نماییم. اما الان فقط اداره کل میراث فرهنگی در استان ها شنیده اند که باید چند نفری را به استان دعوت کنند و برای آنها برنامه بازدید از چند جاذبه گردشگری بگذارند و افراد هم عکس بگیرند و تمام. درحالی که اصلاً سنجیده نمی گردد که چه اتفاقی در این فمتورها می افتد و برگزاری آنچه بازخورد و تأثیری گذاشته است.
وی با گلایه از اینکه تنها در فمتورها تعدادی بلاگر یا اینفلوئنسر که تولید محتوای درستی در حوزه گردشگری ندارند دعوت می شود اظهار داشت: باید دید افرادی که در این تورها شرکت می کنند چقدر می توانند روی مخاطب مورد نظر آن استان تاثیر بگذارند نه اینکه تنها افرادی را دعوت نماییم که یک پست اینستاگرامی می گذارند و تولید محتوایی در حوزه گردشگری پایدار و … ندارند.
این مدرس گردشگری بیان نمود: درست است که یک هتل و یا مجموعه گردشگری و یا سازمانی و آژانسی این فمتورها را برگزار می نماید اما باید برای این کار یک سری اهداف تعیین شود. هدف فم تریپ این نیست که تعدادی افراد را مجانی بگردانیم و بعد بروند. اگر آلمانی به ایران می آیند می دانیم که آلمانی ها چه چیزهایی می پسندند پس طوری تور آنها را طراحی می نماییم که نادیده های فرهنگی را ببینند نه اینکه همه آن افراد را با هم به یک مسیر تکراری ببریم که برای همه آشناست.
بروج اظهار داشت: باید ببینیم کسانی که در فمتور دعوت می نماییم را چه افرادی هدایت می کنند آن تیم آیا می تواند از عهده این کار برآید یا نه. هیچگاه یک نفر یک فمتریپ را برگزار نمی کند چون باید مسائل مختلف کنار هم چیده شود و یک مقصد به بهترین شکل معرفی شود. بخش دوم پس از اینکه اهداف و ابزار و تیم برگزار کننده مشخص شد این است که برای چه کسانی بازاریابی انجام شود؟
وی با اشاره به اینکه یک طرف ماجرای برگزاری فمتور انتخاب مخاطبان است اظهار داشت: باید انتخاب نماییم چه کسی می تواند مخاطب مورد نظر ما را به سمت آن جاذبه بکشاند و یا روی او تاثیر بگذارد آن موقع به سراغ او برویم و از او دعوت نماییم که به این سفر بیاید. حالا این افراد می توانند نویسنده و یا برنامه ساز و یا مدیر آژانس گردشگری یا افراد دیگر باشند. پس کسانی که بر تصمیم گیری دیگران تاثیر می گذارند را دعوت می نماییم. انتخاب کردن این افراد فرایند و فیلترینگ دارد.
این کارشناس توریست با گلایه از اینکه افراد دعوت شده در فمتورها روی اهداف توسعه پایدار و یا فرهنگ سفر متمرکز نمی شوند اضافه کرد: باید بدانیم از این افراد دعوت شده چه محتوایی می خواهیم و بدانیم این افراد در کجا می توانند تاثیر داشته باشند بعنوان مثال نمی توان خبرنگار را به هتل برد و از ظرفیت هتل ها برایش گفت ولی می توان مدیر آژانس را با آن ظرفیت آشنا کرد.
وی با اشاره به اینکه مهمترین مبحث نبود سنجش بازخورد این سفرهاست اظهار داشت: آن چیزی که وزارت میراث فرهنگی در استان ها برگزار می نماید شبیه یک شو هست تا یک کار فرهنگی. باید مخاطبی را با جاذبه های یک استانی آشنا کنید که شناختی از آن ندارد نه اینکه بعنوان مثال همسایگان استان قزوین را دعوت کنید. چون بدون این فمتور هم مخاطب همسایه قزوین همیشه این مقصد را در سفرهای خود داشته است باید به او مقصد جدید معرفی شود. متأسفانه عدم شناخت بازار، عدم ساماندهی فم تریپ ها سبب شده که برخی تصور کنند که می توان از عده ای برای گرفتن عکس دعوت کرد و اظهار داشت که یک فمتور برگزار کرده ایم.


منبع:

1399/05/27
22:16:26
5.0 / 5
2049
تگهای خبر: آژانس , تولید , سفر , طراحی
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۸ بعلاوه ۱
پلات